"Alex Cross" anmeldelse
"Alex Cross" anmeldelse

Perry er solid nok til, at han - i hænderne på en bedre instruktør og med et manus, der ikke prøver at afbilde Cross som en actionhelt - kunne forestille sig en anden del af franchisen.

Alex Cross fungerer som prequel / genstart af filmfranchisen centreret omkring forfatter James Pattersons populære detektivkarakter, der tidligere blev spillet af Morgan Freeman i filmene Kiss the Girls (1997) og Along Came a Spider (2001). Mediemogul Tyler Perry træder ind i rollen som Cross denne gang, i en oprindelsesfortælling om, hvordan den geniale efterforsker gik fra leder af en Detroit-politis specialenhed, til den ældre, klogere, FBI-profil, der er set i de nævnte film.

Når en hensynsløs snigmorder (Matthew Fox) dukker op i byen for at slukke for nogle af de højtstående forretningsfolk, træder Cross og hans team ind for at gribe ind. Når morderen imidlertid vender opmærksomheden på Kors, viser det sig at have alvorlige konsekvenser for advokaten og dem omkring ham. Inden længe er Dr. Cross ikke længere på en sag - han er indelukket i en kamp for at holde på alt (og alle), han holder kære.

Instrueret af actionfilmveteran Rob Cohen (Fast and the Furious, xXx, The Mummy 3, Stealth), passer Alex Cross i lås-og-trin med de andre poster i filmskabernes CV: tynd B-filmgener underholdning. Det er ikke til at sige, at der ikke er noget at nyde i filmen, men i modsætning til Freeman-eraen for Cross-film, er 2012-versionen mindre optaget af stof og karakter, og mere optaget af at levere det standard sæt stykke-til-sæt stykke spændinger, med et tungt dramatisk stykke kilet akavet ind i midten. Og intet ved det føles friskt eller nødvendigt.

Cohen - der aldrig har været genert over at lege i sandkassen i moderne CGI-filmproduktion - har skabt en film, der føles underligt anakronistisk. Fra kinematografi til valg af skud, til den dårlige dialog, makeup og stuntarbejde, ville det ikke være svært at overbevise en uinformeret seer om, at Alex Cross blev frigivet år før Kiss the Girls, da det stort set har ethvert varemærke fra et tidligt -til midten af ​​90'erne, B-film action-flick (jeg havde Die Hard 3 deja vu flere gange, mens jeg så den).

Som nævnt rammer manuskriptet af nykommeren Kerry Williamson og Marc Moss (som skrev Along Came a Spider - den underordnede Morgan Freeman Cross-film) nogle ret ujævne beats. Den tidlige etablering af vores morder er interessant, men etablering af vores detektiver er akavet og indlysende; den første handling af mystik og handling er overbevisende nok, men så pludselig ting krænker ind i et intenst drama kommer den anden akt. Da den tredje akt starter, fortæller fortællingen dårligt, fokus går tabt, mange af plottepunkterne og røde sild hænger tidligt sammen og bliver ignoreret fuldstændigt, og tingene løber ud i et imponerende og i sidste ende underholdende klimaks, med en masse forvirret historie rester.

Tyler Perry er en blandet taske som Cross. Han formidler karakterens intellekt godt og bærer de tungere dramatiske dele bedre end mange andre førende mænd kunne, men den tidligere scenespilforfatter / skuespiller bærer også for meget melodrama i sin dialoglevering til tider, og det er svært at se ham som en actionstjerne på enhver måde. De foregående film holdt klogt action-stunts på et minimum.

Matthew Fox er næsten for freaky som morderen (som aldrig er navngivet i filmen), efter at have gennemgået en radikal fysisk transformation fra hans rolle som Dr. Jack on Lost. Her er Fox intet andet end lean muskel; en slags jacked version af Christian Bale i The Machinist. Dertil tilføjes hans vilde stirring, rykkede manerer og off-beat levering, og det er sikkert at sige, at skuespilleren (gennem ren viljestyrke) lever op til det, der tilsyneladende er en undercooked karakter. På mange måder er det Fox (ikke Perry), der bærer denne film.

Der er mange solide skuespillere, der udfylder den støttende rollebesætning - selvom næsten hver eneste af dem bliver kort ændret i betragtning af talentet. En distraherende delplan, der involverer Cross 'holdkammerater (spillet af Ed Burns og Rachel Nichols), har ingen af ​​de indflydelser, det formodes at have; den ikoniske skuespillerinde Cicely Tyson (som Cross 'mor) interagerer med Perry, som om de to er i et scenespil (den overdosis af melodrama, jeg nævnte); mens skuespillere af høj kvalitet som Jean Reno (The Professional), John C. McGinely (Scrubs) og Giancarlo Esposito (Breaking Bad) rationeres for minimal skærmtid for at spille en-dimensionelle bit-figurer.

Hvor Alex Cross gør det rigtigt, er i de spændte scener med kat-og-mus mellem Cross og morderen. Der er et par sæt stykker øjeblikke, der helt sikkert opfylder løftet om en god thriller - men igen, den sidste handling er så beskidt, at en generel følelse af gevinst aldrig opnås. Når din "store finish" består af rystende kam-kampkoreografi og skud, der er så dårligt udtænkt, at du kan se stuntmans parykk, er det svært at kalde filmen en vinder. Perry er stadig solid nok til, at han - i hænderne på en bedre instruktør og med et manuskript, der ikke prøver at skildre Cross som en actionhelt - kunne forestille sig en anden del af franchisen.

Desværre for Dr. Cross, at det at komme til det næste kapitel kan være en hård sælge for publikum, da der ikke er meget i denne nuværende, der giver dem sultne efter mere.

Alex Cross spiller nu i teatre. Det er klassificeret PG-13 for vold, herunder forstyrrende billeder, seksuelt indhold, sprog, narkotikareferencer og nøgenhed.

2 ud af 5 (okay)