"Som ovenfor, så nedenfor" anmeldelse
"Som ovenfor, så nedenfor" anmeldelse

Som ovenfor maler So Below en overraskende mængde rigdom fra dets forudsætning og fundne-optageformat, men er hæmmet af dets manglende evne til fuldt ud at udvikle begge dele.

Som ovenfor følger So Below den frygtløse lærde / opdagelsesrejsende Scarlett (Perdita Weeks), der forsøger at fuldføre sin døde opdagelsesfares mission ved at finde den mytiske Philosophers Stone. Takket være en farlig mellemlanding i Iran bestemmer Scarlett, at stenen faktisk er skjult et eller andet sted i katakomberne under Paris, og satser på at hente den med hjælp fra sin tidligere flamme / kollega, George (Ben Feldman).

Efter at have tilsluttet sig et team af unge amatørforskere fører Scarlett sig selv, George, dokumentarfilmskuespilleren Benjy (Edwin Hodge) og opdagelsesholdet ned i dybden af ​​katakomberne på jagt efter en lang skjult passage. Men når de ankommer, finder gruppen sig fanget i mørke, surrealistiske begivenheder, der bøjer virkelighedens love og trækker dem stadig dybere under jorden - til en destination, som ingen af ​​dem nogensinde vender tilbage fra.

Som endnu en post i undergenren for rædsler til fundne optagelser, Som over, så nedenunder kan forståeligt nok mødes med skepsis; men mens det lider af nogle få af undergenrenes iboende ulemper, er Som ovenfor, Så nedenunder generelt en anspændt rædselthriller, der bruger nogle forfriskende ideer til at skabe en sjov og skræmmende oplevelse.

Det er ingen overraskelse, at filmen imponerer over (lav) forventning; det blev instrueret af John Erick Dowdle, der formåede at fremstille solidt (hvis ikke værdsat) materiale ud fra henholdsvis en single-setting horror flick (Devil) og en amerikansk horror-genindspilning (Quarantine). Her tager Dowdle igen noget, der kan gå så galt (fundne optagelser) og infunder det med nogle kloge ideer og filmfremstillingsmetoder, der forbedrer den samlede oplevelse.

Han låner bestemt et par lektioner fra Niel Marshalls The Descent - og tager derefter disse ideer et skridt videre - ved hjælp af indstillingen af ​​underjordisk udforskning som DEN vigtigste skræmmekilde og trussel i hele filmen. Phantom apparitions og freakish figurer i mørket ser ud til at give os gåsehud, men som ovenfor, So Below's mest hjertestopende, håndknusende, sekvenser har at gøre med at se tegn klemme gennem mørke sprækker, løbe sammen kollapsende huler eller dykke ned i mørke gruber eller skumle bassiner, når de prøver at overleve under jorden.

Den fundne optagelseslogik og struktur (en enkelt dokumentarisk cam og flere hovedkameraer - alt sammen brugt til lys) hjælper med at skabe en uhyggelig effekt af næsten mørk trussel med tilstrækkeligt lys til at følge, hvad der foregår, og nok variation i point-of -vis at øjet ikke keder sig. På grund af historiens natur (mere om det senere) kommer skræmmene i god variation, lige fra realistisk og praktisk (falder, knuses osv.) Til farer, der er mere overnaturlige og psykologiske. Med så mange trusler i spil både internt og eksternt er det let for Dowdle at anvende et pulserende soundtrack og et par visuelle effekter, der gør amatørmateriale til en legeplads med frygt for fantasien.

Dowdle skrev manuskriptet med sin bror / samarbejdspartner Drew, og selvom det er effektivt inden for områder som karakterisering og forudsætning, lider det meget inden for områderne karakter / tematisk udvikling og fortællingsbue - på trods af forsøg på at så nogle meget dybere følelsesmæssige / tematiske frø i fortællingen tidligt. Der kastes også mange mytoer rundt (en kombination af historie, mytologi og religiøs teori), men meget lidt af det forklares eller løses fuldt ud - dito for en masse karakterbaggrund, som tilfældigvis spiller en stor rolle i finalen af filmen.

… Når vi taler om finalen, As Above, So Below begår kardinal synd i så mange film, der er fundet, og efterlader os høje og tørre med en grovt overvældende og brat finish. Ikke kun slutter det akavet, det efterlader meget forvirring og halvforklaringer på bordet, hvilket gør det, der havde været en fængslende og anspændt rejse, til en endelig, varig smag af skuffelse. Fortællingen bygger filmen på gode ideer, men ved ikke i sidste ende, at det har at gøre med dem.

Medvirkende er solid for deres del. UK tv-skuespillerinde Perdita Weeks sælger karakteren af ​​Scarlett godt. Lige fra starten er Scarlett's stærke (næsten obsessive) mindstate etableret og jordet omkring en solid følelsesmæssig kerne, der hjælper med at skabe en flot tredimensionel kvindelig hovedperson. Mad Men-skuespilleren Ben Feldman bruger sin trækkende energi til god brug som George, og strukturerer også hans forestilling omkring en solid følelsesmæssig kerne, der hjælper med at opretholde karakterens logik. Afrunding af de tre vigtigste er den franske skuespiller François Civil, hvis upstart explorer-karakter Papilon er en sjov karismatisk folie for folk som Scarlett eller George.

Rensestjerne Edwin Hodge har mindre karakter i Benji, den obligatoriske mindretal / kameramand; ditto for Ali Marhyar og Marion Lambert, der spiller Papilons assistenter Zed og Souxie. Ligesom Benji tjener Zed og Souxie mere som værktøjer til at holde de fundne optagelser POV fokuseret på de primære spillere i modsætning til at være spillere selv. I virkeligheden er trioen unødvendige spillere, der kastes ind i blandingen for at opretholde fund-footage-logikken, mens kameraet fokuserer på de tre vigtigste karakterer. Med så mange karakterer bliver det svært at holde styr på, hvem man skal bekymre sig om, hvor meget og (uden spoilere) filmen i sidste ende skal stille kravene fra fundne optagelser over historiens logik, som kun deflaterer yderligere Slutning.

Som ovenfor maler So Below en overraskende mængde rigdom fra dets forudsætning og fundne-optageformat, men er hæmmet af dets manglende evne til fuldt ud at udvikle begge dele. En stærk forudsætning sprænger ud i en svag slutning, mens en klog opsætning af fundne optagelser i sidste ende strammer til en løkke, der kvæler filmens evne til at fortælle sin historie effektivt og fuldt ud. Mens det lyder som en blandet taske på papir, er filmens hovedkraft faktisk alt, hvad fans vil have fra en god rædselsfilm: Det er anspændt, det er freaky, og det er tegnet af nok skræmmelse og frygt for at besvære fantasien, selv efter filmen ender på forfærdelig måde.

Som ovenfor er So Below nu i biograferne. Det er 93 minutter langt og er klassificeret som R for blodig vold / terror og sprog overalt.

Følg mig og tale film @screenrant eller @ppnkof.