Premiere anmeldelse og diskussion af "gratis agenter"

Baseret på den britiske komedie med samme navn repræsenterer Free Agents en af ​​de tre nye komedier, som NBC bringer ind i sin efterårs tv-serie. Selvom Free Agents ikke er så stærk som sin tidsslotpartner Up All Night, er den stadig langt foran den kommende Whitney Cummings-serie, Whitney.

Oprettet af det strålende sind bag Starz 'kultserie Party Down, John Enbom, og manden bag den kortvarige britiske version, Chris Niel, Free Agents præsenterer en vidunderlig sjov platform for Hank Azaria til at skinne som den nyligt skilt (og helt fortvivlet) Alex, der i et forsøg på at "komme tilbage på hesten igen" falder ind i et gentaget seksuelt forhold med sin kollega Helen (Kathryn Hahn), der endnu ikke har fundet ud af, at hendes forlovede døde.

Desværre gør den generelle mangel på kemi mellem Azaria og Hahns karakterer det umuligt at tro, at Alexs interesse for Helen kun er seksuel. Derudover, mens Azaria mere end er i stand til at fjerne den tørre vittighed, der udgør størstedelen af ​​hans karakter, føles hele "manglende mine børn" -vinkel helt tvunget og derfor også urealistisk.

Selvom disse to problemer måske synes ubetydelige i sig selv, betyder det faktum, at serien er bygget på disse to dårligt realiserede elementer, at den samlede succes for Free Agents afhænger af, om de er i stand til at udføre kompetent på disse historiebuer eller ej. I sin nuværende form gør de det ikke. Heldigvis er der nok tegn til at vise, at disse problemer (forhåbentlig) løses, efterhånden som serien skrider frem.

Uden for kerneforholdet mellem Alex og Helen giver Free Agents et overraskende rigt miljø i det fiktive PR-firma Hale Bayton & Associates, der er rig på et utal af ulige karakterer, der ikke kun hjælper med at drive seriens komiske forhåbninger, men også tjene som det perfekte springbræt til Azarias naturligt leverede quips og referencer (en sælgers død, nogen?).

I spidsen for rag-tag-teamet fra Hale Bayton & Associates er Buffy the Vampire Slayer Alum Anthony Head, der mesterligt gentager sin rolle fra den originale britiske version som Alex og Helens sexbesatte chef, Stephen.

Afrunding af resten af ​​HB & A-teamet er Mo Mandel som "damer mand" Dan, Natasha Leggero som den tæverige administrerende assistent, Al Madrigal som den lykkeligt glemsomme gift mand, og Joe Lo Truglio som sværdet, kødskæring, sikkerhedsvagt. Under alle omstændigheder er Head og resten af ​​Free Agents-rollebesætningen ikke kun perfekt castet, men er også usædvanligt godt udført.

Selvom det helt sikkert kan siges, at de frie agenter helt sikkert kunne fungere som en straight-up komedie uden behov for den romantiske historie eller det urolige faredrama, er du nødt til at give Enbom og Niel kredit for, at du oprindeligt ville præsentere en mere fuldt realiseret vision til deres serie, selvom visse dele ikke er implementeret så vellykket.

Fordi, som tv-historien har vist, hvis Free Agents simpelthen var en spændende komedie med Azaria, der spillede den ordsprogede straight-man, vil publikum til sidst (og med rette) ønske og forvente mere fra serien og fra dens karakterer, efterhånden som showet skrider frem.

På trods af et par kernefejl, der meget vel kan føre Free Agents til at annullere, er der mere end nok hurtigvittig humor og spændende karakterer til at få dig til at tune ind i et par uger til. Forhåbentlig inden da vil disse mindre (om end store) problemer være rettet.

-

Gratisagenter sendes onsdag kl. 20.30 på NBC

Følg Anthony på Twitter @anthonyocasio