Annonce Astra anmeldelse: Brad Pitt skinner i ambitiøs rumdrama

Forstærket af en fantastisk Brad Pitt-ydeevne og fremragende teknisk filmproduktion er Ad Astra et ambitiøst værk, der ikke helt rammer alle dens mærker.

James Grey's Ad Astra, der gennemgik hovedfotografering i 2017, er den seneste i en voksende række af prestigefyldte, rumbaserede dramaer, der kommer ud i dette årti. Efter at have været forsinket flere gange (på grund af omfattende visuelle effekter arbejde og Disney / Fox fusion), gjorde filmen endelig sin verdenspremiere i august på Venedig Film Festival i 2019 og spiller nu i teatre landsdækkende. Cinephiles har været nødt til at vente tålmodig på denne, nysgerrig efter at se, om det kunne blive en stor spiller i dette års Oscar-løb. Selvom Ad Astra muligvis ikke er den næste Gravity eller The Martian hvad angår anerkendelse af priser, er det stadig (for det meste) værd at vente på. Forstærket af en fantastisk Brad Pitt-ydeevne og fremragende teknisk filmproduktion er Ad Astra et ambitiøst værk, der ikke helt rammer alle dens mærker.

Pitt spiller i Ad Astra som major Roy McBride, søn af den anerkendte amerikanske astronaut Clifford McBride (Tommy Lee Jones). Da Roy var teenager, gik Clifford i gang med en dyb rummet-mission, kendt som Lima-projektet, og forsvandt formodentlig år ind i ekspeditionen. Men efter at elektriske strømbølger fejer gennem Jorden og bringer menneskets eksistens i fare, har US Space Command grund til at tro Clifford er i live på Neptun. SpaceCom rekrutterer Roy til en mission for at etablere kontakt med Clifford og se, hvad der kan gøres ved den aktuelle situation.

Selvom Ad Astra har det store omfang af moderne sci-fi-billeder, er historien, den fortæller, meget intim og personlig. Manuset, der er krediteret Gray og Ethan Gross, beskæftiger sig med familiære temaer (især forholdet mellem fædre og sønner) og menneskehedens natur, hvilket giver seerne fascinerende mad til tanke i løbet af den to timers runtime. Dette giver et solidt fundament for Roys karakterbue, selvom Ad Astra i sidste ende føles som om det mangler en nøgleingrediens til at give den stans, som Gray går til. Filmen er meget gældt for Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey, hvilket betyder, at nogle seere muligvis finder Greys tilgang lidt for kold og fjern. Der er sammenligninger der skal foretages med Interstellar og First Man her, men Ad Astras følelsesmæssige kerne er ikke så påvirkelig som følelsen bag disse film.Når det er sagt, fortjener Gray bestemt kredit for sine forhåbninger, og Ad Astra forbliver et overbevisende og interessant ur på trods af mangler med manuset.

Hvor Greys vision virkelig skinner, er gennem Ad Astras tekniske aspekter. Filmen er et vidunder at se på den store skærm, i høj grad takket være fantastiske visuelle effekter og Hoyte van Hoytemas (som tilfældigt skød Interstellar for Christopher Nolan) betagende film. Ad Astra er en film, der kræver at blive set på den største skærm som muligt, så IMAX-præmien er bestemt værd i dette tilfælde. Indrømmet, Grey genopfinder ikke nødvendigvis hjulet med hensyn til at skildre plads på film, men han demonstrerer et skarpt øje for lokkende visuals og kreativ verdensopbygning. Og selvom Ad Astra bestemt er et karakterbaseret drama, iscenesætter Gray et par spændende scenestykker, der illustrerer farerne ved rummet.

På hælene på sin anerkendte tur i Once Upon a Time i Hollywood i sommer, fortsætter Pitt et banner 2019 med en anden stærk udflugt her. I Ad Astras Pitt er performance meget diskret og subtil, og han er i stand til at udnytte Roys indre uro og konflikt på en effektiv måde. Som skrevet kan karakteren komme på en lidt følelsesmæssig løsrevet, skønt Pitt har øjeblikke, hvor han formidler Roys følelser på måder, der føles jordede. Dette er langt fra den "mest fremtrædende" rolle i Pitt's karriere, men han viser sig at være en fremragende pasform og fortsætter med at vise sit sortiment på interessant måde. I modsætning hertil garanteres ikke meget af det støttende rollebesætning, så meget skærmtid for at efterlade et mærkbart indtryk. Undtagelsen der er Jones som Clifford,der får et par scener til at udtrykke sin skildring af en mand, der er blevet gal. Det er måske ikke tilstrækkeligt at have den Roy / Clifford dynamiske udbetaling på den måde, som Gray har tilsigtet, men Jones er en altid pålidelig tilstedeværelse.

Ad Astra genererer muligvis ikke så meget brummer som nogle af de andre titler, der spillede på filmfestivaler i år, men dem, der er i humør til noget fyldt sci-fi, bør stadig give sig tid til at tjekke det ud. Selv hvis filmen holder publikum i en armlængde med hensyn til dens følelsesmæssige komponent, bør Gray anbefales for at nå frem til stjernerne og levere noget, der er tankevækkende og visuelt forbløffende. Ad Astras håndværk er blandt de bedste i 2019, og Pitt bærer filmen på sine skuldre ved at demonstrere hans alsidighed. Filmen kommer kun til at realisere sine større ambitioner, men det er en beundringsværdig indsats overalt.

Ad Astra spiller nu i amerikanske teatre. Det kører 122 minutter og er klassificeret PG-13 for nogle vold og blodige billeder og kort stærkt sprog.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarerne!

3.5Ud af 5 (Meget god)