Allieret anmeldelse
Allieret anmeldelse

Allied er mest overbevisende som en dramatisk spionthriller - mindre som en fejende romantik, der udfolder sig på baggrund af 2. verdenskrig.

Året er 1942, og den canadiske efterretningsofficer Max Vatan (Brad Pitt) befinder sig på mission i Marokko og udgør sig som mand til Marianne Beausejour (Marion Cotillard), en fransk modstandskæmper, der også er skjult. Da parret udfører en skjult operation, der involverer en højtstående tysk nazistpartimedarbejder i byen Casablanca, udvikler deres foregivne forhold sig til noget ægte … og omkring et år senere er de to gift og lever en lykksalig liv i London med deres unge datter.

Maxs lykkelige eksistens bliver derefter vendt på hovedet, når han en dag får besked af sine overordnede, at Marianne er under efterforskning og faktisk kan være en hemmelig tysk spion. Under ordrer om at henrette Marianne selv, hvis hun skulle blive fundet skyldig (noget, der vil blive bestemt inden for få dage), tager Max i hemmelighed drastiske forholdsregler for at bevise hendes uskyld - hele tiden kæmper for ikke engang at overveje det forfærdelige spørgsmål: er det muligt, at ingen af ​​dem Marianne eller deres forhold er, hvad de ser ud til?

Oscar-vinderen Robert Zemeckis er en filmskaber, der sjældent arbejder i den samme genre to gange, og den trend fortsætter med sin seneste instruktørindsats, Allied, et romantisk drama / thriller fra 2. verdenskrig. Sammenkoblet Zemeckis med A-listerne Brad Pitt og Marion Cotillard skaber Allied en stram og engagerende seeroplevelse - en der kæmper med de moralske og følelsesmæssige kompleksiteter i krigen. På nogle måder er imidlertid filmens største salgsargument (romantik på skærmen mellem dens kundeemner) også det svageste element.

Manuskriptet af den produktive manuskriptforfatter Steven Knight (forfatter / instruktør af Locke og skaberen af ​​Peaky Blinders) er Allied stram og kortfattet i sin fortællende struktur med nary en scene, der ikke fremskridt den overordnede historie på en eller anden måde. Zemeckis forbedrer denne følelse af præcision gennem sin retning her og udarbejder undervejs en række kortfattede scener og spændingsdrevne sekvenser, der truer med at (og sommetider) bryder ud i effektivt katartiske voldsudbrud på ethvert tidspunkt. Kombineret med skarp fotografering af Zemeckis 'hyppige filmfotograf Don Burgess, elegant produktions- / kostumedesign og tydelige variationer i stemning / atmosfære sat af komponisten Alan Silvestris musik,og Allied skaber en skinnende gengivelse af en gammeldags melodrama fra WWII (med Casablanca som det mest oplagte eksempel til sammenligning).

Den del, som de allierede kæmper med, er den romantiske historie i kernen, som er formørket af dens spionagedramaelementer. Mens en film fra 2. verdenskrig som Ang Lees Lust, Caution udforsker den komplicerede dynamik mellem to mennesker, der (i kraft af deres rolle i krigen) aldrig fuldt ud kan stole på hinanden, Allied mangler dybde ved sammenligning og tilbyder en overflade- niveauundersøgelse af et lignende forhold på baggrund af WWII-baggrunden. Allierede graver ikke for dybt i implikationerne af de vanskeligheder, som dens karakterer står over for, men prioriterer i stedet spændende handlingssekvenser og plotbeats, der er mere spændende end introspektiv i øjeblikket. Resultatet er en fortælling om forelskede spioner (og krig), der er spændende at se og smuk at se på, men som er for overfladisk til at efterlade det ønskede varige indtryk.

Brad Pitt og Marion Cotillards optræden i Allied afspejler filmens samlede styrker og svagheder. Parret har skærmens tilstedeværelse og glamour, der er nødvendig for at få filmens fejende romantik til at se godt ud, men ikke skærmens kemi, der tyder på, at der er ægte lidenskab mellem deres karakterer under de roller, som de selv skal spille. Som du dog kunne forvente, har Pitt are Cotillard ikke noget problem med at bære Allied på deres skuldre under de ikke-romantiske dele af filmen, mens de viser deres dramatiske koteletter - og i Pitts tilfælde under de imponerende shoot-outs og sekvenserne sat bag fjendens linjer i de allierede, hans legitimationsoplysninger som en handlingsstjerne.

Den medvirkende rolle i Allied spiller meget andenpil for Pitt og Cotillard, men skiller sig ud takket være tilstedeværelsen af ​​nogle bemærkelsesværdige karakteraktører. Deres rækker inkluderer Jared Harris (Mad Men) som Max's bøger, Frank Heslop, og Lizzy Caplan (Masters of Sex) som Bridget, Maxs lykkelige søster. Skuespillere som Matthew Goode (Stoker) og Simon McBurney (The Conjuring 2) dukker også op alt for kort, men i hvad der ellers er nøglescener i filmens fortælling.

Allied er mest overbevisende som en dramatisk spionthriller - mindre som en fejende romantik, der udfolder sig på baggrund af 2. verdenskrig. Hvad det mangler i tematisk stof og en resonant kærlighedshistorie, kompenserer Allied med polerede overflader - da alt her (det visuelle, kostumer og selve hovedstjernerne) ser godt ud. Zemeckis har heller ikke mistet et skridt, når det kommer til at konstruere en spændende actionscene eller sæt, hvilket gør Allied endnu mere effektiv til en øvelse i spændingsdrevet filmfremstilling for det. Det er ikke så stærkt et karakterdrama som nogle af instruktørens tidligere arbejde (Cast Away, Flight), og det klikker heller ikke ind i tidsgeisten som Zemeckis 'mest berømte film før det, men Allied er en perfekt umulig mulighed for de filmbesøgere i humør til at se et voksen drama denne Thanksgiving ferie ramme.

Allied spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det er 124 minutter langt og er klassificeret som R for vold, noget seksualitet / nøgenhed, sprog og kort stofbrug.

3.5 ud af 5 (Meget godt)