"Django Unchained" anmeldelse
"Django Unchained" anmeldelse

Hyldes med succes sin spaghetti-vestlige inspiration og foruroligende kildemateriale med skarpe forestillinger, underholdende karakterer samt gribende vold.

Django Unchained, Quentin Tarantinos opfølgning på den meget vellykkede og kritikerroste nazidrabende forretning, Inglourious Basterds, ser endnu en gang fan-yndlingsfilmmageren tage et kontroversielt historisk emne: denne gang amerikansk slaveri.

I stedet for at tackle det følsomme emne som et ærbødigt og jordet drama, placerede instruktøren (på typisk Tarantino-måde) sin hævnflip før afskaffelse som stiliseret genrepris - specifikt en spaghetti-western. Tarantino hentede inspiration fra den italienske filmskaber Sergio Corbucci, især hans overordentlig voldelige 1966-film Django (om en mand, der jager sin kones morder), i et forsøg på at præsentere slaveriets rædsler med underholdende hævnfantasi-ærbødighed. Balancerer Tarantino med succes den tilsigtede historiske indsigt med sin sædvanlige stilistiske indflydelse og udsmykning?

På trods af nogle usædvanligt overbærende øjeblikke er Django Unchained endnu en skarp og behagelig Tarantino-indsats. Fans af filmskaberen såvel som afslappede seere, der blev tiltrukket af Inglourious Basterds, vil finde masser af instruktørens varemærkevittige dialog, finurlige karakterer samt blodsprøjtende vold. Flere tematiske punkter er lidt i næsen, selv for en ikke så subtil forfatter som Tarantino, og nogle få uhæmmede filmvalg afviger fra en ellers fordybende hævnfortælling. Mens nogle filmgæster måske bliver overvældet af den store mængde historiemateriale i historien på 165 minutter eller ruller deres øjne på et særligt påtrængende udseende på skærmen af ​​instruktøren selv, indeholder Django Unchained nok fængslende forestillinger, smarte scenografier,og humoristisk / brutal social kommentar for at være en behagelig (og stiliseret) nikkelse til den spaghetti vestlige genre.

Løst inspireret af fortællingen om mistet kærlighed og hævn i Corbucci's Django-film (skuespiller Franco Nero har endda en Unchained cameo) følger Tarantinos seneste film den nyligt frigjorte slave, Django (Jamie Foxx), der slutter sig til den tyske dusørjæger, Dr.King Schultz (Christoph Waltz), i gang med at dræbe dårlige mennesker for penge. Schultz rekrutterer Django til at hjælpe med at samle bounty på de onde (og især svære at finde) Brittle Brothers - lovende at hjælpe den tidligere slave i et forsøg på at redde sin kone Broomhilda Von Shaft (Kerry Washington) fra en af ​​de rigeste og mest farlige plantageejere i det dybe syd, Francophile Calvin Candie (Leonardo DiCaprio).

Som mange Tarantino-film vælter Django Unchained sig i hævnglæden (især i en blod gennemblødt tredje akt). Historien spiller efter instruktørens styrker og blander brutale og voldelige skænderier med øjeblikke af lys humor og skarpe samtaler mellem flerlagsfigurer - indrammet med slående billeder. De tidlige interaktioner mellem Schultz og Django, hvor lægen hjælper den tidligere slave med at tilpasse sig livet som en fri mand, holder tingene lette, indtil publikum er fuldt nedsænket i tidsrummets rædsler - især Candies nydelse af Mandingo-lignende slave- slavekamp.

Waltz, der kom ud af sin sidste Tarantino-rolle som oberst Hans Landa i Inglourious Basterds (som vandt ham 2009 Oscar for bedste mandlige birolle), stjæler endnu en gang hele filmens spotlight som Schultz. Karakteren er lige så charmerende med den ekstra fordel at være på den "rigtige" side af historien denne gang, jage flygtninge og straffe slaveejere. Waltz nyder rollen og drager fordel af flere gode udvekslinger - især når den parres mod DiCaprios nådesløse men sølvtunge Calvin Candie. I modsætning til Landa er Schultz ikke bare en overlevende, han blødgør, når han står over for den virkelige verdens rædsler om slaveri, og det er givende at se, når Waltz udvikler karakteren i overensstemmelse hermed.

DiCaprio bringer som forventet en fængende blanding af karisma og ondskabsfuldhed til slaveejende Candie. Han er en kompliceret skurk, vækket til live af en fantastisk forestilling, der vil være lige hjemme med lignende Tarantino-kreationer: ovennævnte Landa samt Bill (Kill Bill-serien) og Vincent Vega (Pulp Fiction), blandt andre. En hensynsløs og selvoptaget mand, selvtilfredse i sit tyranni, Candie bliver yderligere uddybet gennem sit forhold til husslave, Stephen (Samuel L. Jackson), en karakter, som Django betragter som den mest foragtelige skurk i filmen. Sammen med Jackson er der et væld af genkendelige stjerner, der skinner i mindre supportroller (inklusive Washington som Broomhilda, MC Gainey som Big John Brittle og endda Don Johnson som 'Big Daddy' Bennett).

Hvad Django selv angår, er Foxx en velkommen teststen til Waltz og DiCaprios scene-stjæle personligheder - en stille og opmærksom spiller, der vokser i tillid og effektivitet gennem hele begivenhederne i handlingen. Ikke overraskende finder den berømte komedie (In Living Color, Horrible Bosses) og drama (Ray, Dreamgirls) veteran brug for begge talenter som Django - hvilket resulterer i masser af humoristiske såvel som spændende skænderier. Nogle filmgæster kan kritisere Foxx for en afdæmpet førende mandoptræden, men der er en smart subtilitet og tålmodighed over for Django, der gør ham fascinerende - især i betragtning af mængden af ​​ekstravagante støttende spillere i filmen.

På trods af sin samlede succes er Django Unchained dog let en af ​​Tarantinos mest ubalancerede film - da fortællingen ofte dvæler ved scener, der ikke bærer meget vægt i den større historie - mens øjeblikke, der burde bære stærk følelsesmæssig slag, kommer op kort. Det er en fornøjelig, men meget selvoverbærende produktion, der kunne have været meget strammere (og mere fokuseret), hvis Tarantino havde vist lidt mere tilbageholdenhed. Filmskabernes fans vil forsvare Tarantino for at holde fast i hans vision, selv efter at Harvey Weinstein foreslog at opdele filmen i to dele, men afslappede seere kan finde visse Django Unchained-scener til at være vandrende, trukket ud og uden umagen værd - givet deres respektive tidsinvestering i det større (og lange) plot.

På samme måde, i sit forsøg på at gifte sig med Django-historien med sit sædvanlige mærke af stil og flair, kan Tarantino muligvis have svinget sig lidt for langt væk denne runde. Som nævnt tidligere er hans komo direkte distraherende, især på et tidspunkt i filmen, hvor publikum skal være fuldt nedsænket i Djangos følelsesmæssige historiebue. Derudover fejres instruktøren ofte for at have brugt en mangfoldig prøve af eklektiske musiknumre til at komplimentere en traditionel filmpartitur, og mens der er flere fantastiske parringer i denne runde (Luis Bacalovs "Django" og Rick Ross-sporet, "100 Black Coffins"), der er også et par komplette fejlagtige fejl, der i stedet for at sætte punktum på skærmens handling faktisk bryder enhver tilsigtet nedsænkning (især placeringen af ​​en James Brown / Tupac Shakur-mashup "Unchained (The Payback / Untouchable)").

Disse små hikke underskrider ikke alene den overordnede kvalitet af Django Unchained. Men nu, hvor instruktøren tackler større (og mere omstridte) emner, kan det være tid for ham at udvise øget tilbageholdenhed, når det kommer til implementering af varemærke-komoer og hans musikfølsomhed (blandt andre tilbagevendende Tarantino-grundpiller). I denne runde lærer nogle langvarige hæfteklammer fra Tarantino faktisk virkningen af ​​nogle få vigtige historiebeats - sætter instruktøren i rampelyset, ikke dramaet på skærmen.

Django Unchained er en spændende blanding af massemarkedsappel, som Tarantino nød med Inglourious Basterds og legende / uhæmmet historiefortælling, der med Jackie Brown og Pulp Fiction først gjorde ham til en fan-favorit filmskaber. Som et resultat er der en afbrydelse i Tarantinos seneste tilbud, der undertiden svækker historiens samlede styrke. Når det er sagt, er eventuelle mindre fejl ikke nok til at distrahere helt fra den unikke Django Unchained-oplevelse - som med succes hylder sin spaghetti-vestlige inspiration og foruroligende kildemateriale med skarpe forestillinger, underholdende karakterer samt gribende vold.

Hvis du stadig er ved hegnet omkring Django Unchained, skal du tjekke traileren nedenfor:

-

-

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarfeltet nedenfor. Hvis du har set filmen og vil diskutere detaljer om filmen uden at bekymre dig om at forkæle den for dem, der ikke har set den, bedes du gå over til vores Django Unchained Spoilers-diskussion.

For en grundig diskussion af filmen af ​​Screen Rant-redaktørerne, se vores Django Unchained-episode af SR Underground podcast.

Følg mig på Twitter @benkendrick for fremtidige anmeldelser samt film-, tv- og spilnyheder.

Django Unchained er klassificeret som R for stærk grafisk vold igennem, en ond kamp, ​​sprog og noget nøgenhed. Spiller nu i teatre.