Wreckfest Console Version Review: A Smashing Good Time

Wreckfest ankommer endelig på konsoller for at levere ødelæggelsesderbyødelæggelse og køretøjs-knusende løb, og det var den lange ventetid værd.

Det er svært ikke at have det sjovt, mens du spiller Wreckfest . Wreckfest er udviklet af Bugbear Entertainment og produceret af THQ Nordic, og har været tilgængeligt på pc siden sommeren 2018, men kun for nylig udgivet på konsoller. Oprindeligt blev annonceret under titlen Next Car Game helt tilbage i 2013, Wreckfest har gennemgået flere forhindringer og mislykkede forsøg på at starte, men ligesom de køretøjer, den indeholder, er det nogle gange nødvendigt, at tingene bare bliver smadret, før de krydser målstregen..

Efter et mislykket Kickstarter-forsøg i 2013, der så, at virksomheden opgav håbet om at nå deres tilsyneladende håndterbare mål på $ 350.000, før kampagnen overhovedet sluttede, Wreckfest blev derefter frigivet som en tidlig forudbestillingstitel på Bugbears egen hjemmeside, som også omfattede en gratis tech-demo af spillets fysik og crashmekanik. Selvom det på ingen måde var en komplet version, var denne demo behagelig nok til at bringe nye øjne ind på Bugbears produkt, og i løbet af julen samme år blev der frigivet en spilbar version med tidlig adgang til spillet, der indeholdt to køretøjer og tre spor, hvoraf den ene var var en nedrivningsderbyarena. Denne forhåndsvisning blev så godt modtaget, at Bugbear inden for en uge havde overgået deres tidligere mål på $ 350.000 i salg af tidlig adgang, og i januar 2014 blev spillet introduceret til Steam Early Access, hvor det viste sig at være endnu mere populært og tjente over $ 1 millioner på en enkelt uge.

Afspilning af den fulde version, der blev udgivet på PlayStation 4 og Xbox One tidligere på ugen, er det let at se hvorfor. Mens de fleste racerspil i disse dage har en streng overholdelse af regler og forskrifter, handler Wreckfest mere om at nyde oplevelsen af ​​at køre selv. I stedet for at straffe spillere for at beskadige deres køretøj, tilskyndes det her, endda at tilbyde oplevelsesforøgelser til spillere, der udfører handlinger som at dreje ud eller skifte deres modstandere. Meget få missioner tvinger spilleren til at komme på førstepladsen og vælger i stedet mål som "Vrag tre modstandere" eller "Forårsager mindst 5000 point i skade." Visse begivenheder, såsom Heat Races, beder kun om, at racere slutter i den øverste halvdel af beslaget, og andre vil lade spillerne komme videre, selvom de kommer på sidste plads.

Selvfølgelig kommer en sidste plads ikke en spiller meget i vejen for kreditter, som bruges til at købe nye køretøjer og opgraderinger i spillets garage. Alle løb og derbies, selv de engangsbrugertilpassede, føjer til spillerens oplevelsespoint og kredit score, når de er afsluttet, og da visse karrierefunktioner kun er tilgængelige for bestemte typer biler, er det vigtigt at have en pænt udstoppet tegnebog til enhver tid. Næsten alle køretøjer i spillet har en lang række opgraderbare dele, inklusive motorer, knastaksler, ventiler og stempler. Nogle specielle køretøjer, som plæneklippere, busser og mejetærskere, har ikke sådanne opgraderinger, men kan stadig ændres og tilpasses via malingsskemaer og klæbemærkater.

Karriertilstanden, som indeholder hovedparten af ​​spillets udfordringer, er opdelt i fem forskellige mesterskaber, der ser spilleren begynde en racerkarriere i de regionale juniorer og arbejder sig gennem National League, Challenger og Pro International ligaerne for at vinder sejren i verdensmestrene. Hver af disse turneringer er fyldt med separate løb og nedrivningsderbier af varierende længde og vanskeligheder, som alle giver spilleren et antal turneringspoint efter afslutningen. At akkumulere det krævede antal point er den eneste måde at vinde et mesterskab på, men heldigvis kan mange af begivenhederne gøres i hvilken rækkefølge spilleren ønsker, og der er nok variation i udfordringerne, så hvis en spiller føler sig overvældet af f.eks. tre heat race, der kulminerer i tolv omgange,de kan i stedet vælge at optjene deres point i et nedrivningsderby.

Længere løb som disse viser virkelig spillets fysikmotor, da hver ekstra omgang ser mere snavs og bildele, der spredes på racerbanen. Modstandere, der er blevet revet ned i løbet af løbet, forsvinder ikke, men bliver i stedet endnu en hindring, der skal undgås, for ikke at spilleren selv bliver en flammende hunk af snoet metal. Gummidæk, tønder og ødelæggende stilladser ligger langs kanten af ​​de fleste spor, og det er lige så tilfredsstillende at smadre andre biler ind i dem.

Den enorme mængde fysikobjekter, der findes i Wreckfest, kunne have noget at gøre med spillets indlæsningstider, som selv på en PS4 Pro virker lidt overdreven. Selvom det ikke er så slemt som de halvandet minut lange indlæsningsskærme, der blev fundet i tidlige udgivelser af Bloodborne , kan en spiller forvente at vente i gennemsnit 30-38 sekunder på et løb at indlæse, hvilket bryder tempoet lidt op og bliver ret irriterende, når man prøver at presse en hurtig smash-up op inden arbejde. Imidlertid synes problemer som skærmrivning, billedhastighedsfald og andre grafiske hikke næsten at være fraværende under løb, hvilket både er imponerende og næsten værd at længere ventetid.

En interessant tilføjelse til Wreckfests gameplay er Reset-funktionen, som kan aktiveres når som helst under et løb eller derby, når spillerens køretøj er under en bestemt hastighed. Normalt brugt til at returnere spilleren til racerbanen efter at være slået ud af kurs eller vendt på hovedet, gør Reset-funktionen også det pågældende køretøj uskadeligt i et øjeblik et øjeblik efter at have dukket op igen ved at slukke for klipningen. Dette giver andre racere mulighed for at passere lige gennem køretøjet, som om det var et spøgelse, og mens effekten kun er beregnet til at vare i et par sekunder, bliver bilen ikke solid igen, før den er helt uberørt af andre racere.

Dette betyder, at ved at forblive i kontakt med en anden driver efter nulstilling, kan en spiller holde deres klipning slået fra på ubestemt tid, hvilket giver mulighed for luskede tricks som at køre lige gennem en massiv bunke på racerbanen. Nulstil-funktionen er også utrolig nyttig i spillets nedrivningsderbies, hvor en spiller kan trykke på den for at returnere deres bil til kanten af ​​arenaen kun få sekunder, før han bliver smadret af en anden chauffør. I solo-tilstand føles dette næsten uretfærdigt, da computerens AI ser ud til at mangle nogen sådan funktion og i stedet kun kan skrubbe hjælpeløst, hvis den bankes på hovedet eller off-track.

Så vidt sporene går, tilbyder Wreckfest et stort udvalg af både off-road og professionelle racerveje , hvor bilbadet finder sted. Mens nogle biler er bedre egnet til snavs end asfalt, gives spilleren i starten af ​​hvert løb muligheder for at indstille affjedring, gearforhold, differentieringer og bremsebalance for at få det bedste resultat fra det krævede køretøj.

Udseendet på disse racerbaner kan variere afhængigt af tidspunktet på dagen, og selvom spillet desværre ikke har nogen alvorlige vejreffekter som vind, regn eller sne, kan et løb, der finder sted under en overskyet solnedgang, se slående anderledes ud fra det samme løb på en tåget morgen.

Mangler nogen form for historie føles Wreckfest ofte som et spil, der ville have klaret sig godt i en arkade i begyndelsen af ​​90'erne, især under de mere latterlige begivenheder som superdrevne sofa nedrivning derbies. Evnen til at tilføje nye dekorationer til køretøjets toppe, som kister på limousiner eller kæmpe, fyldte hajer på derbybiler, tjener kun til at forbedre denne følelse. Selvom spillet ikke indeholder arkadelignende elementer som boosts og power-ups, der gjorde franchise som Burnout så sjovt, er de latterligt detaljerede destruerbare køretøjer og miljøer mere end nok til at gøre dette til en værdig efterfølger til spil som Demolition Derby og udvikler Bugbear Entertainment egen FlatOut serie og er helt sikkert en værdig tidsspild for racefans, før Need for Speed ​​Heat kommer ud. Bare sørg for at spænde op.

Wreckfest er nu ude på pc, PS4 og Xbox One. Der blev leveret en PS4-kode med henblik på denne anmeldelse.