Doctor Who: World Enough & Time Review
Doctor Who: World Enough & Time Review

Doctor Who sætter slutningen af ​​sæson 10 op med et eventyr i det ydre rum, der genindfører en af ​​doktorens klassiske fjender.

I store dele af sæson 10 har Doctor Who oprettet slutkørslen af ​​Peter Capaldi og showrunner Steven Moffat. Meget af det har centreret sig om det mystiske hvælvingskabinet Missy, en afsløring, der, lad os sige, måske ikke forbløffende, da sæsonens tidlige episoder drillede. Alligevel var Missys betydning for sæsonens afslutning en forudgående konklusion, når hendes tilstedeværelse blev bekræftet. Missy og løftet om, at John Simm vender tilbage til serien som mesteren, tilføjer en slags spænding til de sidste to episoder af sæsonen, en, der ved, hvad vi ved om begge figurer, og at serien er på vej mod en stor kreativ eftersyn med sæson 11, hjælper med at dæmpe enhver bekymring for, at viden om Simms tilbagevenden kan ødelægge det eventyr, der ligger foran os.

Det er bestemt tilfældet, da den næstsidste sæson 10-episode 'World Enough & Time' tilbyder et overbevisende sæt omstændigheder, hvor lægen, Bill, Nardole og endda Missy konfronteres med en gruppe cybermænd, mens de også beskæftiger sig med et massivt rumskib fanget i tyngdekraften i et sort hul. Det er en fantastisk opsætning til en episode af Doctor Who, da de forskellige bevægelige dele kræver, at der træffes en lang række beslutninger af de pågældende tegn, og i dette sjældne tilfælde får det udslæt til at blive taget af lægen selv.

Den største overraskelse er selvfølgelig den, som alle så komme, stort set fordi John Simms tilbagevenden var en stor del af salget af episoden. Ligesom mesterens tilbagevenden til Doctor Who, driller Simm såvel som Moffat og Rachel Talalay - som henholdsvis skrev og instruerede episoden - tegnene ud

.

demaskering. Begravet under lag af latex, noget falsk hår og en tung accent. Føreren blev først introduceret som Mr. Razor, en slags vogter på det massive rumskib. Det er en lang - meget lang - con han spiller, når han redder Bill, efter at en udlænding med en kløende triggerfinger skyder hende.

Forsøget på at dræbe Bill er et passende sæt af indsatser til sæsonens næstsidste episode (og ja, der er julespecialen, men stadig). Moffat er op til sine sædvanlige tricks, væver i flere forskellige tidslinjer for at sætte scenen for Bill at falde i mesterens hænder og udløse hans meget tålmodige plan. Inkluderingen af ​​en scene, hvor Bill og doktoren bare snakker, mens de spiser på en parkbænk, er en god måde at introducere Bills frygt for deres rejser og at understrege det store ansvar, at det at have en ledsager er over for lægen. Diskussionen kan være lidt for punktlig med hensyn til den skæbne, der venter på Bill om bord på skibet, da lægen tager sig af at gentage den menneskelige krops skrøbelighed - især manglen på et backup-hjerte - men hvad skal du at gøre i en episode, der involverer "oprindelsen af ​​Cybermen "?

Mere end de fleste episoder i denne sæson har 'World Enough & Time' utrolig sjov med sit koncept og formår at tilbyde en tilfredsstillende følelsesmæssig udbetaling. Indrømmet, det ender på en klippehænger - flere i virkeligheden i betragtning af Bills situation, og åbningsscenen er, at lægen prøver at afværge regenerering - men timen læser ikke som om den er ren opsat til finalen, som alle vidste, ville komme. Doctor Who er sådan en vedvarende serie, at den til en vis grad kan tilgives for at spille efter publikums forventninger. Det er når timen finder en måde at fortælle en meget Doctor Who-lignende historie - en understreget af ændringerne bag kulisserne i horisonten - og væve et underholdende forhold mellem Mr. Razor og Bill på grund af deres tidlige, kedelige omstændigheder. det gør timer som dette umagen værd.

Moffat opstiller et scenarie, hvor et 400 km langt skib takket være sin nærhed til et sort hul oplever tid meget forskelligt afhængigt af hvilket af skibet en karakter er på. Efter at Bill er fanget ud af dødens randen af ​​Mr. Razor - og udstyret med et mekanisk hjerte for at fortsætte med at sparke - er hun i det væsentlige fængslet og ser lægen live på en forældet tv-skærm, når der går uger, måneder og til sidst år i et par minutter for lægen, Nardole og Missy. Resultatet er, at vi får se Bill og Mr. Razor udvikle et forhold hurtigt fremad. Det viser ikke kun, hvor engageret mesteren er for det spil, han spiller, men det spiller med Doctor Who's forhold til tiden på en fascinerende måde.

Al den tid, der er gået tabt i slutningen af ​​rumskibet, er intet for lægen, både fordi han ikke oplever det direkte, og fordi han er tusindvis af år gammel og oplever tiden meget anderledes. Det er en smart enhed til at få publikum til at investere i Bills situation, og det er en, der yderligere understreger doktorens mangler ved at beskytte Bill. Brug af tid - eller tabet af det - får 'World Enough and Time' til at føle, at det er et stykke med sidste sæsons fantastiske 'Heaven Sent'. Selvom det mangler det tilståelsesaspekt, der gjorde 'Heaven Sent' så effektiv, er lægen igen motiveret af følelser, der ikke altid bobler op til overfladen sådan.

Den dobbelte whammy ved at se Bill forvandlet til en Mondavian Cyberman, og at lære det en del af mesterens plan skaber en potentielt enorm finale. Forhåbentlig vil der være meget mere interaktion mellem Michelle Gomez og Simm, da de hver især har en fantastisk tilgang til karakteren, og det er en sjælden godbid at se to skuespillere grave i forskellige aspekter af den samme idé på samme tid. Gomez gør stort arbejde i den tidlige del af episoden, spiller til Missys komiske styrker og driller fans med kendskab til doktorens rigtige navn. Hendes tilsyneladende side af sit tidligere selv er et godt sæt op til enten en forventet hældning (for så vidt som hendes nuværende rolle som semi-reformeret ond tid Lord) eller en indløsningsbue, der måske kan ende med at blive en stor del af Capaldi-Who's arv på showet.

Doctor Who sæson 10 afsluttes i næste uge med 'The Doctor Falls' kl. 21 på BBC America.

Billeder: BBC