"Birdman" anmeldelse
"Birdman" anmeldelse

Birdman giver en tankevækkende og opfindsomme udforskning af kunstneri, familie og forskellen mellem magt, popularitet og prestige.

I Birdman eller (The Unexpected Virtue of Ignorance) spiller Michael Keaton den tidligere kæmpestjerne Riggan Thomson - husket bedst for at portrættere tegneseriehelten Birdman på storskærmen (tilbage i 1990'erne). Hurtigt fremad to årtier, og Thomson er ikke længere en varm Hollywood-vare. Brækket, adskilt fra sin kone (Amy Ryan), fremmedgjort fra sin oprørske datter (Emma Stone) og glemt af sine engang elskende fans, Thomson satte sig for at bevise, at han ikke bare er et udvasket hack - vælger at skrive, dirigere og spiller i et Broadway-show baseret på Raymond Carver-historien "What We Talk About When We Talk About Love".

Men når Thomson er utilfreds med skuespilleren som Nick i produktionen (Jeremy Shamos), foretager han en sidste øjebliks udskiftning - audition til kritikerroste scenekunstner Mike Shiner (Edward Norton) for at overtage rollen. Thomson er imponeret over Shiners oprigtighed (og metode, der handler), og ansætter den pæne thespian mindre end 24 timer før den første forhåndsvisning af What We Talk About When We Talk About Love. Men når Shiner laver en scene under sin første offentlige øvelse, kastes Thomson i en spiral af selvtillid og frygt - ved at gætte sit eget talent, personlige forhold, karrierevalg og tigger spørgsmålet: vil publikum endda være villige til at elsker ham igen?

Birdman blev skrevet og instrueret af den mexicanske filmskaber Alejandro González Iñárritu - kendt af det amerikanske publikum i 21 gram og Babel. På trods af markedsføring af filmen, der placerer den som en sort komedie-riff på aktuelle tegneseriefilmtrends, er Birdman meget mere i tråd med Iñárritus tidligere værker - en kunsthuseudforskning af ufuldkomne mennesker, der kæmper for at navigere i vores (ofte) grusomme og uklar verden.. Til det formål er Birdman en rungende succes med fantastiske forestillinger, hypnotiserende filmografi og tankevækkende tematiske tråde, der spiller på både Carvers historie og popkultur til bevægende effekt. Når det er sagt, kunne de, der forventer en tung dosis Keaton med næb og pansrede vinger, blive overvældede og føle sig lidt vildledte af mængden af ​​Birman i selve filmen.

Som angivet, mens Birdman-trailere og trykte materialer har positioneret Iñárritus seneste film som modprogrammering til Marvel og DCs spirende filmunivers, for ikke at nævne en metakommentar til Keatons egen historie i Batsuit, er den faktiske historie fokuseret på mere personlig betyder noget: urolige forhold, kunstnerisk integritet, Broadway versus Hollywood og den sande definition af kærlighed. Birdman handler om en far, mand, elsker, forretningspartner og skuespiller - ikke en superhelt. I stedet for et aktivt plotpunkt er Birdman en skyggefuld figur fra Thomsons fortid - en der frem for alt hjemsøger ham (som en stemme til hans selvafsky). Han er en skulderdjævel, sjældent set, men en gribende kilde til fristelse og selvdestruktion, når skuespilleren er sårbar.Samspillet mellem Thomson og Birdman kortlægger en rejse med risiko og afvisning - sammen med de faldgruber, der ledsager personlig ambition og oprigtige forsøg på kunstneri.

Iñárritu leger ikke kun med disse ideer i forudsætning og dialog alene. Filmskaberen hjalp den akademiske prisvindende filmfotograf Emmanuel Lubezki (tyngdekraften) til at sikre, at hele produktionen, ligesom dens hovedperson, tog risici. Sammen gør Iñárritu og Lubezki ambitiøs brug af en Broadway-teaterscene - der bruger hver kvadratcentimeter af bygningen til at give indtryk af, at det meste af Birdman blev filmet i en kontinuerlig optagelse (omend med nogle få time-lapse-skud). Mens der er nogle bemærkelsesværdige pauser, er resultatet stadig en væsentlig præstation, en som cinephiles vil dissekere i de kommende år - da sammenkoblingen også fremhæver store forestillinger og øger følelsesmæssig spænding.

Alligevel er det ikke det, der siger, at filmen lokker publikum til at investere i Birdman-tegnene med en prangende gimmick. Hovedrollen er utrolig stærk, og hvert enkelt medlem får et øjeblik (eller mere) til at skinne. Keaton leder ensemblet med en forestilling, der uden tvivl bliver desto mere interessant i betragtning af hans egen erfaring som tidligere A-liste superhelt skuespiller. Skønt bevidstheden om hans karriere kun tilføjer spændende undertekst - fordi Keatons oprigtighed og talent er det sande fundament for hans mindeværdige (og direkte fængslende) tur som Thomson. Skuespilleren har haft en lang karriere og flere ikoniske roller, men Birdman har nogle af hans mest magtfulde og overbevisende arbejde til dato.

På samme måde får andre superheltefilm Edward Norton (The Incredible Hulk) og Emma Stone (The Amazing Spider-Man) begge rige og komplekse karakterer til at pakke ud. I en standardhistorie om konkurrerende egoer ville Nortons Mike Shiner være en lav og lav karikatur - inkluderet til røvhoved med historiens underdog-bly. Imidlertid skildrer Norton og Iñárritu Shiner som en brudt vismand - en dygtig sceneskuespiller, der er mere komfortabel med at karakterisere karakterer end han er i sin egen hud. Rollen er en særlig sjov afgang for Norton - der leverer skuespilleren nogle ægte fræk scener og en tankevækkende platform til at reflektere over sit eget håndværk. Sam isn 'Det er lige så meget for Stone, men skuespilleren lykkes med at afspille en rollebesætning af Hollywood-veteraner og skinner absolut i en særligt bidende monolog - udført i en enkelt optagelse.

Zach Galifianakis, Lindsay Duncan, Andrea Riseborough, Amy Ryan og Naomi Watts er også fremtrædende. Hver enkelt giver en kvalitetspræstation og skarp kommentar til centrale temaer i filmen (og Carver novelle) - især ved at afspejle forskellige ambitioner om accept og kærlighed. Ikke desto mindre, mens de to første handlinger i filmen tilbringer en betydelig tid til Birdmans sidekarakterer, er de fleste af spillerne ved tredje handling lidt mere end vinduesdressing - da Thomson bliver fast forankret i rampelyset. Til dette formål tjener rollebesætningen sin primære funktion, men et par interessante historier efterlades noget uløst - hvilket måske irriterer filmgæster, der blev fascineret af instruktørens oprindelige verdensopbygning.

Iñárritu har produceret en anholdende fortælling om kærlighed og kunst i en tid med virale videoer og berømtheds sladderkolonner, men på trods af filmens præstationer vil Birdman ikke være for alle. Potentielle seere, der håber på en lys riff på tegneseriefilmkulturen - hvor Keaton passer (igen) til handling, vil sandsynligvis blive overrasket og muligvis afskrækket af Iñárritus kontemplative og lagdelte sorte drama. Ikke desto mindre vil de, der er åbne for filmens eksperimentelle stil, finde, at Birdman giver en tankevækkende og opfindsomme udforskning af kunstneri, familie, forskellen mellem magt, popularitet og prestige - for ikke at nævne det, vi taler om, når vi taler om kærlighed.

_____________________________________________________________

Birdman løber 119 minutter og er bedømt R for sprog igennem, noget seksuelt indhold og kort vold. Spiller nu i teatre.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarfeltet nedenfor.