"Fantastisk fire" anmeldelse
"Fantastisk fire" anmeldelse

Alle brikkerne var på plads til en forfriskende optagelse i superheltegenren, men Fantastic Four afslører helt på halvvejs punktet.

I Fantastic Four (2015) er Reed Richards (Miles Teller) et ungt geni, hvis videnskabelige forløb er lysår foran hans lærere. Reed er en underværdsat udstødt, et usandsynligt partnerskab med klassekammerat Ben Grimm (Jamie Bell), den eneste person, der opmuntrer unge Reeds single-minded videnskabelige sysler. I et halvt årti arbejder parret mod opbygning af en teleporteringsenhed og demonstrerer deres prototype på en lokal videnskabsmesse - som domstole håner fra det lokale videnskabssamfund, men fanger øjet af den strålende Dr. Franklin Storm (Reg E. Cathey), der mener, at Reeds opfindelse er nøglen til at revne interdimensionel rejse.

Storm rekrutterer Reed til at gå sammen med sin egen søn Johnny (Michael B. Jordan), adopterede datter Sue (Kate Mara) og den excentriske tech-vidunderbarn Victor von Doom (Toby Kebbell) til at skabe en Quantum Gate i håb om at bruge det devive til at rejse ind ubeskyttede verdener, hvor menneskeheden kan høste nye energier. Når Reed og hans med opfindere beslutter at rejse gennem Quantum Gate foran planen, efterlader en ulykke på "Planet Zero" hver af dem med forfærdelige genetiske mutationer - som, når de bruges til større gavn, giver de unge opfindere magten at blive et team af superhelte.

På trods af underwhelming anmeldelser og (nu) daterede effekter, var Tim Story's Fantastic Four-tilpasninger fra midten af ​​2000'erne en succes med et kontor, og tjente 20. århundrede Fox over $ 500 millioner på det globale billetkontor på et samlet budget på $ 230 millioner. Presset for tid til at fremstille en ny Fantastic Four-film (for at rettighederne ikke vender tilbage til Marvel Studios), Fox bestilte Chronicle-instruktør Josh Trank til at tage en genstart af franchisen - i håb om, at den unge filmskaber kunne bringe den samme balance mellem sjov, drama og skuespil, der gjorde hans førsteårs debut til et hit. Desværre, med Fantastic Four-genstarten, har Tranks rækkevidde overdrevet hans greb, hvilket resulterer i en film, der er ujævn i enhver tænkelig måde (karakter, historie og specialeffekter). Det værste af alt er, at Fantastic Four mislykkes i det mest basale mål for enhver superheltetilpasning:spændende underholdning.

Filmen starter på en stærk fod som en kontemplativ historie af sci-fi-oprindelse, bortset fra et par næse-karikaturer (især fra de voksne i Reeds liv), og den bygger unikke og oprigtige forhold, som Trank oprindeligt investerer i. I stedet for at tvinge Reed og Sue til en tegneserie-romantik, udforsker Fantastic Four parets spirende venskab og delte tørst efter opdagelse. Til trods for at casting af Michael B. Jordan og Kate Mara som bror og (adoptiv) søster viste sig at være kontroversiel online, er den faktiske dynamik mellem karaktererne sammen med deres far ægte - hvilket afspejler den mangfoldighed, der findes i mange moderne familier. På trods af Victor von Dooms bevogte og kyniske persona giver Trank subtile glimt ind i charmen og intelligensen, der gjorde Victor til et aktiv for Franklin Storms team,såvel som en afspejling af Reed snarere end en intetsigende karikatur fra før-ondt.

Alligevel, når den faktiske ulykke finder sted, og de titulære helte opdager deres evner (i et smart øjeblik, der omfavner den virkelige verden rædsel for, hvad disse venner pludselig er blevet), er næsten alt det omhyggelige fundament, som Trank lagde, undergravet af hurtig bevægende træning montager og viklet karakterudvikling. Action-sætstykker er ikke-eksisterende indtil den sidste kamp, ​​som også er smerteligt kort og, tro det eller ej, mindre kreativt end 2005-filmen.

I en genre, der er blevet overdrevet med tomt stil-over-substans CGI-bril, kunne en jordet Fantastic Four-film (med stor vægt på karakterer i stedet for superdrevne kampe) have været en velkommen tempoændring; alligevel, efter midtvejspunktet, kæmper Trank med at udbetale alt, hvad han intielt opsætter, med melodramatiske interaktioner, undercooked historiefortælling og uventet implementering af det drevne firkant.

Den unraveling kvaliteten af ​​Tranks film er især skuffende, da rollebesætningen bringer en ægthed til de traditionelt tegneseriehelter - med nuancerede forestillinger fra Teller, Jordan, Mara og Bell. I et længere klip af filmen, hvor fortællingen rent faktisk undersøger de brudte venskaber, usikkerhed og mestringsmekanismer, der kommer i kølvandet på deres Quantum Gate-ulykke, kunne skuespillerne have udfordret baren for komplekst (og moderne) inter-personligt drama i superheltehistorier (svarende til hvad vi tidligere har set i The Dark Knight-trilogien, Man of Steel og Captain America: The Winter Solider, blandt andre). I stedet indsprøjter Trank sine hovedpersoner (og antagonist) i en intetsigende anden halvdel, der er udformet med klichéer, øjenvalsende dialog,kløgtigt støttearbejde fra Tim Blake Nelson (som bruger lige så meget tid på at tygge tyggegummi som han tygger landskabet), samt spildt brug af Toby Kebbell's Doctor Doom (uanset hvor nedkølet kostumedesign).

Nemt den største skuffelse fra filmen, Kebbells bitende skildring af Victor, bliver udslettet, når karakteren dukker op igen som doktor Doom - reducerer en af ​​Marvels bedste og mest intelligente ondskabsfolk til en uinspireret skør person med bisarre motivationer - en skurk, der ikke reflekterer eller udvikle kernetemaer eller holdets limningsproces. Dommens del i tredje akt forværres endnu mere af en alt for kompleks plan, der ikke sætter scenen for et givende slutkamp, ​​eller gør meget brug af de titulære helte og deres individuelle evner.

En 3D-konvertering af Fantastic Four blev annulleret en måned forud for åbningsweekend, hvilket betyder, at Tranks film kun vises i standard 2D. I betragtning af filmens tilbageholdende opbygning af dens figurer snarere end at feje CGI-pandemonium, skal seerne temperere deres forventninger til storskærmsbrille. I overensstemmelse med resten af ​​filmen er brugen af ​​CGI også ujævn - og varierer drastisk i kvalitet fra kraftfulde billeder til direkte hokey og latterlige effekter og stunt arbejde.

Johnny's fakkeleffekt og The Thing-modellen (langt fra Michael Chiklis i en gummidrakt) er begge overbevisende, men på trods af Invisible Woman's navnebror er Sues ikoniske evne ikke særlig slående (og bruges sjældent). I stedet bruger Mara det meste af sin CGI-skærmtid på at opretholde flydbare kraftfeltbobler - en virkning og evne, der i filmen gør lille indtryk. Endelig er Reeds fleksibilitet (og strækning) tilstrækkelig med moderation; men stabile nærbilleder af karakteren, især hans hud, styrter ned i den uhyggelige dal med ligefrem dateret CGI. Det er alt at sige: selv for seere, der simpelthen ønsker at se sjov superhelt-action på storskærm, er der ikke nok briller eller glatte visuals til at garantere en reel tur til teatret.

Hans kredit stod Josh Trank overfor urimelig tilbageslag under Fantastic Fours produktion og er muligvis ikke helt ansvarlig for Fantastic Fours klodsede teaterstykke, men efter en spændende første akt er genstarten stadig en skuffelse. Enhver goodwill, som filmproducenten tjener tidligt på, knuses af en rodet finale - hvor interessante figurer og fantasifulde science fiction-ideer tvinges til en intetsigende, indviklet og flad ud-tegneserie for tegneserier. Alle brikkerne var på plads til en forfriskende optagelse i superheltegenren, men Fantastic Four afslører helt på halvvejs punktet. Udvalgte seere er muligvis i stand til at se forbi alle filmens mangler og glæde sig over genstartens (udspændte) potentiale,men denne genstart 2015 adskiller sig ikke på nogen meningsfuld måde fra den nuværende opsvulmning af superheltfilmtilbud - og i sin ambition om at være anderledes undlader det at give endnu grundlæggende (læst: tilgivelig) popcornunderholdning.

_____________________________________________________________

Fantastic Four kører 100 minutter og er klassificeret PG-13 for science-action-handling og sprog. Spiller nu i teatre.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarfeltet nedenfor. Hvis du har set filmen og vil diskutere detaljer om filmen uden at bekymre dig om at forkæle den for dem, der ikke har set den, kan du gå videre til vores Fantastic Four Spoilers-diskussion. For en dybdegående diskussion af filmen af ​​Screen Rant-redaktørerne, kom snart tilbage til vores Fantastic Four-afsnit af SR Underground-podcast.

2 ud af 5 (okay)