"Banshee" sæson 2 Finale anmeldelse
"Banshee" sæson 2 Finale anmeldelse

(Dette er en gennemgang af Banshee- sæson 2-finalen. Der vil være SPOILERS.)

-

Hvis du har holdt trit med Cinemax's pulpy crime drama Banshee i sæson 2 (og forhåbentlig har du det), har du sandsynligvis bemærket, at episode-til-episode, showet så ud, lød og endda følte sig anderledes end den serie, der måske eller måske ikke har tilsluttet dig som seer i sæson 1. Det er kun marts, men da den anden sæson nærmer sig slutningen med de afgørende og potentielt spilændrende 'Bullets and Tears', har Banshee let befundet sig øverst i den mest dramatisk forbedrede serie i 2014.

For at klatre disse højder måtte sæson 2 være forskellig fra sin forgænger på mange måder, men mærkbart kunne disse forskelle virkelig ikke medføre en drastisk ændring med hensyn til fortællingen. Showet er ikke pludselig gået ud af den dybe ende eller glemt, det var beregnet til at vise en svimlende række af uhyrlige kampe, shootouts og action-sætmønter. I stedet for, under forvaltning af showrunner Greg Yaitanes, er serien gået fra ligetil, papirmassedrevet overskud til en nuanceret, forførende lagdelt og gradvis mere omfattende serie, der konsekvent har leveret kødigere karakteriseringer, historier og forestillinger, hvorfra den kan trække. tilbage sine ofte blodige knogler.

Hele sæsonen lang, Banshee har beskæftiget sig med spørgsmålet om, hvem showets navnløse hovedperson egentlig er - hvilket betyder: hvem vil manden, der spiller Lucas Hood, være, nu hvor han tilsyneladende kan blive nogen? Han er fri til at være sig selv, men hvorfor vedvarer han med at være Lucas Hood? Svaret på dette spørgsmål er mere end showet kan besvare i en enkelt sæson, og det er mere end måske showet skulle ønske at besvare i betragtning af kvaliteten af ​​de historier, der er kommet frem fra en sådan undersøgelse. Spørgsmålene, der hvirvler rundt om Hoods sande natur, har let fjernet spørgsmålene vedrørende Hoods sande identitet. Hele sæsonen har han lavet sheriffen til næsten alles overraskelse (uanset om de kender hans hemmelighed eller ej). Men hans tid på at spille advokatmand er mere end den klichéerede "rogue cop, der stadig får resultater"; det'et ægte spørgsmål, der graver efter identitetens grundlæggende usikkerhed og selvets smidige natur i betragtning af de passende omstændigheder.

Tidligt i 'Bullets and Tears' opdager Carrie (opererer i Ana-tilstand) nogle oplysninger om Hoods fortid, som selv hun ikke vidste, hvilket fik hende til at stille spørgsmålet: "Hvor mange liv har du levet?" Hoods svar: "Ingen, virkelig." Det faktum, at Hood har haft betydelige oplevelser, der er værd at skylde en mand ved navn Fat Al, inden han tilbragte 15 år i fængsel sammen med antydningen om, at han ikke betragter sådanne oplevelser som bemærkelsesværdige nok til at berettige til at blive kaldt "levende" er et væsentligt fund for det stadig mere komplekse puslespil, som denne karakter hurtigt bliver.

Sådanne bemærkninger føjer bare til den voksende legende om den mand, der i øjeblikket er bag sheriffens badge i Banshee. Ideen om, at virkeligheden af ​​Lucas Hood er - i hvert fald i hans egne øjne - noget af ikke-enhed, en person, der har utallige baggrundshistorier, er en absolut værd at undersøge. Mens hans identitet skifter mellem to polære ekstremer, tilsyneladende bestemt til at være i strid med hinanden, har serien bevist, episode ind og episode ud, der er en balance, der skal rammes, en mekanisme, der anvendes, der inkorporerer disse ekstremer og finder ud af, at midt for en gangs skyld er det mest interessante sted at være.

Og da sæsonen fortsatte, blev det tydeligt, at Hoods største bekymring ikke var at finde en måde at få Carrie / Ana tilbage i dette liv eller at blive far til det barn, han aldrig havde kendt, men snarere hvordan man kunne forene hans komplicerede fortid med den person, han gradvist bliver mere behagelig at være. På en måde er Hood Don Draper med en killer højre krog, men han er også Raylan Givens med et seriøst identitetskompleks. Han er en mand, der er blevet så god til at leve en løgn, han er usikker på, hvor løgnen ender, og sandheden begynder. Og sigende er Hood ikke den eneste, der kæmper med en brækket persona.

På sæsonens halvvejs tog Banshee en æstetisk spændende omvej, takket i vid udstrækning instruktøren Babak Najafi i episoden 'Sandheden om enhjørninger'. Episoden brugte en hel time på at detaljerede det komplicerede forhold mellem Carrie / Ana og Lucas Hood. Parret turede dybt ind i en "Hvad hvis."

? "situation, kun for at blive trukket ud af mordet på agent Racine (Zeljko Ivanek) og erkendelsen af, at med Kanin stadig i live, vil de aldrig have noget liv værd at leve. Dette blev naturligvis den vej, som sæsonen til sidst ville finde sig selv på trods af Hoods omstridte forhold til Kai Proctor og den aftale, han lavede med Alex Longshadow.

Til det formål er lukning af bogen om kanin og på mange måder Carrie og Hood det bedste, Banshee kunne have gjort for at udvikle historien til sæson 3. Kanin har altid fungeret som en vigtig fixtur i forholdet mellem Hood og Carrie, såvel som deres individuelle præ-Banshee identiteter; men som alle gode tv-programmer viser, er nøglen til at holde historien i live: konstant progression. Banshee kunne let have mælket et par årstider mere ud af Hoods hemmelighed og hans udødelige kærlighed til Ana, men i stedet for at tvinge publikum til endnu en lang, trukket konfrontation med det samme problem besluttede Yaitanes og seriens medskaber Jonathan Tropper at lave 'Bullets' og Tears 'indgangspunktet i en ny historie, der har løst fortiden så godt som den muligvis kunne, og samtidig sætte sine synspunkter på fremtiden.

Duoen indpakker overbevisende tingene ved at fokusere på Carrie og Hood, der stormer kirken Kanin er blevet hullet op med sin bror (Julian Sands). Men i stedet for at gøre selvmordsmissionen til en lang, langvarig voldsøvelse, afslører episoden effektivt de omstændigheder, der sætter hovedpersonerne i deres nuværende situation - som læser mere som afslutningen på et massivt kapitel end noget andet. Og takket være indgriben fra Job og Fat Al omkommer alle dem, der er modstandere af Hood og Carrie - inklusive Rabbit - men som episodens mange epiloger antyder, er Rabbits død og lukningen, der kommer derfra, ikke i nærheden af ​​slutningen af ​​historien.

I stedet ser Banshee fremtiden ved at fortsætte med at vende siderne, hvor Rabbits historie slutter. Når Hood og Carrie går ind i Banshee bygrænser, hænger kameraet ved hans hånd og efterlader hendes i rummet mellem dem, hvilket tilfældigvis er forsædet på den rigtige Lucas Hoods pick-up truck. Carrie vender hjem til Gordon, mens Hood forsøger at finde trøst i Siobhan og senere ved at vende tilbage til sit job som sheriff - som til sidst bliver sprængt af Deva, der marcherer ind på hans kontor og henvender sig til ham som "far".

I mellemtiden slutter sæsonen med den tragiske og blodig død af Emmett og hans kone Meg, men også med Rebeccas mord på den forestående Thunder Man, Alex Longshadow. Longshadows forgæves insisterende på, at han er Thunder Man, giver ikke kun Kai Proctor sin løsladelse fra fængslet, men glæder sig også over seriens nyeste primære antagonist, Chayton Littlestone (Geno Segers) - hvis forestående tilbagevenden til Banshee er nok til at få nogen til at stille ind på sæson 3.

I sidste ende levede 'Bullets and Tears' bestemt op til sin navnebror, men det drev også en dramatisk forbedret serie ind i en ny grænse, der ser langt mere lovende ud, end hvor tingene slap for kun en sæson siden.

_____

Banshee vender tilbage til sæson 3 i 2015 på Cinemax.