Farpoint og PlayStation VR Aim Controller Review: Game-Changers

Alle tre af de højt profilerede VR-platforme til forbrugere understøtter bevægelsescontrollere, men kun en af ​​dem har nu et officielt tilbehør designet specielt til førstepersons gameplay og shooters. Det er her Sonys store budget-sci-fi-shooter til PlayStation 4, Farpoint, kommer i spil og lanceres i dag i bundter og sammen med PlayStation VR Aim Controller.

Farpoint er det første PlayStation 4-spil, der bruger Aim Controller, og det blev bygget omkring det som showcase-oplevelsen. Og hvad et showpiece det er! Når vi spiller gennem hele Farpoint ved hjælp af PlayStation VR Aim Controller, kan vi sige, at det er den dybeste og mest tilfredsstillende sensoriske oplevelse nogensinde i en first person shooter. Det er en spilskifter til VR og et must-play for enhver PS VR-ejer, der leder efter den nye killer-app.

I Farpoint ser spillerne sig selv strandet på en fremmed verden, efter at en kosmisk anomali går i skak og prøver at finde andre overlevende og afdække mysteriet om, hvad der virkelig skete. Og selvfølgelig er der på denne rejse alle mulige udlændinge at sprænge væk i den mest fordybende konsolskydespil til dato.

Farpoint tilbyder en komplet historiekampagne og understøtter co-op til to spillere online med en ven (så længe de har en konto hos PlayStation Plus) og kræver PlayStation VR-systemet. Det kræver ikke Aim Controller, men du går virkelig glip af det uden det.

Bemærk manglen på ordet "pistol" i denne perifere titel, på trods af enhedens grundlæggende våbenform. Det er sandsynligvis lige så bevidst som selve det forenklede design, der er lavet til at fungere effektivt som ethvert våben i spillet, samtidig med at det ikke ligner et virkeligt virkeligt våben "så enhver, fra børn til voksne, har det godt med at lege med det, ”siger Taichi Nokuo, en designer, der arbejder ud fra Sony PlayStations Tokyo-kontorer.

Aim Controller-sporing i VR er utrolig nøjagtig, og vi havde ingen problemer med forsinkelse eller kalibrering. Som tilsigtet fungerede det godt med alle de våbentyper, der blev stødt på, mens du spillede gennem Farpoints kampagne. Enheden leverer endelig på, hvad Move-controllere og pistolvedhæftninger aldrig kunne gøre i PlayStation 3-æraen. Mere imponerende, og hvorfor vi elsker Farpoint så meget, er, hvordan det løser en af ​​VRs mest fremtrædende udfordringer: bevægelse. Ikke en gang fik jeg en følelse af kvalme, mens jeg spillede Farpoint, noget der ikke er ualmindeligt i andre bevægelsesbaserede spil. Jeg kunne ikke spille PS VR's RIGS: Mechanized Combat League Game på grund af det som et eksempel.

Farpoint viser, at dybe førstepersonsskyttere kan arbejde i VR

VR fungerer simpelthen bedst, når brugeren er stille, og derfor har fokus på de fleste spil og oplevelser hidtil været på stående, siddende eller i cockpitoplevelser som rumsims, flyspil, rutsjebane og mech-spil. Selv de fleste skydespil foregår på skinner via en teleporteringsbevægelsesmekaniker eller med meget enkel eller begrænset bevægelse. Alt, der efterligner traditionelle skydespil, dit Call of Dutys og Battlefields, kan ellers forårsage køresyge, fordi den menneskelige hjerne ikke kan forene bevægelsen ved at dreje ikke svarer til dine fysiske bevægelser, noget Resident Evil 7 havde endda nogle problemer med.

Farpoint løser dette gennem sit lineære, men lige åbne nok niveau design og brugen af ​​Aim Controller, der kræver, at spillerne har begge hænder på "våbenet", som hjælper brugeren med at grunde. Selve det pistollignende tilbehør har næsten alle knapper og fungerer som standard PlayStation 4 DualShock 4-controller, inklusive to bevægelsespinde, så det bygger bro mellem traditionelle skydespil, der fungerer (dvs. siddende spil) og faktisk bevægelse i et virtuelt rum.

Som standard ser Farpoints kontrolordning, at spillerne bruger frontpinden (du kan spille venstre eller højrehåndet ved hjælp af pistolen) til at bevæge sig frem og tilbage og straffe til venstre eller højre med pistolens næse som retningscenter. For spillere, der er immune over for VR-køresyge og ønsker endnu mere kontrol eller for at afprøve fuld skydebevægelse med Aim Controller, kan de tænde for fuld stickbevægelse i indstillingerne og spille med følsomhedsmuligheder for at dreje.

"Den dybeste og mest tilfredsstillende sensoriske oplevelse nogensinde i en first person shooter."

PlayStation VR understøtter 3D-lyd via et 3,5 mm stik på headsettet og derfor anbefaler vi stærkt at bruge de medfølgende 3D-ørepropper, der følger med PlayStation VR, hvis du ikke har et high-end headset. PDP og Turtle Beach lavede headsets specielt designet til PS VR som et eksempel, som vi spillede Farpoint med, og det hjælper med at tage den allerede imponerende nedsænkning til et andet niveau sammen med Aim Controller's vibrationseffekter. Især hvis en af ​​de uhyggelige små edderkopudlændinge tilfældigvis springer forbi dig og snurrer tilbage. Farpoints banelignende spildesign gør sit bedste for at sikre, at fjender altid er foran afspilleren for at forhindre brugere i at skulle vende rundt.

Som sci-fi-skydespil har Farpoint en interessant nok historie, der udfolder sig på nogle overraskende måder. Hvis det ikke var bygget til VR, ville det dog komme ud som generisk, især i det grundlæggende gameplay. Det gør et prisværdigt job med at bruge historiebiter til at trække spillere gennem sektionerne (skydearenaer) i spillet og forskellige miljøer, men der er bestemt spildt potentiale i den begrænsede interaktivitet med disse miljøer, hvilket er særligt underligt i betragtning af scanningsmekanikeren indbygget i alle spillets våben. Dette har ingen brug uden for at indlede små historiehologrammer, og der er ikke rigtig mange våben eller fjendtlige typer.

Spillets miljøer er vidunderligt gengivet for 3D-effekten i VR. Det efterligner med succes følelsen af ​​at gå gennem ruiner, kløfter eller på tværs af broer og langs klintkanter - uden fysisk at skulle flytte dine fødder. Der er intet som at holde et våben op og kigge ned i optikken eller holde våbenet op for at skyde over dækning, som om det virkelig var i dine hænder

og det er. Eller kigge ned ad en klippekant eller et hul i gulvet, mens du krydser en høj pasning. Disse følelser og hvor godt det hele fungerer i Farpoint - og hvor glat det flyder under bevægelse - kan ikke undervurderes. Der er ikke noget VR-spil som dette.

Og Farpoint vil overraske dig. Hver gang du tror, ​​du har fået fat i rythymet, ændrer det næste kapitel miljø og fjender og den mængde indsats, du har brug for at gøre for at få succes. Farpoint's vanskeligheder ramper markant op senere i spillet, og det er derfor vigtigt at bevæge sig konstant sammen med timing genindlæsninger og våbenbytning for at imødegå hver type arachnid-modstander.

Farpoint skubber VR-shootergenren, hvor den skal hen, og lægger grunden til, hvad denne slags spil kan og skal komme fremad. Vi kan kun håbe, at andre udgivere og udviklere spiller med PlayStation VR Aim Controller-teknologien for lignende oplevelser. Vi kan allerede se et Call of Duty: WWII eller Star Wars: Battlefront 2-tilstand bygget til VR Aim Controller. Når alt kommer til alt tilbød begge franchiser PS VR eksklusive tilstande sidste år …

Mere: Sparc Beviser vSports er det næste trin i VR-spil

Farpoint er et fascinerende VR-rumeventyr på en fjendtlig fremmed planet. På en mission for at hente forskere, der studerer en anomali nær Jupiter, sender et pludseligt brud i nærheden dig og deres station, der styrter ned i en ukendt fremmed verden.

Adskilt fra dine kolleger skal du bruge holografiske logfiler spredt over landskabet for at genforene sig med forskerne og undslippe planeten. Udforsk og opdag planetens hemmeligheder, spræng dig gennem horder af indfødte og fremmede liv, mens du bliver ved med at bevæge dig for at overleve.

Farpoint er nu udelukkende tilgængelig på PlayStation 4.

3.5 ud af 5 (Meget godt)