The Conjuring 2 anmeldelse
The Conjuring 2 anmeldelse

Mens The Conjuring 2 ikke er en så innovativ tilbagevenden til en gyserfilm som sin forgænger, er det en fremragende spøgelseshistorie i sig selv.

The Conjuring 2 opfanger paranormale efterforskere Ed og Lorraine Warren (Patrick Wilson og Vera Farmiga) i 1976, da parret gennemfører deres berømte undersøgelse af "Amityville Horror" -sagen - hvor Lutz-familien hævdede, at de var terroriseret af den samme dæmoniske tilstedeværelse, der kørte deres hjems tidligere ejer til at myrde sin familie. Under en seance i det gamle Lutz-hjem havde Lorraine et forfærdeligt møde med en mystisk dæmon, der beder hende om at fortælle Ed, at de har brug for at stoppe deres efterforskning - før der sker noget forfærdeligt med dem. Sammen med Warrens 'øgede berømmelse, siden de hjalp Perron-familien, der kun har gjort parret til et populært mål for skeptikere, der søger at afskrække deres arbejde, er Ed enig med Lorraine i at holde sig til et roligere liv (undervisning, gæsteforelæsning), i stedet.

Men i 1977 henvendes den katolske kirke til Warrens for at undersøge en stærkt publiceret sag (en kaldet af offentligheden som "Englands Amityville") i London Borough of Enfield. Der møder Warrens Peggy Hodgson (Frances O'Connor) - en enlig mor i arbejderklassen, der sammen med sine børn og især hendes datter Janet (Madison Wolfe) tilsyneladende bliver terroriseret af en ondskabsfuld ånd i hendes hjem. Er denne formodede overnaturlige begivenhed bare et fupnummer, som mange har mistanke om, at det er … eller har Ed og Lorraine nu utilsigtet gjort sig til et nyt mål for et dæmonisk væsen, der forsøger at eje Janet og tvinge hende til at begå den ultimative synd?

Opfølgningen på Saw og den snigende instruktør James Wan's hit 2013-gyserfilm, The Conjuring 2, er en anden kølig fortælling om det overnaturlige med fiktive versioner af de virkelige paranormale efterforskere Ed og Lorraine Warren. Where Insidious: Kapitel 2 - den eneste tidligere lejlighed, hvor Wan instruerede en efterfølger til sin egen hit-gyserfilm - stræbte efter at udforske sin forgængers mytologi kun for (uden tvivl) at overkomplicere den og mindske dens mystik og samtidig ofre kvaliteten af sin menneskelige historiekerne, The Conjuring 2 udvider med succes på dinglende plottråde fra sin forgænger, samtidig med at den udforsker overbevisende nyt materiale og leverer mere end sin retfærdige andel af gode skræmmere. Mens The Conjuring 2 ikke er en så innovativ tilbagevenden til en gyserfilm som sin forgænger, er det 'er en fremragende spøgelseshistorie i sig selv.

Conjuring 2s fortællestruktur ligner den fra sin forgænger, komplet med en prolog baseret på en af ​​Warren's undersøgelser forud for filmens vigtigste begivenheder - noget der ikke kommer som en overraskelse, i betragtning af at Conjuring co-Writer Chad og Carey Hayes skrev også opfølgeren. På nogle måder væver Conjuring 2s manuskript (også co-skrevet af Wan og Orphan manuskriptforfatter David Leslie Johnson) et strammere fortællingsnet end sin forgænger, da begivenheder i Amityville-sæt åbningen ikke kun forbinder dem, der senere vises i Enfield, men opsatte de større temaer i filmen på samme tid. The Conjuring 2 fortsætter Ed og Lorraines kærlighedshistorie fra den første rate, så efterfølgeren kan fungere som en tilfredsstillende bogstøtte til den originale film 's skildring af Warrens og deres forhold (uanset om deres historie til sidst fortsættes på skærmen med The Conjuring 3).

Patrick Wilson og Vera Farmiga er igen stærke i deres respektive roller som den åbne, men alligevel logiske, demonolog Ed og Lorraine Warren - da parets letgående skærmkemi yderligere tjener historien (især Warrens 'dybe forbindelse med hinanden i filmen). Farmigas optræden er her særlig vigtig, da Conjuring-efterfølgeren er mere Lorraines historie end Ed - ikke kun i den forstand, at Lorraines kommunikation og interaktion med dæmoner og ikke-levende driver meget af handlingen, men også på et tematisk niveau. The Conjuring 2 undersøger tanken om, at Hodgsons er i fare lige så meget, fordi ingen i en autoritetsposition tror på deres påstande som noget andet,at gøre historien endnu mere personlig for Lorraine (i betragtning af sine egne erfaringer med skepsis over for hendes klarsynede evner) og skabe en interessant undertekst om underprivilegerede mennesker (såsom ofre for misbrug), der ofte står over for udfordringer for deres troværdighed. Denne undertekst styrkes af Eds bue i filmen, da han kæmper for at være mellemgrunden mellem de troende og ikke-troende, der undersøger begivenhederne i Enfield.

Conjuring 2s æstetik ligger et sted mellem to ekstremer: den første Conjuring's visuelt funderede tilgang til at skildre en verden, hvor det overnaturlige eksisterer, og den forholdsvis stiliserede måde, hvorpå de snigende film bringer deres forskellige monstre til live i hverdagens verden (og videre). Flere sekvenser i The Conjuring 2 finder sted under nogens drøm, en vision eller et alternativt virkelighedsplan, så det er passende, at disse scener føles mest snigende (på en god måde) - som Wan og hans fotografedirektør Dom Burgess (Kildekode) bruger en række sofistikerede filmteknikker (udvidede optagelser, dramatisk kamerabevægelse) for at indstille stemningen, hvilket resulterer i Wans hidtil mest polerede og veludformede film. Den virkelige verden af ​​Enfield er lige så visuelt rig og atmosfærisk som filmen 's drømme- / vision-sekvenser takket være den kedelige farvepalet om vinteren og det historiske produktionsdesign - der skaber en følelse af tid og sted, der føles løftet fra ikke kun nogle af de klassiske 1970'ers gyserfilm, som Conjuring 2 hylder (The Exorcist), men også nylige hyldest til den samme æra inden for gyserfilm (The Babadook).

Som med Wans tidligere gyserfilm serverer The Conjuring 2 også effektive jump-scare-øjeblikke og opretholder en stabil, men voksende, spænding gennem hele sin tre-act-fortælling - en der flyder sammen i et overraskende hurtigt tempo, i betragtning af at dette let er det instruktørens længste film til dato. Imidlertid, ligesom den originale Conjuring, er denne efterfølger mere af en nervøs oplevelse i øjeblikket og udforsker ikke den slags foruroligende koncepter, der vil blive hængende hos filmgæster længe efter filmen er slut. Med andre ord: Men man føler sig med Wan's tilgang til gyserfilm generelt, The Conjuring 2 er ikke nok af en skimmelbryder til at skifte mening om instruktørens arbejde. Af disse grunde vil visse filmgæster få mere kilometertal fra The Conjuring 2 i skræmmeafdelingen end andre.

Meningerne om, hvor skræmmende (eller ikke skræmmende) The Conjuring 2 er, kan variere, men ligesom Wans tidligere film (selv hans ikke-gyserarbejde, såsom Furious 7) lykkes filmen at væve en meningsfuld menneskelig historie omkring dens spænding - en yderligere forhøjet af forestillingerne fra ensemblebesætningen. De respekterede karakterskuespillere Frances O'Connor (The Missing) og Maria Doyle Kennedy (Orphan Black) bringer yderligere ægthed til deres roller som Peggy Hodgson og hendes venlige nabo, fru Nottingham, ligesom Simon Delaney (Delivery Man) som Mr. Nottingham. Simon McBurney (Theory of Everything) udfører lige så solidt arbejde som Maurice Grosse, en paranormal efterforsker, der arbejder sammen med Warrens i Hodgson-sagen af ​​både faglige og personlige årsager. Endelig, som det var tilfældet med The Conjuring,barneaktørerne til efterfølgeren er sympatiske og troværdige i deres roller som Hodgson-børnene - med Madison Wolfe (True Detective), der får den største rolle som den terroriserede unge Janet Hodgson.

Alt i alt tjener The Conjuring 2 som bevis for, at Wans tid væk fra horrorgenren har gjort ham til en bedre filmskaber - og at Wan fortsat skal vokse som historiefortæller, da han udforsker forskellige genrer i sine kommende film (se Aquaman). Der er en afgørende betydning for både fortællingen om (og Wan's filmfremgangsmåde om) Conjuring-efterfølgeren, der antyder, at denne film er beregnet til at tjene som hans svanesang på franchisen som instruktør, uanset om serien fortsætter med yderligere direkte efterfølgere (så vi tæller ikke spinoff-efterfølgeren, Annabelle 2, der ankommer til at ankomme næste år). Hvis ja, så er The Conjuring 2 en stærk note for Wan at gå ud på - en der giver den uhyggelige ændring af tempoet fra andre tilbud om sommerfilmsæsonen, som visse filmgæster har ventet på.

Conjuring 2 spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det er 134 minutter langt og er klassificeret som R for terror og rædselvold.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarfeltet.