Doctor Who: Power of the Daleks Review & Discussion

Som fans af Doctor Who er klar over, skyldes seriens utrolige lang levetid i vid udstrækning et smart stykke fortællende chicanery - at det at være doktorens evne til at genoprette sin krop, baner vejen for showet for at gøre en relativt sømløs overgang fra en skuespiller til den næste og faktisk gøre lejligheden til en begivenhed for sig selv. Det slemme smuthul er blevet brugt i de seneste år til at skifte fra Christopher Eccleston til David Tennant til Matt Smith, og senest Peter Capaldi, men doktoren har regenereret på tv i årtier. Og så er det passende, at BBC har forsøgt at genoprette den længe mistede serielle Doctor Who: The Power of the Daleks, effektivt at genoplive den første gang doktoren genopbyggede gennem animation (eller re-animation, hvis du vil).

Mistet i en smule misforstået husrensning af BBCs båndbibliotek midt i 70'erne, er The Power of the Daleks en seks-episodes begivenhed, der introducerede publikum til Patrick Troughton som den anden læge, hvor han erstattede William Hartnell i rollen og begyndte en lang række efterfølgere, som hver bragte deres egen distinkte personlighed og stil til karakteren. I betragtning af arten af ​​historien og de enorme implikationer, den havde for serien, der bevæger sig fremad, blev dens tab betragtet som mere end bare et uheldigt tv-uheld. Nu 50 år efter, at det sidst blev set, har instruktør Charles Norton og kunstnerne Martin Geraghty og Adrian Salmon slået sig sammen for at bringe eventyret til live igen.

Daleksens magt har været tilgængelig til download over dammen siden dets faktiske 50 - års jubilæum den 5. november, og det har spillet i udvalgte teatre Stateside i en uge, men BBC America bringer serien til publikum om seks halvtimer afdrag, begynder i aften. Og hvad serien tilbyder er et smukt animeret, charmerende nostaligisk eventyr, der på en meget doktoragtig måde giver publikum evnen til at se fortiden komme til live igen på en helt ny måde.

Det mest slående ved Daleks magt er dens unikke animationsstil, der minder mest om FXs spionfusk Archer, med sine tykke sorte streger og stærk opmærksomhed på ansigtsudtryk, der går en fin linje mellem at være tegneserie og utilsigtet at skabe en let uhyggelig daleffekt. Udført i sort-hvid, den høje kontrast i toner og fremtrædende streger kan faktisk være en forbedring af den berygtede originale serie med lavt budget, hvilket gør dette til en opgradering ud over restitution. Tag dig tid til at sammenligne animationen med nogle af de overlevende stillbilleder fra episoderne, hvis du kan.

Et af de mere interessante aspekter af den første episode er, hvor meget den formår at pakke ind i dens mindre end 30 minutters tidsramme. Den egentlige fornyelse, der bringer Troughton, sker med lidt i vejen for forklaringen, hvilket demonstrerer, hvor vigtigt det er for Doctor Who at have ledsagere, der er forpligtet til at sætte deres station som publikumsproxy til prøve. Ved denne lejlighed rejser doktoren med to ledsagere, Ben (Michael Craze) og Polly (Anneke Wills), som er så forvirrede over doktorens fysiske og personlighedsskifte, som publikum sandsynligvis var. Parret skaber en utrolig effektiv fortællingsenhed, da Ben fungerer som skeptikeren og forbliver usikker på, at Troughton faktisk er doktoren længe efter at han har gjort flere Doctor-y-ting. I mellemtiden,skønt Polly også registrerer en vis usikkerhed med hensyn til legitimiteten af ​​denne nye doktor, er hun den første, der varmer op for ham, tilsyneladende genkender hans underlige ting - som at spille en optager i stedet for at besvare enkle spørgsmål - som varemærketegn på, at han er den ægte artikel.

Afsnittet skiller sig også ud med sin vilje til at lege med tanken om, at Time Lord's regenerering ikke bare er en måde at hoppe ind i en ny krop og give showets kostumdesignere en chance for at sy nogle nye duds; det er en chance for at åbne en helt ny karakterdynamik mellem Lægen, hans ledsager eller ledsagere, og den måde, han interagerer med andre for at løse det problem, der er ved hånden. Selvom publikum ikke kender Hartnells version af Lægen, er der nok implicit triste og usikkerhed i Ben og Pollys reaktioner, såvel som gennem nogle af Troughtons præstationer, til at indikere, at der er sket en væsentlig ændring i serien. Tilføj det til historiens fortsatte bekymring over et århundreder gammelt Dalek-rumskib reddet fra et kviksølvmyr på planeten Vulcan og der 'er nok karakterintrige til at holde Daleks magt i gang i adskillige episoder.

Med henblik herpå drager fordel af Daleks faktisk fordel af dens halvtimes driftstid. Fans af den moderne Steven Moffat-run-serie vil helt sikkert være opmærksomme på, hvor forskellige denne historiens rytmer er. Dens langsomme tempo er mest synlig tidligt, da Ben og Polly venter på et svar fra lægen om bekræftelse af, at han virkelig er den person, de tror, ​​han er, eller i det mindste vil have ham til at være. Den tid er for det meste fyldt med mærkelige blæser og lyde fra TARDIS. Øjeblikket bygger en ubehagelig form for spænding, hvilket understreger, hvor vanskeligt og frustrerende et individ som lægen nogle gange kan være. Men for dem, der er vant til den mere bevidste tempo, showet anvender i dag, kan de lange pauser få det til at virke som om episoden bare polstrer for tid. Mens episoderne generelt kører et sted omkring 25-minutters rækkevidde,tanken om, at de løber længere, synes umulig.

I stedet demonstrerer Daleks magt, hvor meget serien har ændret sig fra dens tidlige dage for årtier siden. I betragtning af hvor stor en del ideen om forandring spiller i historien, er det nu et særligt godt tidspunkt at besøge denne genanimerede Doctor Who-historie, så tanken om at indstille ugentligt til seks hurtige afdrag synes at være en fornøjelig måde at tilbringe et halvt -hur en lørdag aften.

-

Doctor Who: The Power of the Daleks fortsætter næste lørdag @ 8: 25 på BBC America.