Three Billboards Outside Ebbing, Missouri Review: McDonagh Goes South

Tre reklametavler vingler under sin stramme gåtur mellem komedie og drama, men holdes på kursus af omhyggelig retning og to brændende forestillinger.

Den tredje spillefilms længde af den Oscar-vindende irske dramatiker / filmskaber Martin McDonagh, Three Billboards Outside Ebbing, Missourier en delikat afbalancerende handling af intens patos og bredt mørk komedie i samme ånd som McDonahgs hitmandsdramedie i Brugge og hans Hollywood-kriminalitet / komedie syv psykopater før den. McDonaghs tidligere film er kultfavoritter og har endda fået nogle sæsoner for præmissæsonen i tilfælde af In Bruges, så en del af grunden til, at han ikke skalerer helt de samme kreative højder her, er fordi McDonagh allerede havde sat en temmelig høj bar for sig selv. Ikke desto mindre er filmskabernes tredje funktion stadig en af ​​den slags og blandt 2017s mere unikke tilbud. Tre reklametavler vingler under sin snævre vandring mellem komedie og drama, men holdes på kursus af omhyggelig retning og to fyrige forestillinger.

Tre reklametavler er i gang, når Mildred Hayes (Frances McDormand), en fraskilt mor, hvis datter blev myrdet og voldtaget syv måneder tidligere, beslutter at tage en utraditionel tilgang til at kalde politiet i hendes by Ebbing, Missouri, for deres manglende find hendes datters dræber. Mildred lejer igen tre reklametavler placeret på en knap rejst vej i udkanten af ​​Ebbing, som hver omfatter en del af en større erklæring, der kræver at vide, hvorfor den lokale sheriff Bill Willoughby (Woody Harrelson) og hans trup endnu ikke har fundet en mistænkt i sagen, langt mindre fange det faktiske mord. Det er tilstrækkeligt at sige, at Midreds handlinger er hurtige til at henlede opmærksomheden (både den gode og dårlige art) til sig selv.

Mildreds reklametavler henleder især opmærksomheden på politibetjent Jason Dixon (Sam Rockwell), en politimand, der allerede er berygtet for sin uberegnelige og til tider endda voldelige opførsel. Mildred nægter imidlertid at blive skræmt af enten Jason eller nogen anden i byen for den sags skyld, selv når de mennesker, der er tæt på hende - som hendes søn Robbie (Lucas Hedges) - befinder sig i krydset i sin kamp med Ebbing-myndighederne. Spørgsmålet er, hvor langt er Mildred villig til at gå for at få retfærdighed for sin datter … og kan enten hun eller nogen anden, for den sags skyld, nogensinde virkelig finde det?

McDonaghs Three Billboards-manuskript, som hans manuskripter til sine tidligere film, oscillerer ofte mellem Coen Brothers-esque dyster offbeat humor og rå drama med et øjeblik. Det er en meget vanskelig afbalancerende handling at holde trit uden at give publikum følelsesmæssig whiplash, og fordi McDonagh opretholder det for store bidder med Three Billboards, de øjeblikke, hvor han enten fumler eller ikke skiller sig ud så meget mere for det. I sidste ende rammer filmen sine mål oftere, end den ikke gør, og lykkes endda med at smide nogle kurvekugler, når det kommer til banen for sine plottråde og den overordnede historie. Tre billboards selv sjugler også elementer af en politisk satire (hvor McDormand og Rockwell repræsenterer ekstremerne i venstre / højre kløft i USAog Harrelson i midten) med en oprigtig fortælling om ringvirkningerne, som en forfærdelig begivenhed har på livet for dem, der omkring det. Filmen har ikke lige stor succes ved at være begge disse ting gennem hele sin runtime, men især dets karakterdrama formår at have en følelsesmæssig indflydelse takket være indsatsen fra dens rollebesætning.

McDormand og Rockwell har genereret masser af priser-summer for deres respektive forestillinger i Three Billboards, og den hype er bestemt fortjent. Deres karakterer er begge meget beskadigede mennesker af meget forskellige grunde, hvad med Mildred som et misbrugsoffer, hvis retfærdige vrede skjuder skylden, hun føler over hvad der skete med hendes datter, og Jason er både et varmt rod af giftig maskulinitet og en aldrende mammas dreng. Disse roller tillader øjeblikke af levity og dystre drama, som McDormand og Rockwell håndterer med nåde og dygtighed, i processen med at levere to meget forskellige tour de force-forestillinger. Mildred og Jasons historier er overbevisende nok på egen hånd til at bære filmen gennem dens råere pletter og forhindre, at den helt falder ned fra sporene undervejs.

De tre reklametavler, der støtter rollebesætningen, er solide på tværs af brættet, men alligevel ender med at blive underbrugt ved udgangen. Harrelsons Sheriff Willoughby får den bedst udviklede plottråd uden for filmens lead, men hans professionelle og personlige kamp er ikke så slagkraftige som tilsigtet, på trods af endnu en fin forestilling fra Harrelson. Foruden Harrelson og Hedges (Lady Bird) inkluderer filmbesætningen Peter Dinklage (Game of Thrones) og Caleb Landry Jones (Get Out) som nogle af de sære indbyggere i Ebbing, sammen med den erfarne karakter skuespiller John Hawkes som Mildreds voldelige eks -hus og McDonagh's Seven Psychopaths-samarbejdspartner Abbie Cornish som Willoughbys kone. Mens de fleste af disse spillere får et øjeblik til at skinne i filmen, gør Three Billboards 't betjener dem alle lige og har blandet succes med at løfte dem ud over at være stereotyper i deres scener. Når det er sagt, fortjener McDonagh æren for ikke at binde alle disse forskellige plottråde ordentligt op. Ligesom i det virkelige liv får ikke alle konflikter her en ren opløsning.

Tre Billboards 'version af Ebbing får det meste af sin personlighed fra sine off-kilter beboere, men McDonagh lykkes med at skabe en ordentlig følelse af tid og sted med filmens skildring af det sydlige lille by-miljø (som i virkeligheden stort set var stort set filmet i North Carolina). Landskabet egner sig ikke helt til det maleriske billede af In Brugge, men McDonagh og filmfotograf Ben Davis (som også samarbejdede om syv psykopater) formår at fange nogle markante billeder her, mens de stadig holder filmen intim i sin rækkevidde og fokus. Ligesom han gjorde på In Brugge, forstærker komponisten Carter Burwell stemningen på Three Billboards yderligere med sin smukke score og blander landlige melodier med mere klassiske og poetiske leitmotiver.

Alt i betragtning etablerer Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, McDonagh yderligere som værende en historiefortæller med en fornemmelse af, at (mens han minder om andre filmskabere) er meget hans egen, selvom det ikke repræsenterer hans bedste arbejde til dato. McDormand og Rockwell fortjener Oscar-praten, som deres forestillinger her har genereret, og Three Billboards er værd at tjekke ud for deres arbejde alene, alt dette præmissæson brummer til side. Filmen er ikke nødvendigvis en, der beder om at blive set på en stor skærm, men mere afslappede filmgæster, der er i humør for et skifte af tempo fra denne høytids sæson mainstream-udgivelser, og / eller de mere typiske Oscar-lokkemad, kan finde ud af, hvad de leder efter ved at tage en tur med McDonagh sydpå.

Tre billboards uden for Ebbing, Missouri spiller nu i en semi-bred amerikansk teaterudgivelse. Den er 115 minutter lang og er klassificeret R for vold, sprog i hele og nogle seksuelle referencer.

3.5Ud af 5 (Meget god)