Doctor Sleep Review: The Shining Gets a Worthy Sequel

Selvom det har problemer med at forene forskellene mellem King og Kubrick's The Shining, er Doctor Sleep et påvirkende horror drama alene.

Stephen King er ikke fan af Stanely Kubricks The Shining (som han er meget glad for at fortælle dig) og har grund til ikke at være. Kubricks film afspiller ikke kun de primære temaer i Kings originale roman, den gør også dens centrale karakter, Jack Torrance, til mindre af en tragisk figur, som han var i bogen, og ser ud til at betragte historiens mennesker generelt som lidt mere end insekter uden noget virkelig ord i deres skæbne. Dette er værd at nævne siden den store skærmtilpasning af King's Doctor Sleep fungerer som en efterfølger til både The Shining-romanen og filmen, udover at være en fortolkning af dens kildemateriale. Det er en høj bjælke at rydde, men en film gør med en god del finesse (selvom den glider lidt mod slutningen). Selvom det har problemer med at forene forskellene mellem King og Kubrick's The Shining, er Doctor Sleep et påvirkende horror drama alene.

Ewan McGregor spiller i Doctor Sleep som en voksen Danny Torrance fra The Shining. Som voksen er Danny traumatiseret af begivenhederne i sin barndom og bliver alkoholiker (som sin far) for at undertrykke hans skinnende. Til sidst finder han vej til Frazier, New Hampshire, en lille by, hvor han slutter sig til AA og tager et job på et hospice ved at bruge sine kræfter til at trøste de døende patienter. Der kontaktes Danny af Abra Stone (Kyliegh Curran), en teenager med stærke skinnende evner, der gør hende til et mål for den sande knude - en semi-udødelig kult, der jager og myrder børn, der skinner for at forblive i live - og dens leder, Rose hatten (Rebecca Ferguson). Men i stedet for at vente på at blive deres seneste offer, overbeviser Abra Danny om at slutte sig til hende for at bringe kampen til Rose … selvom han er nødt til at vække dæmonerne fra sin fortid undervejs igen.

I hænderne på forfatter-instruktør Mike Flanagan (Gerald's Game, Haunting of Hill House) giver King's Doctor Sleep en dyster refleksion over de langvarige virkninger af barndoms traumer og afhængighed gennem horrorgenren. Michael Fimognaris film og The Newton Brothers 'score giver filmen det samme kølige udseende og atmosfære som historiefortællerens tidligere produktion, selvom Flanagan redigerer Doctor Sleep i stil med Kubricks The Shining (med scener, der opløses i hinanden som bølger) og inkorporerer velkendt, men alligevel hjemsøgende lyd af et ubarmhjertigt hjerterytme gennem hele filmen. Doctor Sleep føles sjældent som en efterligning af Kubrick, og de tidspunkter, hvor Flanagan genskaber vigtige øjeblikke fra The Shining, sker typisk fra et nyt perspektiv - nemlig Danny 's - i tjeneste for historien, der fortælles her (spar til tredje akt, men mere om det senere). Flanagans humanistiske sans for terror passer bedre til The Shining-efterfølgeren end Kubricks tilgang til rædsel alligevel, så det er godt, at han sjældent forsøger at virkelig fremkalde ham.

Tilsvarende retfærdiggør Doctor Sleep sin lange driftstid ved at investere meget af den i at uddybe dens helte og "monstre". Dannys personlige rejse og spirende venskab med Abra står for eksempel effektivt sammen med den sande knuds bestræbelser på at udvide deres rækker og finde de få, der stadig skinner i første halvdel af filmen. Dette er også den del af Doctor Sleep, hvor McGregor virkelig kan udmærke sig som skuespiller og grave ind i karakterens kamp for at overvinde sin selvdestruktive opførsel og i stedet begynde at bruge sine kræfter til at hjælpe andre. Han komplimenteres pænt af Curran som den modige og charmerende Abra, hvor Cliff Curtis bringer ekstra varme som Danys AA-sponsor, Billy Freeman,og Carl Lumbly fanger den venlige essens af Scatman Crothers, da han påtager sig rollen som Dick Hallorann (der kun vises som et spøgelse her). På den modsatte side er Ferguson en fjendtlig glæde som den passende navngivne Rose the Hat og får en uventet mængde dybde og sårbarhed for en skurk, der løber rundt og dræber børn med nary en anden tanke.

Som nævnt har Flanagan dog problemer med at holde landingen i tredje akt. Dette er det segment, hvor Doctor Sleep skal afvige mest fra dets kildemateriale for at give mening som en fortsættelse af Kubricks film. Desværre er det også den handling, hvor Doctor Sleep begynder at føle sig som en efterfølger på en dårlig måde, der genbruger ikoniske billeder fra Kubricks film for nostalgiens skyld og anstrenger sig for at binde The Overlook Hotels mytologi til sin overordnede historie. Udbetalingen til Dannys forsøg på endelig at skabe fred med sin fars hukommelse er ligeledes fumlet, fordi Jack Torrance fra Kubricks The Shining bare ikke er den samme som manden i Kings bog, og filmen kan ikke helt finde en måde at gøre op forskellen. At's ikke at sige Doctor Sleep går ud af skinnerne (dens gribende sidste øjeblikke pakker stadig et slag), men det forhindrer ikke efterfølgeren i at opnå ægte ekspertise

For at være ærlig gør Flanagan sandsynligvis et så godt stykke arbejde som nogen kunne med at tilpasse Doctor Sleep-romanen og samtidig skabe en efterfølger til både King og Kubrick's The Shining, der giver dem mulighed for at eksistere i harmoni med hinanden. Det er en fin tilføjelse til filmskaberens voksende mængde arbejde om psykologisk traume, helbredelse og familie generelt, og holder den større renæssance af film og tv-shows baseret på Kings oeuvre i gang. Gensynet med rædselikonets litteratur har givet publikum nye historier som IT og Pet Sematary for sent, men Doctor Sleep er fascinerende i den måde, hvorpå den genovervejer en tidligere King-tilpasning, men fortsætter sin fortælling på samme tid. Det skinner måske ikke helt så skarpt som det kunne have, men det kommer temmelig dang tæt på at være en horror-klassiker selv.

Doctor Sleep spiller nu i amerikanske teatre. Det er 152 minutter langt og er klassificeret som R for foruroligende og voldeligt indhold, nogle blodige billeder, sprog, nøgenhed og stofbrug.

3.5 ud af 5 (Meget godt)