Dublin Murders Review: A Satisfyingly Dark & ​​Twisty Murder Mystery

Som genre vil kriminel fiktion sandsynligvis aldrig gå ud af stil. En del af dette er publikums vedvarende fascination af menneskehedens mørke side og de ondskaber, det kan frembringe, især når det kommer i skikkelse af en tilsyneladende gennemsnitlig person, der skjuler en ondartet dysterhed med det samme. Idéen om en morder, der er skjult blandt en tilsyneladende gennemsnitlig gruppe mennesker, især i en lille by, er et skræmmende udsyn, som, når det håndteres ordentligt, kan tilbyde spændende og foruroligende historiefortælling. Det er bestemt en del af appellen bag Starz 'kommende kriminaldrama, Dublin Murders , som ikke er genert over at udforske potentialet for mørke i ethvert menneske.

Selvom det sandsynligvis vil blive sammenlignet med HBOs sande detektiv , med sine bagvedlagte politimænd, der stirrer ind i menneskehedens afgrund, mens serien undersøger de tilsyneladende rituelle mord på to unge kvinder, har serien mere til fælles med David Freds Red Riding Quartet , selv forvandlet til Red Riding Trilogy , der spillede Andrew Garfield, Rebecca Hall og mere, og fortalte en vidtrækkende historie om Yorkshire Ripper Murders. Denne sammenligning giver endnu mere mening, da Dublin Murders i sig selv er tilpasset Tana Frenchs serie af romaner af Sarah Phelps, som effektivt har kombineret de to første bøger for at skabe en kølig otte-episodesæson af tv.

Mere: For All Mankind Review: Apple TV + Original lever op til dens titel

Phelps tilpassede for nylig et par Agatha Christie-romaner, The ABC Murders and Ordeal By Innocence, til tv-miniserier, der streamede på Amazon i staterne. Begge forblev tro mod kildematerialets konventioner, men tilbød subtile og ikke så subtile ændringer for at holde publikum ved at gætte og tilføje nogle forgrenende tematiske elementer. Som sådan er Phelps velegnet til opgaven her og positionerer sine to detektiver, Rob Reilly (Killian Scott) og Cassie Maddox (Sarah Greene), mod et par luride mord, der i første omgang ser ud til at være uafhængige. Efterhånden som en sag udfolder sig, binder detaljerne imidlertid de to sammen og broderer detektiverne i et kompliceret plot, der ikke kun graver ind i Irlands fortid, men også deres individuelle historier.

Dublin Murders er ikke ude for at omskrive regelbogen for kriminelle thrillere eller politiprocedurer, selvom det med jævne mellemrum vender visse konventioner til deres øre for bedre at passe til deres egne behov. I første omgang er disse behov hovedsageligt relateret til atmosfæren, hvilket ikke er overraskende, da serien bruger en mørk grå gane, både med hensyn til tone og dens visuelle udseende. Så meget er en del af de fleste mordmysterier, og mens Dublin Murders udmærker sig i sin skildring af begge dele, er det showets fascination af og måde at håndtere forestillingen om traume og besættelse på, og hvordan de langvarige virkninger af begge kan krølle gennem hele samfund., der adskiller det fra lignende programmer.

Igen er hverken traume eller besættelse (eller grusomme mord for den sags skyld) særlig ukonventionelle ideer til en kriminalspænding - Nic Pizzolattos HBO-serie er især fascineret af at udvinde sådanne koncepter for al deres værdi - men Phelps formår alligevel at bringe et nødvendigt niveau af menneskehed. og følelsesmæssig intimitet til historien, da detektiverne her ikke er forhærdede mænd i udkanten af ​​samfundet, men snarere almindelige mennesker, der i nøgleøjeblikke i deres liv bliver ofre for omstændigheder. Som sådan skjuler både Rob og Cassie hemmeligheder, selvom det er de førstnævnte, der først bliver en overbevisende komponent i fortællingens oprigtige interesse for identitet - personlig, familiær og national - og hvordan det binder sig ind i historiens indstilling.

Det er derfor ikke overraskende, at Dublin Murders er afhængige af en usædvanligt detaljeret og studeret følelse af sted. Dette sted er en lille by rystet af det foruroligende drab på en ung ballerina, hvis krop blev opdaget arrangeret i et makabert tableau, der understregede morderens psykopati og placerede den allerede isolerede by på kanten, da de kæmper for at komme i hånd med forestillingen om at have en morder i deres midte. Det er ret almindeligt, men Phelps formår at væve den grundlæggende plotmekanik ind i en løbende historie om Robs urolige fortid og det fremmede forhold, han har med ikke kun sin familie, men Irland selv. Derudover bevæger fortællingen sig frem og tilbage i tiden - ikke i modsætning til True Detective sæson 3 - antydet, at Rob og Cassies undersøgelse fører dem ned ad en mørk sti, hvilket fører til uigenkaldelige ændringer i dem begge.

I alt tilbyder Dublin Murders en tilfredsstillende mørk og snoet kriminalthriller, forankret af stærke forestillinger fra Scott og Greene, samt en livlig birolle for Conleth Hill, frisk fra sin periode (eller ikke så frisk i betragtning af den mængde hår, han har på hovedet) som Varys i Game of Thrones. Hill ser ud til at have en masse sjov med at spille ind i konventionerne for den belejrede, skøre og absurde politisk kaptajn, der ikke er pc, der typisk strejfer omkring en sådan politimands show. Det er således et bevis på Dublin Murders , at serien kan sprøjte rundt i disse velkendte farvande og stadig komme væk med noget, der føles uhyggeligt i modsætning til andre kandidater i genren.

Dublin Murders har premiere søndag 10. november kl. 20.00 på Starz.