Truth or Dare Review: Blumhouse mister dette spil

Truth or Dare gør det mindste af sine dele og spilder en lovende forudsætning med kliché-rædte troper og en uinspireret fortælling.

Truth or Dare er den nyeste film fra Blumhouse, et produktionsfirma, der er blevet kendt i de senere år for deres stabile mikrobudgette, meget rentable gyserfilm. Studiet kommer fra et bannerår i 2017, der så en række hits, herunder Split, Happy Death Day og den Oscar-vindende Get Out. Da genren som helhed oplevede en hel genopblussen med hensyn til dens kritiske status og kommercielle indflydelse, var der håb om, at denne seneste udflugt kunne fortsætte den varme stribe og være et andet mindeværdigt tilbud. Desværre er det ikke tilfældet. Truth or Dare gør det mindste af sine dele og spilder en lovende forudsætning med kliché-rædte troper og en uinspireret fortælling.

Relateret: Truth or Dare Star Wants a Blumhouse Cinematic Universe

Efter at universitetsstuderende Olivia Barron (Lucy Hale) er overbevist af sin bedste ven Markie Cameron (Violett Beane) om at slutte sig til deres gruppe på, hvad der er deres sidste forårspause, leder de alle til Mexico for at nyde hinandens selskab og fest. I løbet af deres sidste nat i landet møder Olivia en fyr ved navn Carter (Landon Liboiron), og de to deler et antal drinks. Da baren begynder at lukke, inviterer Carter Olivia, Markie og deres venner Lucas (Tyler Posey), Ronnie (Sam Lerner), Brad (Hayden Szeto), Penelope (Sophia Ali) og Tyson (Nolan Gerard Funk) til at slutte sig til ham så de kan holde festlighederne i gang. Han fører dem til en forladt mission, hvor de spiller et tilsyneladende harmløst spil af Sandhed eller Tør og driller hinanden om begravede hemmeligheder.

Når det er Carters tur, afslører han, at den virkelige grund til, at han inviterede Olivias gruppe til missionen, er så han kan give en skræmmende forbandelse til andre mennesker, som han ikke har nogen følelsesmæssig tilknytning til. Som han forklarer til Olivia, er spillet ægte, og spillerne skal enten fortælle sandheden eller tør at forhindre en bestemt død. Først børster Olivia det som en skør snak, men da banden vender tilbage fra Mexico, indser hun, at Carter var ærlig, og nu har Olivia og hendes venner arbejdet sammen for at finde ud af, hvordan man kan stoppe det.

På overfladen spiller Truth or Dare et lignende interessant højt koncept som Happy Death Day, men det er desværre i strid med sig selv. I stedet for fuldt ud at omfavne den over-the-top latterlighed af det hele, prøver instruktør Jeff Wadlow at gå en fin linje og spille det mest seriøst - hvilket er til skade for filmen. Der er mange tilfælde, hvor Truth or Dare kommer ud som utilsigtet komisk (filmen stikker endda sjov på sin egen "besatte ansigt" -effekt) i stedet for skræmmende. En anden tilgang kan have bidraget til at hæve det endelige produkt, men filmskaberne graver næppe under overfladen. Manuset, krediteret Wadlow, Jillian Jacobs, Michael Reisz og Christopher Roach, gør heller ikke filmen nogen favoriserer med nogle latterlige øjeblikke og plotkonstruktioner, der er tvunget af hensyn til drama.

Hovedensemblet har en temmelig grov takket være manuskriptet og tegner tyndt tegnene uden at give publikum nogen til virkelig at klemme fast på. Med hensyn til føringen er Hale tilstrækkelig som Olivia, selvom drejninger i handlingen gør hende mindre kærlig for seerne, når filmen fortsætter. Hendes forhold til både Markie og Lucas udvikler sig på ret forudsigelige måder, understreget af smertefuldt åbenlys forvarsling, der ikke giver plads til kreativitet eller subtilt. Dette er mere en skrivningsfejl end at udpege en dårlig præstation. Ligesom Posey og Beane sidder fast med at spille stock-figurer med lidt for dem end nogle meget grundlæggende træk, der udfører buer, der føles ufortjente.

Deres understøttende rollebesætninger er endnu værre, hovedsagelig for bare at blive valgt en ad gangen for at understrege, hvad der står på spil. Det eneste problem er, at der er så lidt investering i karakterernes skæbne, at red-shirting af nogle af Olivias klassekammerater undervejs ikke gør noget for at få publikum til at bekymre sig om, hvad der sker. For strækninger er Truth or Dare en ret kedelig affære, der bøjes til en utilfredsstillende konklusion. Der er ingen rigtige skræmmninger at få, og de fleste af dem er bare grundlæggende springskrækkelser, som selv en horror novice kan se komme. I en æra, hvor horrorfilm tjener mere kunstnerisk troværdighed (dette kommer i hælene på A Quiet Place), føles Truth or Dare som et skridt tilbage i middelmådighed.

Wadlow er også hæmmet af beslutningen om at gå til PG-13-vurderingen i et forsøg på at appellere til yngre publikum. Fordi der er en grænse for, hvad man kan gøre med denne klassificering, mangler Truth or Dare nogle virkelig chokerende og foruroligende drab, der ville have bidraget til at øge filmens underholdningsværdi. De mere grafiske hændelser er enten skåret rundt i redigering eller vist uden kamera, hvor det meste af volden på skærmen henvises til temmelig standardhandling. En sekvens, der involverer et tag, er en klar standout, men det er næppe nok til at kompensere for resten af ​​en film, der ikke er helt sikker på, hvad den vil være og er dårligt udført.

I sidste ende er Truth or Dare et sjældent misfire for Blumhouse, der trods alt viser, at de er mennesker. Hvis man går ind med den rigtige tankegang og betragter det mere som en schlocky rædselkomedie, kunne der være sjovt at have det - især med en gruppe venner i et overfyldt teater. Der er dog meget lidt i det at anbefale en tur til multiplexet, især med et stille sted tilgængeligt som en langt mere givende mulighed for horror-fans. Truth or Dare er en glemmelig og generisk indsats, der ikke bringer meget til bordet.

MERE: Har sandhed eller tur en slutkreditscene?

Truth or Dare spiller nu i amerikanske teatre. Det løber 100 minutter og er klassificeret som PG-13 for foruroligende indhold, alkoholmisbrug, noget seksualitet, sprog og tematisk materiale.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarerne!