"Afbryd" anmeldelse
"Afbryd" anmeldelse

Hvis stress i den virkelige verden (og følelsesmæssig uro fra start til slut) ikke er det, du foretrækker at bruge dine billetpenge på, skal du bedst søge en forbindelse andre steder.

I Disconnect undersøger vi livene til et ensemble af tegn, der alle er løst forbundet gennem deres oplevelser og identiteter på World Wide Web.

Den ensomme og følsomme teenagemusiker Ben Boyd (Jonah Bobo) opretter endelig en digital kærlighedsforbindelse for kun at få det til at gå tragisk galt. Det sørgende par Cindy (Paula Patton) og Derek Hull (Alexander Skarsgård) glider længere og længere væk fra hinanden i den falske komfort af deres respektive digitale kokoner. Den ambitiøse reporter Nina Dunham (Andrea Riseborough) forsøger at tvinge en ung webcam-performer ved navn Kyle (Max Thieriot) til at gøre en eksponering over den snuskede industri af online sexshows. Endelig er eks-cyberforbrydelsesmedarbejder Mike Dixon (Frank Grillo) for travlt med at løse andres digitale problemer til at lægge mærke til det farlige spil online svindel, som hans søn Jason (Colin Ford) har engageret sig i.

Afbrydelse er den type film, hvis titel også er en erklæret erklæring om dens dagsorden. Ordet "afbrydelse" henviser til forskellige aspekter af den moderne æra, vores følelsesmæssige apati og den voksende dikotomi mellem virkelighed og den digitale oplevelse; denne film forsøger at udforske alt dette på en måde, der er gribende og følelsesmæssigt engagerende som et højt koncept ensemble drama. Ved den klimatiske finish er filmen forsvundet fra indsigtsfuld og indflydelsesrig undersøgelse af overblæst melodrama - men i det meste af sin driftstid er det langt fra en af ​​de bedste film til at skinne et lys over de mange faldgruber og situationer i moderne eksistens.

Sammenligninger med Paul Haggis 'racedrama i Los Angeles fra 2004 vil være uundgåelig - men er ikke helt uretfærdige. På mange måder har Murderball-instruktøren Henry Alex Rubin og den nybegynderforfatter Andrew Stern lavet en meget lignende film; men mens Crash var hårdhændet i sine åbenlyse (og konstruerede) diskussioner og undersøgelser af race og race-relationer, vælger Disconnect en mere tilbageholden tilgang og skaber troværdige karakterer og situationer, der er i stand til organisk at producere og bede om de typer diskussioner- punkter og / eller reaktioner, som filmskaber tydeligt skyder på.

Sterns manuskript er et velplottet vejkort, der skifter mellem krydsende historier, som alle formår at konvergere i de tredje akts klimatiske øjeblikke. På egen hånd lykkes det, at hver delplot af fortællingen på en smart måde involverer et bestemt aspekt af det digitale liv - og efterfølgende også det virkelige liv. Uanset om det er online identitetstyveri, cybermobning, onlineanliggender, "Catfishing" (forudsat en falsk digital avatar) eller den konstante distraktion af trådløs kommunikation - denne film finder en måde at bruge teknologiske problemer, som moderne mennesker er bekymrede over, som portaler i dybere undersøgelser af personlige problemer som familie, kærlighed og venskab.

Stern holder klogt folket og deres forhold på forkant med teknologi, der bruges som en metafor til at udtrykke (eller forkæle) alt, hvad der er forkert i vores følelser (mangel på empati, afsides, fornægtelse, naivitet, depression, ensomhed osv …). At vores brede vifte af figurer alle er relaterede og velafrundede, hjælper kun med at sælge dramaet, da vi faktisk er interesserede i, hvad der sker med dem og føler med de vanskeligheder, de er nødt til at udholde.

Rubin skal roses for at være i stand til at tackle den enorme udfordring at formidle fængslende drama i en film, hvor de fleste scener kræver, at skuespillere skal have deres ansigter klemt sammen i et af de mange Apple-produkter, der er annonceret, placeret i hele filmen (en syg ironi, uden tvivl). Selvom teknologi er emnet ved hånden, husker Rubin også, at det er de mennesker, hans publikum forbinder med, ikke udseendet på deres Facebook-profilside. Scener, hvor tegn chatter frem og tilbage online - som udtrykt gennem svævende meddelelser i glatte skrifttyper, der vises på skærmen i realtid med et tegns tastetryk - har betydelig vægt. Der er faktisk øjeblikke, hvor hele verden og trivsel af en bestemt karakter ser ud til at hænge i pausen mellem det, han / hun lige har skrevet,vil skrive næste eller en besked, der venter på at blive modtaget - som viser, hvor godt Rubin forstår materialet, og hvordan man præsenterer det for publikum.

Nogle af de mest imponerende øjeblikke i filmen er ikke mindre rystende, selvom du ser dem komme en kilometer væk. Som nævnt er denne type film ikke noget nyt (se også: Crash eller Traffic ); konceptet udføres imidlertid godt af en dygtig filmskaber, så rejsen bliver meget mere givende på trods af sin velkendte natur. Når det er sagt, er dette på ingen måde, form eller udgør en "feel good film"; fra start til slut er dette et seriøst, trist drama, der forsøger at trække dine følelsesmæssige strenge og tilbyder nogle ret chokerende og / eller ubehagelige øjeblikke undervejs (åbningsscenen er særlig smart, fed og mørkt sjov).

Medvirkende fortjener den største kredit for at få filmen til at fungere. Tilstedeværelsen af ​​så mange kommende skuespillere - som Grillo (Captain America 2), Skarsgård (True Blood), Thieriot (Bates Motel), Bobo (Crazy, Stupid, Love.) Og Ford (We Bought a Zoo) - viser, at nogen i castingafdelingen var opmærksomme. Alle giver meget godt arbejde, der hjælper med at styrke deres respektive historier. Selvom det er godt ind i anden akt, inden han tager det centrale stadium, er den komiske skuespiller Jason Bateman imponerende seriøs og tilbageholden i sin skildring af den afsides arbejdsfarlige far, Rich Boyd. Endelig dukker svensk pige med dragen tatoveringsstjerne Michael Nyqvist op for en kort - men meget intens - bit del.

På den kvindelige side: Paula Patton (Mission Impossible 4) får noget større skærmtid, men er kun halvvejs overbevisende som en sørgende mor, der prøver desperat at holde fast i hendes ægteskab. Andrea Riseborough ( Oblivion ) spiller meget mere effektivt Nina, en karakter, hvis empati og motiver er så forbigående, at det er svært nogensinde at læse om hende. Riseboriough gør Nina til en af ​​de mere komplicerede (og derfor interessante) spillere i flokken og trækker en af ​​de hårdere karakterbuer i historien ud. I mellemtiden tilføjer skuespillerinder som Haley Ramm (Red State) og Hope Davis (The Newsroom) nogle ekstra (hvis ikke marginaliserede) følelsesmæssige slag med deres biroller.

Hvor Disconnect ikke kommer fra storhed, er den sidste klimatiske handling, hvor de omhyggeligt vævede tråde trækkes stramt ind i en højdramatisk knyttet konklusion - som jeg kun vil beskrive her ved at sige, at det involverer slowmotion-optagelser sat til en stor musikalske score (ja, den slags drama). Ligesom Crashs nu berygtede 'datter hopper i farens armsekvens, driller Rubin muligheden for at gøre noget virkelig chokerende og dristigt, kun for at trække sig tilbage og nøjes med de sikrere (og mere sakkarine) beslutninger om selvrealisering og følelsesmæssig katarsis for vores figurer. En katarsis, som ikke nødvendigvis deles af publikum, der fulgte med på turen.

I sidste ende er destinationen måske ikke så tilfredsstillende som den kunne have været (eller oprindeligt syntes at være), men rejsen er ofte. Hvis faldgruberne ved at have teknologi (eller en overflod af Apple-produkter) i vores liv har været et problem i dit sind, skal du helt sikkert søge denne film. Hvis stress i den virkelige verden (og følelsesmæssig uro fra start til slut) ikke er det, du foretrækker at bruge dine billetpenge på, skal du bedst søge en forbindelse andre steder.

Disconnect spiller nu i (meget) begrænset frigivelse. Det er 112 minutter langt og er klassificeret som R for seksuelt indhold, noget grafisk nøgenhed, sprog, vold og stofbrug - nogle involverer teenagere.