Final Space Premiere Review: En behageligt fjollet rumfartskomedie

Et af de første spørgsmål, der kommer til at tænke på, når man ser Final Space , den nye sci-fi-animerede komedie på TBS fra den udøvende producent Conan O'Brien, er: Hvem skal dette show være beregnet til? Det er et godt spørgsmål, da serien, skabt af Olan Rogers, er en nysgerrig mishmash af science fiction troper og elementer, der er kendt for andre animerede serier, som The Simpsons og, mere åbenlyst, Futurama. Eksempel: seriens hovedperson, Gary, er en anden svimlende fyr, der er tilbøjelig til at tage utrolig dårlige livsbeslutninger, der uundgåeligt sender ham til at tumle ned ad en vej til selvrealisering (måske). I det væsentlige er han en sammensmeltning af Homer Simpson og Fry, men en, der er indhyllet i den ufortjente swagger af en mand, der trænger til at være Han Solo.

Som hovedperson er Gary meget ligesom Final Space i sig selv: alt for velkendt, men ikke nødvendigvis dårlig. Hans narrestreger passer ind i den velprøvede fårekød-med-et-hjerte-guld-model, hvor en fyr, der dybest set er født til at tabe, begynder at fejle opad, når han først er ramt. Det sker tidligt, når Gary, der udgør en pilot for seriens mere militariserede version af Star Trek 's Federation, sprænger utilsigtet en lille flåde rumskibe i et imponerende og dårligt anbefalet forsøg på at afhente Quinn (Tika Sumpter), en strålende rumkadet. Slutresultatet af Garys handlinger viser, at han tjener en fængselsstraf om bord på et rumfartøj, der er kontrolleret af en anmassende AI ved navn HUE (Tom Kenny) og befolket med tilsyneladende utallige tomhårede robotter og en irriterende hjælperdroid (eller Insanity Avoidance Companion) ved navn KVN. det er fremsat af Fred Armisen.

Langt inde i fængselsperioden gør en desperat ensom Gary bekendtskab med en sød grøn klat, som han kalder Mooncake, et navn der har forbindelse til et traumatisk øjeblik fra hans barndom. Som det viser sig, er Mooncake det, der er kendt som en planetmorder - han er dybest set et levende masseødelæggelsesvåben pakket ind i et nuttet legetøj, du vinder ved at spille klo-spillet i en arkade. Gary bliver straks knyttet til den lille fyr og finder hurtigt ud af, at en intergalaktisk despot med det meget originale og interessante navn Lord Commander (David Tennant) søger efter Mooncake og sætter Gary, HUE og KVN på kollisionskurs med en gruppe lejesoldater, der har til opgave at lægge det levende våben i skurkens hænder.

For så vidt angår opsætninger, begynder det sidste rum, resultatet af noget, som fjernsyn længe skulle vokse ud af at gøre. Den trætte cliche af mandlige hovedpersoner, der bliver fikseret på kvinder, de ikke kender, og som ikke er interesseret i dem, vil fremkalde mere end et par øjenruller tidligt. Final Space arbejder omkring dette med en afsløring i slutningen af ​​anden episode (de første to episoder er tilgængelige for streaming nu på TBS-appen), når det bliver klart, at Quinn er den mest dygtige karakter i historien. Hun befinder sig i en position for at blive ignoreret, selvom hun har beviser for, at der er en tåre i rumtiden, der er en trussel mod hele universet. Dette fører til et overraskende twist, der involverer Quinn og i det væsentlige forvandler Garys misadventures til skæbne.

Serien tager de første to episoder for at introducere Gary og lægge grunden til karakteren og afsløre, at der under al den opblæste bravado bare er en ensom fyr, der trænger til at have forbindelse med menneskerne omkring ham. Disse følelser forstørres ved, at han isoleres med en flok ufølsomme (eller idiotiske) robotter, der løber ind i Mooncake og senere en humanoid kat og lejesoldat ved navn Avocato (Coty Galloway) - som har sine egne personlige grunde til at arbejde for Lord Commander. - bringer i det væsentlige frem den ene ting, som Gary har til ham: hård, næsten grisehovedet loyalitet over for dem, han holder af

selvom han lige mødte dem.

TBS, der gør de to første episoder tilgængelige til at streame før premieren, er smart. Det handler om al den tid det tager at afgøre, om du er ind eller ud. Final Space er et af de shows, hvor adgangsbarrieren er ret lav. Det er yderligere hjulpet ud af alle de kasser, det kontrollerer i kraft af at være en voksen animeret serie, der også er en science fiction rumopera og en meget fjollet komedie. Der er potentielt noget her for alle, så længe det, som alle leder efter, også er en lavbrun eskapisme med en hovedperson, der synes delvist designet til at teste seernes tålmodighed.

Men der er også en underliggende varme til showet, der er svært at overse. Til sin ære, Final Space vil have dig til at føle noget om dets karakterer, selvom det irriterer i starten. Det er sjældent, at en serie starter med aktivt at opmuntre sine seere til at finde hovedpersonen irriterende, kun for forhåbentlig at varme op for ham efter et par episoder. Det er et gamble, der i det væsentlige sætter publikum i støtteristens sko, hvilket gør Garys ganske vist (og nødvendigvis) hurtige turnaround en, der føles mere optjent. De fleste shows vil insistere på, at en fyr som Gary er virkelig fantastisk, og alle andre omkring ham har brug for at komme med programmet. Det er det modsatte her, da Garys ensomhed sætter ham i en position, hvor han bliver nødt til at ændre sig, hvis han vil opretholde de forhold, han snublede over og så desperat har brug for.

Det er let at se, hvordan kilometertal seerne får fra showets komedimærke, vil variere vildt, men det er okay, da der kan være mere almindelig grund til at blive haft i Quinns gemme-galakse-mission og vridningen i slutningen af anden episode. I denne æra af Peak TV er det svært at vide nøjagtigt, hvorfor Final Space fik et skud i første omgang, men her er vi. Og mens serien ikke nødvendigvis giver en solid forklaring på hvorfor, tilbyder den nok latter og overraskende varme til at tjene sig nogle point og måske holde et par mennesker i betragtning.