Animal Kingdom Series Premiere Review: Velkommen til familien

(Dette er en gennemgang af Animal Kingdom-piloten (del 1 af den todelte seriens premiere). Der vil være SPOILERS.)

-

I betragtning af alle de mulige måder, et tv-projekt kan mislykkes på, er det et lille mirakel, at alt bliver lavet. Men selv når et show har været heldig nok til at nå pilotfasen, er der en overflod af nye udfordringer at overvinde. Udover alle de logistiske hovedpine, der følger med budgetter og produktionsplaner, er der den endnu større kreative forhindring ved at etablere en serieindstilling og introducere dens historie og hovedpersoner, alt imens den forbliver overbevisende nok til at trække seeren ind til fremtidige episoder.

Med tv-piloter fortæller tricket historien uden at sætte sig fast i dialogtunge scener med udstilling. Men med så meget borddækning at gøre foran, er det undertiden uundgåeligt. I nogle tilfælde kan showets premiere muligvis bruge en enhed, såsom en fortæller, voiceover eller flashbacks, for at få publikum til at komme i fart, især hvis der er vigtig baggrundshistorie, der skal forklares. I andre er udstilling tilfældigt tilsluttet karakterintroduktioner for at holde tingene i bevægelse. Og i tilfælde af et show som TNTs nye familiekriminalitetsdrama Animal Kingdom, bliver publikum simpelthen faldet ind og hurtigt nedsænket i showets verden og opsamler nødvendig historieinformation gennem øjnene på dets hovedperson, en teknik der viser sig at være premiereens største styrke.

Baseret på den kritikerroste australske film fra 2010 med samme navn følger Animal Kingdom den 17-årige Joshua "J" Cody (Finn Cole, Peaky Blinders), der efter sin mors død på grund af en overdosis heroin flytter ind med sin fremmede bedstemor Janine (Ellen Barkin), hans evigt shirtløse onkler Craig (Ben Robson, Vikings) og Deran (Jake Weary, It Follows)) og nære familieven Baz (Scott Speedman). Fra Js perspektiv - og med hvor hurtigt piloten bevæger sig videre - kan vi mærke det skarpe og bratte skift, hans livsstil tager. Pludselig går han fra at bo i en billig lejlighed med en narkotikamæssig enlig forælder til at bo i smukke sydlige Californien forstad blandt det, der i det væsentlige er fremmede, der allerede omfavner ham som familie. Det er overflødigt at sige, at det er meget at tage i, og J virker ikke helt behagelig, især efter at han opdager, at hans nye familie har nogle mørke hemmeligheder.

Mens nogle shows ville have trukket ud og spillet mysteriet, springer Animal Kingdom lige ind, da vi lærer, at Cody-familien, ledet af matriark Janine (også kendt som "Smurf"), er en stærk og succesrig kriminel organisation. Og selv før Smurfs drenge røver en smykkebutik mod slutningen af ​​piloten, er ledetrådene for deres virksomhed i klar visning for J og publikum at se. Hurtige biler, dyre legetøj, overfyldte poolfester og bundter af kontanter nonchalant strødt over køkkenbordet fortæller os alt, hvad vi har brug for at vide, uden at nogen af ​​tegnene faktisk siger noget - at Codys lever efter deres egne regler og deres hurtige livsstil finansieres ikke med konventionelle midler.

I en bestemt scene på stranden formidler piloten meget af det, showet egentlig handler om med næsten ingen dialog overhovedet. Da Cody-brødrene konfronteres med en gruppe surfere, rækker Craig J en pistol, der leder ham til at skræmme mændene. Der er et øjeblik af tøven, hvor J ser ned på pistolen (muligvis holder en for første gang), men derefter hæver den for at få surfere til at vende tilbage og forlade deres brædder til at tage. På en måde indkapsler scenen den konflikt, der foregår inden for J midt i den kaotiske overgang, han gennemgår. På den ene side er han stadig usikker på, at det er en god ting at hænge rundt om disse mennesker, men han kan ikke benægte rushen, han fik fra at bære våbenet. I det øjeblik lærer han, at i Cody-familiens verden,den dominerende bruger magt og vold til at tage, hvad de vil - noget, som showets titel også helt sikkert taler til.

Senere, da J bliver involveret i klanens aktiviteter, intensiveres hans følelse af usikkerhed omkring hans nye omgivelser, især med den pludselige og uventede tilbagevenden af ​​"Pope" (Shawn Hatosy, Fear the Walking Dead), den ældste Cody-bror. For nylig frigivet fra fængslet er pavens kulde, besættelse af sin mor og den generelle bizarre opførsel bekymrende for J, men det er pavens voldelige slag af mennesket, mens han er på mission for at erhverve et flugtbil til et kommende heist, der virkelig skræmmer det yngste familiemedlem i Cody. Lidt senere ser J mere af, hvordan Codys understøtter deres luksuriøse livsstil, da han kommer hjem for at finde sine onkler trække en kugle fra Craigs skulder og Deran græder i sin mors skød efter den samme heist.

Den hurtige pilot gør bestemt et fantastisk stykke arbejde med at vise frem for at fortælle sin historie, men man kan argumentere for, at den afslører sin hånd lidt for tidligt og ofte i denne første episode. I betragtning af den mærkelige (og i nogle tilfælde ligefrem uhyggelige) familiedynamik, der spiller her, synes der imidlertid at være en masse baggrundshistorie, der endnu ikke er afdækket. Og med antydningen om, at retshåndhævelse også er på deres spor, vil der helt sikkert være masser af drama til mine fra kommende episoder - for ikke at nævne drama ved at opdage, hvordan Js rolle i alt dette vil spille ud.

Med det sagt, egner pilotens hurtige tempo sig ikke meget til karakterudvikling, ud over J, Pope og Smurf - hvoraf sidstnævnte konstant skifter fra at være en omsorgsfuld forældrefigur til en respektkrævende øverstkommanderende. Craig og Deran er især en note i piloten og tjener næsten udelukkende som Cody-klanens muskel. Forhåbentlig, når serien bevæger sig sammen, får vi mere en fornemmelse af, hvad der får disse fyre til at krydse.

Måske er den største kritik af den nye serie, at meget af det føles ganske velkendt, mest for FXs Sons of Anarchy. Og mens Kurt Sutter's biker-bandedrama var langt fra perfekt, vil de familiære, kriminelle og endda tematiske elementer (selvidentitet, tilhørsforhold) utvivlsomt trække nogle sammenligninger. Stadig, med en spændende pilot, masser af intriger og noget originalt historiepotentiale, er Animal Kingdom bestemt et skud værd.

-

Animal Kingdom sæson 1 fortsætter med 'Stay Close, Stay Together' næste tirsdag kl. 21:00 på TNT.