Den foretrukne anmeldelse: Royal Court Drama får hummerbehandlingen

Bevæbnet med Lanthimos 'varemærke-underlighed og tre fantastiske blyoptrædener er The Favorite et virkelig unikt spin på det typiske kongelige hofdrama.

Den græske filmskaber Yorgos Lanthimos har lavet sardoniske, idiosynkratiske og ellers, ja, mærkelige film siden begyndelsen af ​​2000'erne, men det var først i 2015's dystopiske "kærlighedshistorie" Hummeren, at han blev en ordentlig konkurrent til uddelingen af ​​sæsonen. Lanthimos er tilbage i Oscar-løbet i år med The Favorite, en film, der tager en meget prisbelønnet sæsonvenlig genre (det kongelige hofdrama) og giver den en bestemt Lanthimosian makeover i mangel af en bedre beskrivelse. Filmen er allerede blevet hædret med de øverste priser ved begivenheder som Venedigs internationale filmfestival og er klar til at holde sin vinderserie gående herfra … og med rimelig grund. Bevæbnet med Lanthimos 'varemærke-underlighed og tre fantastiske blyoptrædener er The Favorite et virkelig unikt spin på det typiske kongelige hofdrama.

Favoritten går tilbage i tiden til det tidlige 18. århundrede, hvor England er i krig med Frankrig og dronning Anne (Olivia Colman) sidder på tronen. Anne, der er utrolig skrøbelig både fysisk og mentalt, stoler stærkt på sin fortrolige Sarah Churchill (Rachel Weisz), hertuginde af Marlborough, for i det væsentlige at lede landet og føre tilsyn med krigsindsatsen, selv som medlemmer af hendes domstol - nemlig Robert Harley (Nicholas Hoult), 1. jarl af Oxford og Earl Mortimer - forsøger at underminere Sarahs afgørelser. Gå ind på Abigail Hill (Emma Stone), Sarahs fætter, der mistede sin ædle statur for mange år siden på grund af sin fars spil, og har fundet vej til Annes palads i håb om at sikre en stilling der.

Efter nogle tidlige snubler lykkes det Abigail at imponere Sarah, og hendes stående (og levevilkår) forbedres betydeligt for det. Abigail begynder derefter at gøre et forsøg på at vinde dronningens gunst, især efter at hun får at vide, hvor intimt Sarah og Annes forhold virkelig er. Dette sætter hende dog også i direkte konflikt med Sarahs interesser - og når Sarah bliver klog over Abigails planlægning, finder parret sig i en hård konkurrence om at blive dronningens sande favorit … en, der bestemt ikke ender lykkeligt for taberen.

Den foretrukne cowriter Deborah Davis begyndte at arbejde på filmens manuskript så langt tilbage som i slutningen af ​​1990'erne, før producent Ceci Dempsey (som også arbejdede på The Hummer), manuskriptforfatter Tony McNarma (Ashby) og Lanthimos blev involveret. I sin endelige filmform skaber projektet en fascinerende kombination af dyster (og lejlighedsvis ligefrem bizar) komedie og politisk satire med sin udforskning af intriger og bedrageri ved dronning Annes kongelige hof. Kernen i al galskaben er kærlighedstrekanten mellem Anne, Sarah og Abigail - en dynamik, der er lige dele sjov, ejendommelig og overraskende rørende på sine egne måder. Faktisk, ved at undersøge deres forhold under et mikroskop, er favoritten i stand til at tilbyde en undersøgelse af sex og kærlighed, der tematisk komplimenterer Lanthimos 'arbejde på hummeren og dens egne observationer om magtdynamik og hvordan snoede menneskelige relationer kan virke fra et bestemt synspunkt.

Lanthimos 'film fortæller bestemt deres historier "fra et bestemt synspunkt", og det kommer højt og tydeligt i Favoritten. Filmen er så smukt off-kilter visuelt som den er fortællende takket være filmografien af ​​DP Robbie Ryan (The Meyerowitz Stories) og dens tunge brug af foruroligende fiskeøjeobjektiver, dansesporingsskud og lige skæv, men alligevel stilfuld, vidvinkel skudkompositioner. Som et resultat ser favoritten simpelthen ud som uhængt og quirky på historien, selvom der ikke sker noget særligt usædvanligt … hvilket for at være retfærdigt ikke er meget ofte. Selvom Lanthimos ikke havde skudt filmen på denne måde, ville favoritten stadig være smuk at se på takket være det udsøgte detaljerede sæt og produktionsdesign af Fiona Crombie (som gjorde lige så godt arbejde med 2015s Macbeth-genfortælling),og de stemningsfulde kongelige garbs af kostume designer Sandy Powell (som mellem dette og Mary Poppins Returns virkelig har overgået sig selv i år alene). Stadig tilføjer den ukonventionelle fotografering det rigtige strejf af nysgerrighed til proceduren, ligesom filmens (i det hele taget noget forvirrede) musik gør.

Ganske vist kunne favoritten imidlertid være kommet ud, da alle hjerner og stil uden hjerte var ikke for det fantastiske arbejde af Colman, Weisz og Stone. Mens de to tidligere har samarbejdet med Lanthimos før (nemlig The Hummer), giver denne film dem en chance for at skinne på nye måder som Anne og Sarah - figurer, der kan gå fra petulant, ondskabsfuld og streng til legende, oprigtig og / eller sårbar inden for et øjeblik - og parret stiger meget. Det samme gælder for Stone, som før havde udmærket sig ved at balancere komedie og drama, men aldrig har fået spillet en karakter, der er lige så mørkt morsom, skyldig og til tider endda grusom som Abigail. Favoritten er primært Colman, Weisz og Stones show, men Hoult formår stadig at sætte sit præg som den glatte Earl Harley;en fyr, der med glæde ville stikke dig i ryggen, hvis han følte, at det tjente hans formål. Det samme gælder for Joe Alwyn i hans scener som Samuel Masham, et hunky medlem af Annes domstol, der kommer i vejen for hans hoved, når han beslutter at forfølge Abigail.

Når man holder alt dette i tankerne, er det dog værd at nævne, at (i slutningen af ​​dagen) Favoritten er meget, at en Lanthimos-film er måder, både gode og, ja, mindre. Så imponerende som filmens håndværk og forestillinger er, vil instruktørens tilgang til historiefortælling og morøs sans for humor ikke være alles kop te - og fordi hans metoder tjener favoritten ganske godt som helhed, gør det de øjeblikke, hvor hans tilgang skiller sig ikke mere ud ved sammenligning. Denne film er uden tvivl et af Lanthimos 'mere tilgængelige tilbud til dato (bestemt mere end for eksempel sidste års The Killing of a Sacred Deer), men det'Det er også i tråd med hans tidligere indsats bag kameraet og kan efterlade nogle filmgæster forståeligt nok kolde og frustrerede over det (selv dem, der er fascineret af historien i hjertet af filmen). Af disse grunde er det vanskeligt at anbefale favoritten til alle uden nogle advarsler.

De, der elskede Lanthimos 'tidligere film, vil derimod bestemt give The Favorite et kig i teatrene (ingen stjerner nødvendige), ligesom de, der ønsker at holde trit med årets præmisæsonens frontløbere. Ligeledes kan de, der har ventet på et Oscar-venligt periodestykke, der virkelig sætter sine førende damer i spidsen - og / eller ikke er bange for at rode med genens formel på underlige og komisk afskrækkende måder - kan finde det, de Jeg har ledt efter her. Uanset hvad du klipper det, er favoritten virkelig i modsætning til alt andet, der spiller i teatre lige nu (eller vil ankomme inden 2018 nærmer sig slutningen).

Favoritten spiller nu i udvalgte amerikanske teatre og udvides til yderligere markeder i de kommende uger. Det er 121 minutter langt og er klassificeret som R for stærkt seksuelt indhold, nøgenhed og sprog.