"50/50" anmeldelse
"50/50" anmeldelse

Screen Rants Ben Kendrick anmelder 50/50

Der er en masse bankable filmpladser derude med billigt risikobokspotentiale: kæmpe robotter, der kæmper til døden, eller en tilpasning af en populær ungdomsroman - men filmskaberne bag dramedy 50/50 fik deres arbejde skåret ud for dem. En halvhumoristisk / halvkarakterer dramahistorie om en ung fyr, der opdager, at han har kræft, 50/50 er bestemt et udfordrende salg, selv med en talentfuld rollebesætning - og resulterede i flere navneændringer før filmen, dvs. Jeg er med kræft og lever med det.

De forskellige stadier af kræftbehandling, mere end nogen anden lidelse, vil sandsynligvis være kendt for filmgæster - og med den fortrolighed kommer en vanskelig balance, i betragtning af at mange mennesker i publikum vil have tætte bånd til nogen, der har kæmpet med sygdommen. I sidste ende er 50/50 og instruktør Jonathan Levine (The Wackness) nødt til at finde en meningsfuld mellemvej mellem at håndtere et meget velkendt emne med værdighed og følsomhed og samtidig levere masser af katartiske øjeblikke, der hjælper med at forhindre historien i at minde publikum for meget om I virkeligheden.

Så … lykkedes filmskaberne, eller resulterer det udfordrende emne i 50/50 i en usammenhængende uheld?

Heldigvis er 50/50 mere førstnævnte snarere end sidstnævnte. Solide forestillinger og meget "troværdige" karaktermomenter hæver filmen over det, der simpelthen kunne have været en typisk skør komedie med en kontroversiel forudsætning. Når det er sagt, har de senere øjeblikke i historien en tendens til at udligne balancen og afvige fra de mere jordede elementer i de første to handlinger, dvs. der er meget melodrama. 50/50 inkorporerer et ambitiøst sæt begivenheder, og til sidst fungerer nogle bedre end andre - mens et par er åbenlyst skinkefistet og fastklemt i historien.

Som nævnt følger historien om 50/50 den "sunde" 27-årige Adam (Joseph Gordon-Levitt), der uventet opdager, at de rygsmerter, han har oplevet, er en ekstremt sjælden form for kræft, der truer hans liv. Da Adam begynder på et vanskeligt og aggressivt behandlingsforløb, forsøger han at give mening om sit knuste liv samt opretholde "normale" forhold til sin selvoptagede kæreste, Rachael (Bryce Dallas Howard), uden for væggen, men pålidelig bedste ven, Kyle (Seth Rogen), og overbeskyttende mor, Diane (Anjelica Huston). Anna Kendrick afrunder rollebesætningen som Dr. Katherine "Katie" McKay, Adams terapeut - som på trods af manglende erfaring og akavet opførsel forsøger at hjælpe Adam med at åbne sig for sine følelser, så han kan tackle sin tilstand med åbne øjne.

Historien var løst baseret på manuskriptforfatter (og Rogen-samarbejdspartner), Will Reisers erfaring med en lignende form for kræft. Mens Reisers rejse tilføjer en større vægt til de mere meningsfulde og ærlige øjeblikke i filmen, kan hans fortrolighed til tider udvide rækkevidden - da nogle få af de sammenflettede historielinjer kommer væsentligt mindre autentisk ud. Som et resultat øjeblikkeligt er scenerne troværdige og interessante at se; men i nogle tilfælde er det resulterende nedfald af proceduren ikke ligefrem optjent.

Det er tydeligt, at 50/50 filmskabere kæmpede med filmens balance - og tåler linjen med særligt mørkt og smertefuldt karakterdrama kun for efterfølgende at overkompensere ved at forsøge at lette tingene for meget. Mens lettere øjeblikke absolut er værdsat (og for det meste effektive), er der tidspunkter, hvor visse scener støder på som tvungne eller i det mindste ufortjente - såvel som kontraintuitive for, hvordan en bestemt karakter faktisk kan opføre sig i betragtning af situationen.

Denne ubalance er især tydelig i filmens sidste handling, hvor nogle af de mest interessante (og hjerteskærende) karakterinteraktioner forekommer - såvel som nogle af de mest aggressive forhold mellem "historien og substansen" er bundet. Især en scene mellem Adam og hans mor er særlig dybtgående og mesterligt håndteret og leverer et stærkt punkt om at leve i lyset af en mulig død. Mens forholdet mellem Adam og Katie er en smule sværere at rette op i de afsluttende scener i produktionen - da det aldrig rigtig er fastslået, hvorfor terapeuten bliver så forbundet med Adam. Som et resultat, mens karakteren faktisk er en af ​​de skarpere inklusioner, hun 's dårligt tjente i de første to akter - med meget lidt fundament for Kendrick at bygge fra for at tro, at Katie har nogen grund til virkelig at bekymre sig om Adam uden for terapi.

Når det er sagt, hvert medlem af rollebesætningen rammer mærket i 50/50. Gordon-Levitt indkalder den samme subtile (og forstyrrede) følelsesmæssige kompleksitet som hans karakter Tom, i (500) Days of Summer. 50/50 ville være intetsteds uden den balance, som Gordon-Levitt er i stand til at ramme, og overgår fra humoreret katarsis til stemningsfuld karakterdrama - især i et overraskende hjerteskærende øjeblik mod slutningen af ​​filmen. Rogen, som mange filmgæster uden tvivl vil forvente at udføre sin normale komedie-skitick, finder en imponerende rille (muligvis på grund af hans forbindelse med Reiser) og bringer uventet ærbødighed til projektet - mens han stadig leverer nogle af de bedste og råeste linjer i filmen. Kendrick's Katie er en anden in-over-her-head type (efter en imponerende vending i Up in the Air), somi en rollebesætning fyldt med karakterer, der alle kigger rundt og prøver at forstå deres rolle i Adams tilstand, begrunder sagen med en forsætlig akavet stabilitet.

Enhver, der forventer, at 50/50 bliver en anden rate i Rogens streng af klodsede (omend inderlige) karakterkomedier (Knocked Up, Observe and Report, Pineapple Express) vil sandsynligvis blive overvældet af de tunge dramatiske øjeblikke - som filmen tager sig selv, og dens emne betyder meget alvorligt. Imidlertid vil filmgæster, der er på udkig efter en tankevækkende og udfordrende historie, baseret på virkelige verdens karakterreaktioner, der også formår at tilbyde nogle katartiske griner, meget sandsynligt nyde 50/50. På trods af et par åbenlyse "Hollywood" -momenter og nogle interaktioner med skinke-fistet karakter er 50/50 et solidt forsøg på at præsentere en kræfthistorie på storskærmen - antineoplastiske stoffer, pottebrune og alt andet.

Hvis du stadig er på hegnet omkring 50/50, skal du tjekke traileren nedenfor:

httpv: //www.youtube.com/watch? v = pVObFYOU9rE

-