American Gods sæson 2 anmeldelse: En svimlende premiere er næsten ventetiden værd

Det er næsten to år siden Starz-tilpasningen af ​​Neil Gaimans amerikanske guder var på tv, og i den tid har der været nogle dramatiske ændringer bag kulisserne. Disse ændringer skyldes først og fremmest den rygtefulde afgang af sæson 1 co-showrunners Bryan Fuller og Michael Green og ansættelsen af ​​Jesse Alexander som showets nye hovedforfatter. Tabet af Fuller and Green, for ikke at nævne Gillian Anderson i rollen som den nye gud Media, er sådan, at den lange forsinkelse mellem sæson 1 og 2 måske faktisk fungerer i showets favør, som medmindre du var en af ​​abonnenterne, der deltog i slutningen af ​​2018 maraton sæson 1, chancerne er forskellene mellem Fullers stil - især hans forkærlighed for surrealistiske billeder og tung drømmelogik - og Alexanders vil ikke være så skurrende. Hvis ikke, ja, så vil showet helt sikkert føles lidt anderledes, når det tager op igen med Mr. Wednesday,Shadow Moon og resten af ​​det brogede besætning af Old Gods på vej til House on the Rock i sæson 2-premieren.

En del af appellen fra American Gods sæson 1 var ikke kun chancen for at se Gaimans roman komme til liv; det var også den måde, hvorpå serien så ofte brugte et rent visuelt historiefortællingssprog for at formidle den andenverden af ​​historien, den var i færd med at fortælle. Det betød udvidede sekvenser, der trodsede logik og infunderede serien med en anden verdenskendelighed, der ikke kun passer perfekt til ideen om, at Odin (Ian McShane) rejser på tværs af landet med sin livvagt - en nyligt enke (men ikke rigtig) ex-con ved navn Shadow Moon (Ricky Whittle) - men også lejlighedsvis hævet det til en oplevelse i modsætning til noget andet på tv. Den måde at tænke på fik også serien til at blive fast i sit eget visuelle overskud fra tid til anden, som lysbue med flere episoder, der vedrørte Shadow, der spillede et spil dam med Peter Stormares hammer-svingende Czernobog,med bogstavelige liv-og-død-indsatser.

Mere: Enkeanmeldelsen: Et langsomt brændende mysterium spilder en stor Kate Beckinsale

Alexanders tilgang er altså lidt som et forsøg på at finjustere Fuller og Greens vision for serien for at gøre den lidt mere velsmagende og jordforbundet, mens den stadig forbliver engageret i biten. Det lidt naturligvis, at American Gods finder sted i en mærkelig, voldelig, undertiden smuk og fantasmagorisk verden, hvor alt kan og gør ske. På trods af Fuller og Greens tilsyneladende enestående visuelle historiefortællingstilgang til sæson 1, viser serien sig formbar nok, at selvom deres fravær straks er synlig, er det ikke længe, ​​før serien afvikler denne nye (ish) måde at gøre ting på og kommer til virksomheden på hånd.

Den forretning er den afventende krig mellem Mr. Wednesday's Old Gods og the New Gods i liga med Crispin Glovers Mr. World. Sæson 2-premieren, 'House on the Rock', gør det klart klart med en kold åben, der ser Mr. World og Technical Boy (Bruce Langley) slikke deres sår i kølvandet på Odin blotte tænderne så at sige i sæson 1 finale. På trods af Glover og Langleys optrædener er scenen stilet og akavet; det er et groft eksempel på den slags nødvendige rengøringsserier i tv-serier, der undertiden skal foretages for at dække bordet fra sæson til næste. Til Alexanders kredit forsøger han at komme igennem åbningen hurtigst muligt, idet han bogstaveligt talt får Mr.World til at stave omstændighederne i plottet til hans vaping underling og påpege, hvor vigtigt (New) Media er for hans plan.

Effekten af ​​denne åbning er, at American Gods har tendens til at føle sig mere jordforbundet og som et resultat mindre drømmeagtig og mere almindelig eller brugt af møllen. Der er antydninger om, at showets illusoriske natur stadig er til stede, da Mr. Wednesday og hans kolleger Old Gods - som nu inkluderer Sakina Jaffrey ( Tidløs ) som Mama-Ji - udforske selve House on the Rock og gøre en enorm karrusel til en gateway ind i onsdagens sind. Her gør showet brug af, hvad der synes at være mere konventionelle billeder, da de gamle guders sande former afsløres for Shadow og publikum, hvilket giver dem en ganske imponerende VFX-glans, der får dem til at virke lidt mere magiske end før, omend i en måde, der næsten er rent overfladeniveau.

Mens sæson 2 af American Gods synes at have til hensigt at give publikum en gudfrygtig krig, der er prangende på en måde, der måske er mere tilgængelig eller mindre tilbøjelig til visse flyvninger med visuel fantasi, showets virkelige ess i hullet er det fyldige indenlandske drama mellem Shadow og hans "døde" kone Laura (Emily Browning). Mens Shadow for det meste forbliver en kryptering, som for det meste ikke er noget, der bæres af andres indfald, bliver Laura hurtigt til et af de mest overbevisende aspekter af hele serien. Hendes drev - for at beskytte og muligvis forene sig med sin mand - passer godt sammen med de overnaturlige omstændigheder, der finder hende et supermagtigt rådnende lig med ringe hensyn til onsdagens krig eller hans formodede autoritet. Så meget som Shadow er beregnet til at repræsentere publikum, være den, der siger, hvor underligt og utroligt alt dette er,Lauras doggede hengivenhed og ærbødige holdning til alle guder (gamle og nye) gør hende til seriens usandsynlige MVP.

Browning er bedst når hun står overfor Pablo Schreibers Mad Sweeney, da de to skaber et underholdende ulige par - altid i strid med hinanden, men med en modbydelig respekt for den anden - da de begge er marginaliserede medlemmer af onsdagens kernegruppe. Det kan stave problemer for Laura og Shadows interaktioner i det lange løb, men for tiden har American Gods fundet en vellykket formel i parringen. Det samme gælder for Jones 'Mr. Nancy, der får en større rolle i de to første episoder, idet han ser ham parret med McShane, mest til komisk effekt.

'House on the Rock' er stort set en rengøringsepisode af serien, en der har til opgave at få showet akklimatiseret til de potentielt katastrofale ændringer bag kulisserne, der skete mellem årstiderne, samtidig med at de arbejder på at opretholde en vis fremtoning af fremdrift i historie. Slutresultatet er en blandet taske samlet, noget der næsten er den ekstraordinært lange ventetid på American Gods sæson 2 værd.

Næste: gen: LOCK Sæson 1 Finale anmeldelse: En udvidet kampsekvens tilbyder en nødvendig punch

American Gods fortsætter næste søndag med 'The Beguiling Man' @ 20:00 på Starz.