"Fifth Estate" Tidlige anmeldelser & Featurette: Condon, Cumberbatch & The Wikileaks Saga

Enhver, der er bekymret for, at Bill Condon - tidligere regissør for finalen til Twilight-franchisen og mastermind bag sådanne film som Gods and Monsters og Kinsey - har en ensidig politisk dagsorden med sin seneste film, Wikileaks / Julian Assange biopic The Fifth Estate, rest forsikret: hans intentioner er strengt topartiske, i det mindste hvis vi tager ham på hans ord i ovenstående featurette. Når man klikker på et hår under to og et halvt minut, kaster stykket ikke kun indblik i Condons køremotiver i sin film, men også hans førende mand, Benedict Cumberbatch.

Klippets ankomst kunne ikke være mere rettidig: det dukkede op på internettet i går for at falde sammen med åbningsaften for dette års Toronto International Film Festival, hvor The Fifth Estate (hvis titel refererer til nutidens alternative medier, fundet online og omfattede af selvformaterede borgerjournoer) nød sin verdenspremiere. Selvom der er lidt, hvis nogen, nyt optagelser at se her, der ikke allerede er vist i den første trailer, er der alligevel en hel del information om produktionsånden, der skal hentes fra den.

En ting er helt sikkert: der er en række ideer i spil med The Fifth Estate. Condons største bekymring ligger i at præsentere de "større spørgsmål" i Wikileaks 'kontroverser og udforske alle sider af dem ved hjælp af thrillergenren som skal; tænk det sociale netværk for Assange og hans hjemmeside. Han understreger også eksplicit, at hans film på ingen måde bør tages som dokumentarisk karakter, og det har han ret i - funktioner som We Steal Secrets: The Story of Wikileaks er sandsynligvis bedre ressourcer for dem, der er interesseret i hårde fakta og historie.

På den anden side beskriver Cumberbatch og Daniel Bruhl (Inglourious Basterds) fortællingen som en, der handler om to venner, Assange og Daniel Domscheit-Berg (Bruhl), der samarbejder om social retfærdighed. Deres historie handler om en meteorisk stigning til berømmelse og berygtelse på en global scene såvel som nedfaldet af den hurtige opstigning. Denne forfølgelse mødes imidlertid i midten med Condons overordnede mål: alle der deltager. Fra Cumberbatch, Condon og Bruhl til Laura Linney og Stanely Tucci har alle en kommentar til, hvad The Fifth Estate har at sige om journalistik i informationsalderen.

TIDLIGE ANMELDELSER

Så det ser ud til, at filmen har meget i tankerne og søger at rejse et antal punkter om Wikileaks, Assange og indvirkningen af ​​civil opmærksomhed på datastrømmen i hele verden. Men det efterlader os med et meget større spørgsmål: er The Fifth Estate noget godt? Efter at have screenet i går aftes for et forventningsfuldt TIFF-publikum, har et par tidlige anmeldelser rullet ind, og den generelle konsensus - i det mindste i øjeblikket - er "ja", dog med et par advarsler. En bemærkelsesværdig, tilbagevendende kritik overfor Condons film er, at den bider lidt mere, end den kan tygge:

Bred vifte:

Enhver fem minutters forgrundet menneskelig interesse eller baggrundsmateriale her kunne let flyde en funktion alene. Både den venligste og mest fordømmende ting, du kan sige om "The Fifth Estate", er at den primært hobler sig selv ved at forsøge at klemme ind i mere kontekst-trængende materiale, end noget enkelt drama skulle have at bære.

The Guardian:

Sådanne tweaks vil ikke få en kunstnerisk licens tilbagekaldt. Faktisk ved at tilpasse både en bog om affæren af ​​Guardian-journalister David Leigh og Luke Harding såvel som tech-aktivisten Daniel Domscheit-Bergs beretning om at arbejde for Assange er The Fifth Estate et projekt, i hvis kilder man kan lægge stor tro. Bestemt gør Condon det. Til tider kan det føle, at han risikerer kohærens for kronologi, hvilket giver os sit eget overskud af data uden at tilbyde tilstrækkeligt sæt, som vi kan sige det til.

På den anden side fandt nogle kritikere, at Condons kunstneriske valg var tvunget og distraherende, idet de mindede om for mange af de fejl, der blev foretaget i lignende billetpris fra 1990'erne. I modsætning til David Fincher, der fandt en måde at få dramaet til at dreje sig om Facebooks begyndelse overbevisende, opdager Condon angiveligt ikke helt en formel til minedrift spænding ud af scener hvor Bruhl og Cumberbatch snyder og hacker væk på deres tastaturer:

HitFix:

Forfatter / instruktør Bill Condon fortjener al mulig respekt for at forsøge at finde ud af en måde at gøre store klumper af denne film mere visuelt dynamiske end du ville forvente, i betragtning af at dette stort set handler om folk, der sidder foran bærbare computere og skriver, men han løber ind i mange af de samme emner, der var en del af alle "computerhacker" -filmene i 90'erne. Den eneste måde, du kan gøre dette mere visuelt spændende på, er at prøve at finde en måde, der får os til at føle som publikum, hvordan det føles at være Assange og Domscheit-Berg, når de udgiver materiale, som de ved, vil ryste status quo, og der er øjeblikke, hvor filmen fanger det ganske godt. Der er andre øjeblikke, hvor det føles som om de bare skubber for hårdt til at skabe en visuel metafor,og det trak mig i sidste ende ud af disse scener i stedet for at lade mig investere fuldt ud i dem.

JoBlo:

Condon holder filmen i bevægelse i et ubarmhjertigt techno-thriller-tempo, men igen formår han at forhindre, at den nogensinde bliver for forvirrende eller overvældende. Condons eneste virkelige fejltrin her er stilistiske med alt for mange scener, der forsøger at gøre skrivning i chatrum spændende filmisk, hvor resultaterne ser ud som noget, der er tilbage fra en 90'ers hacker-thriller som HACKERS eller NET. Overlejring af indtastede beskeder på ansigter og andre tricks kan ikke lade være med at føle sig klæbrig. Det samme gælder for Condons hyppige brug af tungehåndede visuelle motiver, ligesom Wiki-Leaks 'tidlige dage blev afbildet som et kontor fuldt af hundreder af Assange's. Disse udskæringer kan være interessante visuelt, men igen, føles mere end lidt konstruerede og unødvendige (jeg synes mindre er mere visuelt i film som denne).

Når det er sagt, ser det ud til, at Condon har formået at skabe et provokerende tankegang om det skiftende forhold mellem sandhed og teknologi såvel som karakteren af ​​moderne journalistik i verdenenes verden. Hvis The Fifth Estate ikke opnår total samhørighed med hensyn til plot, så er det sikkert at få folk til at tale om dets emne alligevel:

Collider:

Sandhed og teknologi er ubønhørligt sammenflettet, fordi mediet er budskabet. Selv Condon anerkender implicit, hvordan hans film har skabt en opfattelse af Assange baseret på kildematerialet såvel som casting, redigering osv. The Fifth Estate forsøger ikke at udsætte den "rigtige" Julian Assange. Det forsøger at undersøge, hvordan Assanges skabelse har taget vores opfattelse af ”sandheden” i en fed, ny og kontroversiel retning. The Fifth Estate giver et andet lag, hvor vi i stedet for et foredrag om journalistik og rapportering i den digitale tidsalder får et sjovt, prangende billede, der sørger for, at vi overvejer kilden.

Der er en ting frem for alt andet, som alle let er enige om, dog: Cumberbatch er fantastisk som Assange. Måske bliver The Fifth Estate hans højvandsmærke for 2013, som alt sammen har holdt ham utroligt travlt til dato (Star Trek Into Darkness) og vil se ham blive mere travl, når vi nærmer os årets afslutning (12 Years a Slave, The Hobbit: Ødemarken af ​​Smaug). Det lyder som om han er øverst i sit spil her.

The Telegraph:

Stemmen er rigtig perfekt, ikke bare spikere Assanges dronende accent, men hans tunge-lolling, våde levering til en tee. En eksplosion af svær raseri under flyvning, når han hamrer på sin bærbare computer, dræber sædet foran med spyt på bare et af utallige øjeblikke, hvor han har vist sig at miste sin knap eksisterende cool. Assanges arrogante overbevisning om de skridt, han tager for menneskeheden, er bestemt en gave til skuespilleren, men Cumberbatch giver os andre gaver tilbage: han gør rollen til en fest med vildfarelsessikkerhed med paranoide dæmoner, der nipper til det fra alle sider.

Flere anmeldelser kan stadig dukke op online i de næste par dage, men hvis ikke, er der ikke meget tid tilbage, før The Fifth Estate åbner op for det generelle publikum og begynder screening for presse. Indtil videre er det samlede indtryk af filmen stærk, hvis den er ujævn. det er muligt, at det kunne udløse ny diskussion om placeringen af ​​organisationer som Wikileaks i det nuværende medielandskab. Vi ser selv om cirka en måned._____

The Fifth Estate ankommer til amerikanske teatre den 18. oktober 2013.

Ovenstående kilder