Daredevil sæson 2 finale anmeldelse: en underholdende, men mindre engagerende anden go-round

(Dette er en anmeldelse af Daredevil sæson 2, afsnit 13. Der vil være SPOILERS.)

-

Afslutningen af Daredevil sæson 1 blev fyldt med løfte. Det endte med den slags heroiske ”og derefter

"der så en nyligt døbt superhelt springe ud af skærmen for at søge mere retfærdighed. Det var den slags afslutning, der forsikrede publikum der faktisk var mere til denne historie om en blind advokat, der klæder sig ud i et kostume om natten for at slå dårlige mennesker indtil de holder op med at gøre dårlige ting. Men det havde også den virkning at få de tolv foregående timer til at føle sig som en del af en komplet historie, som nu var nået til en vellykket og tilfredsstillende konklusion. Afslutninger som sådan bliver stadig sjældnere i denne verden af ​​superhelt-fiktion besat af altid større, bare-du-vente-og-se historie, der hænger lige rundt om hjørnet.Det er især udbredt i Marvel Cinematic Universe, hvor hver film skylder mindst en del af sine sidste øjeblikke (og i nogle tilfælde mere) til en film, der tilsyneladende ikke engang er begyndt at optage endnu.

I modsætning til sæson 1 er slutningen af ​​Daredevil sæson 2 derefter fyldt mindre med løfte og mere med et sæt specifikke løfter - dem, der forsikrer publikum, at de ikke har set den sidste af Elektra (eller Black Sky, som hånden er) kollektivt så begejstrede for at kalde hende), og de har heller ikke set den sidste af Frank Castle, Stick, Foggy eller Karen, skønt de har set den (midlertidige) ende af de sidstnævnte to som medarbejdere i Matt Murdock, så langt som deres fælles lov firmaet er bekymret. De har også set slutningen af ​​Matt's dårlige undskyldninger over for Karen for hvorfor han ligner en godt slidt boksesæk det meste af tiden, og hvorfor han ikke kan være til stede i retten for at forsvare deres kæmpende advokatfirmas mest høje- profilklient. Det er en interessant måde at afslutte en sæson med sikkerhed,en, der utvivlsomt har sine trængsler af beundrere, der altid er ivrige efter at fortsætte med at konsumere en serie, der så ærbødigt tager sig af deres live-action tegneserie behov. Og selvom der er fordele ved konceptet om den uendelige historie, og den altid fortsatte saga om nogen som ol 'Horn Head, har det en tendens til at lukke seeren mindre engageret ved at lukke en sæson ved at lukke en præcis dørserie åbne hvad de lige så og engagerede sig ved den eksplicitte garanti for mere, mere, mere.at lukke en sæson ved at forlade en præcis dørserie har en tendens til at lade seeren være mindre engageret af det, de lige har set og mere engageret af den eksplicitte garanti for mere, mere, mere.at lukke en sæson ved at forlade en præcis dørserie har en tendens til at lade seeren være mindre engageret af det, de lige har set og mere engageret af den eksplicitte garanti for mere, mere, mere.

Selvom denne metode til fortælling har den distinkte fordel ved at fremme det igangværende Marvel (eller hvad som helst) brand-in-story, ses dens mangel i, hvordan det skifter vægten væk fra nutiden eller den nylige fortid (eller endda den for nylig gåede). Intet overlades til at blive hængende. Intet kan bare sidde og overvejes. Og selvom der er noget at sige for ikke at lade publikum gennem en årelang Jon Snow-lignende debat om dødens varighed, fortæller dem, der ser, at ens blander denne dødelige spole faktisk er ufravigelig frarøver det øjeblik af betydning; det fortynder den svagere historielinje til fordel for at koncentrere sig om det voksende plot, der ligger foran.

Indrømmet, det er en historie baseret på en tegneserie, der betyder i kraft af dens oprindelse, at døden tages mindre alvorligt end de forskellige modevalg foretaget af kostumerede typer. I så fald er det at se Elektra forseglet inde i Håndens mobile sarkofag, ligne et Cadbury Crèmeæg fra helvede, showet blot være eksplicit om dødens ellers stiltiende forbigående karakter i en verden som denne. Og alligevel er det ikke forsikringen om, at Ms. Natchios vil vende tilbage til at opfylde (eller forsøge at opfylde) sin skæbne, da det er problemet med Black Sky; der er ikke noget galt med det. I stedet er det seriens hastighed med at komme dertil, der fungerer som en grumset nabo, der trækker magten fra fortællingen, der er til rådighed, for at oplade en der kun findes perifert. I tilfælde af Daredevil sæson 2, er dette behov for at udvide historiens kanter ud over sæsonen 's etablerede grænser fungerer som en effektiv markedsføringsstrategi for det, der kommer næste, men på bekostning af finalen (og måske sæsonen som helhed) er lige så engagerende som sin forgænger.

Det betyder ikke, at sæson 2 var en fiasko på nogen måde. Samlet set udførte nye co-showrunners Marco Ramirez og Doug Petrie et fantastisk stykke arbejde med at hyrde Manden uden frygt ind i et mere kompliceret (til bedre og for værre) og personaliserede hjørne af MCU. Med tilføjelsen af ​​det førnævnte Frank Castle og spørgsmålene om hans sortklædte tilstedeværelse rejst i form af årvågenhed, samt Matt's uheldige historie med Elektra og hendes forbindelse til Stick og de udødelige ninjas af hånden, var der mange gange sæsonen kunne have kollapset under vægten af ​​sine egne plotlines. Og mens det 'det er altid godt at stille spørgsmålstegn ved, om ikke mindre måske har været mere, når det drejede sig om sæsonen som helhed - især med hensyn til afbrydelsen mellem Punisher og Elektra-fortællingstrådene - bedømmer det efter fordelene ved, hvad der faktisk blev overdraget til publikum, det var for det meste vellykket.

Når man ser, kommer man til forståelsen af, hvorfor Marvel samarbejdede med Netflix for at distribuere en række serier, der er centreret om dens helten på gadeniveau: binge-watch-metoden er tv-ækvivalenten for handel paperback. Hver sæson er en konsum-at-din-fritid samling af en større historie, der sigter mod at stå på egen hånd. At se på det på den måde hjælper med at forklare, hvorfor sæson 2 blev bygget som den var, og hvorfor måske den struktur fortyndede dens intensitet. Spørgsmålet om, hvor godt sæson 2 faktisk står på egen hånd, er måske det største, der truer over finalen. 'A Cold Day in Hell's Kitchen' har alle elementerne i en solid finale - et showdown med den (desværre uinteressante) Big Bad, en solid følelsesmæssig adresse mellem hovedpersonen og hans tidligere flamme,og endda en sidste øjeblik redning fra den show-stjæle gæstestjerne - men fællesheden mellem disse elementer var deres optagelse med sager ud over den sidste time. Der er meget at lide og endda beundre over Daredevil sæson 2, men at stå som en reklame for Daredevil sæson 3 og måske endda en Punisher igangværende serie er måske ikke en af ​​dem.

-

Daredevil sæsoner 1 og 2 er i øjeblikket tilgængelige på Netflix.

Billeder: Patrick Harbron / Netflix