Captive State Review: Nogle fremmede invasioner er bare forvirrende

Captive State gør et beundringsværdigt forsøg på at skaffe genrekonventioner, men den resulterende film er en forvirret og ellers usammenhængende sci-fi-allegori.

På dette tidspunkt har filmskaber Rupert Wyatt udviklet noget af et ry for at lave genrefilm med en højkvalitetsfølsomhed; selv hans mest succesrige almindelige tilbud, Rise of the Planet of the Apes, blev betragtet som en skimmelbryder, der banede vejen for lignende tankevækkende franchise-genstart. Denne tendens fortsætter med Captive State, en original thriller, som Wyatt instruerede og co-skrev sammen med sin kone og filmskaber, Erica Beeney. Desværre var Wyatt i dette tilfælde ikke i stand til at realisere det fulde omfang af sin ambitiøse vision for projektet. Captive State gør et beundringsværdigt forsøg på at skaffe genrekonventioner, men den resulterende film er en forvirret og ellers usammenhængende sci-fi-allegori.

Filmen smider seerne lige midt i handlingen, da nutidens jord invaderes af rumvæsener, der søger at besætte vores verden. I løbet af de ni år, der følger, danner verdens regeringer en traktat med udlændinge og giver dem mulighed for at udnytte planetens ressourcer (hvilke ressourcer ganske vist aldrig er helt specificerede) til gengæld for deres hjælp til at skabe en angiveligt "samlet" samfund. I lighed med Neill Blomkamp's District 9 er Captive State baseret på en forudsætning, der er en klar lignelse for virkelige verdensproblemer (i dette tilfælde amerikansk imperialisme) og udnytter nutidens bekymringer over regeringens overvågning og den voksende økonomiske kløft mellem ultra -rige og alle andre. I modsætning til den film omfavner Wyatts sci-fi-thriller imidlertid en ret utraditionel fortællingsstruktur.

Det er også her, at filmen begynder at løbe ind i problemer. Meget ligesom Wyatts fængselsflugtthriller, The Escapist, splitter Captive State sin fortælling i flere plottråde i et forsøg på at udforske dens omgivelser fra en række perspektiver - nemlig de fra den lokale Chicagoan Gabriel Drummond (Ashton Sanders), politibetjent William Mulligan (John Goodman) og medlemmerne af en oprørsgruppe kendt som Phoenix, som inkluderer Gabriels bror Rafe (Jonathan Majors). Det er en udfordrende jongleringshandling, som Captive State kæmper for at følge med, da filmen løbende hopper fra en historie til en anden med lidt tilsyneladende rim eller grund. Tegn forsvinder i lange perioder med skærmtid undervejs, hvilket gør det endnu sværere at fortælle, hvem der faktisk er beregnet til at være vigtig, og hvem 's bare en kasserende støttespiller (og der ender med at blive mange af dem). Det er en spændende, men desværre ineffektiv måde at udforske, hvordan livet er under "fremmed" besættelse.

Til sin ære undgår Captive State (for det meste) at belaste seerne med eksponeringsdumper og overlader det til dem at give mening om filmens relativt jordede sci-fi-indstilling. Wyatt og hans filmfotograf Alex Disenhof (som også arbejdede sammen om The Exorcist TV-serien) anvender yderligere en blanding af grov håndholdt fotografering, sikkerhedskameraoptagelser og skumle farver for at få publikum til at føle, at de ser en dokumentar om livet i denne post- invasion virkelighed. Filmen er stadig skyldig i faktisk at underforklare, hvordan denne indstilling fungerer, og hvorfor tilstedeværelsen af ​​disse udlændinge - bizarre andre verdslige væsener med udstående spidser overalt og brutale evner - har udvidet velstandskløften og tilsyneladende gengivet moderne kommunikationsteknologi (som Internettet) forældet. Det vil sige,verdensbygningen er samlet en temmelig blandet taske og tilbyder en vision om en dystopisk fremtid, der er mere rodet end engagerende.

Captive State forsøger til sidst at binde alt sammen under sin tredje akt, især med en scene, der slipper en hel masse vigtige karakteroplysninger og information om seerne på én gang. Selvom det er interessant, hvordan filmen holder nogle vigtige detaljer tilbage og giver seerne mulighed for at prøve at sammensætte, hvad der virkelig har foregået indtil det tidspunkt, bør enhver, der er opmærksom på filmens tunge forvarsling, have ringe problemer med at forudsige dens klimatiske vendinger. Det større problem er, at Captive Stats store afsløringer giver mindre indsigt i dens karakterer, end det synes at tro, de gør, og undlader at udvikle filmens nikker til virkelige rædsler (som regeringsstøttet tortur) til meningsfulde temaer. Som sådan er filmens vigtigste rollebesætningsmedlemmer - især Vera Farmiga som den mystiske "Jane Doe"- ender med at føle dig spildt her, selvom de leverer, hvad der ellers er fine forestillinger.

Enkelt sagt, Captive State lider i sidste ende den samme skæbne som Wyatts The Gambler-genindspilning og lander i et utilfredsstillende mellemområde mellem glat genreunderholdning og semi-eksperimentel arthouse-biograf. Så meget som man respekterer instruktørens ambitioner, er han bare ikke i stand til at udføre sine store ideer og koncepter på en sammenhængende måde her. Dette forklarer også, hvorfor Focus Features fortsatte med at fikle med filmens udgivelsesdato og senest pludselig stødte den to uger fremad til premiere over en langt mindre konkurrencedygtig weekend i billetkontoret. De, der virkelig har nydt Wyatts tidligere film, kan finde sig mere tilgivende for Captive State's mangler og ønsker at se det i teatrene. Som for alle andre: Du har det fint enten at springe over eller gemme denne nye tilføjelse til filmbunken for fremmede invasioner til en anden dag.

Captive State spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det er 109 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for sci-fi-vold og handling, noget seksuelt indhold, kort sprog og stofmateriale.

2 ud af 5 (Okay)