"Vejen tilbage" anmeldelse
"Vejen tilbage" anmeldelse

Screen Rants Paul Young anmeldelser Vejen tilbage

Jeg kan ikke lide at gå 200 FOD for at få posten hver dag, så jeg har en enorm respekt for enhver, der kan foretage en 4.000 MILE vandring over et helt kontinent. Det er præcis, hvad en gruppe målrettede flygtninge forsøger at gøre i Vejen tilbage, da de tager den farlige rejse fra Sibirien til Indien for at få deres frihed.

Vejen tilbage er løst inspireret af bogen The Long Walk af Slawomir Rawicz, der hævdede at være en af ​​de tre mænd, der overlevede turen - skønt BBC afslørede bevis for det modsatte kort efter hans bog blev offentliggjort. Uanset hvad der er sandt eller usant, er Vejen tilbage en overbevisende historie med fyldte stærke karakterer, troværdige scenarier og smuk historiefortælling.

Historien starter i 1939 med Janusz (Jim Sturgess), en polsk officer, der bliver forhørt af en russisk officer, der beskylder ham for at være en forræder og en spion - noget Janusz benægter heftigt. Desværre, hvis den kommunistiske russiske regering vil have dig i fængsel, vil du ende i fængsel. For at bevise dette punkt torturerer de Januszs kone for en falsk tilståelse og sender ham derefter til en Gulag dybt inde i den frosne sibiriske tundra.

En gang der kastes Janusz ind i en verden fyldt med vold, mishandling og beklagelige levevilkår. Mændene han bor med inkluderer skuespillere, udlændinge og mordere, og han opdager snart, hvem han kan og ikke kan stole på. Janusz bliver tæt på en skuespiller, Khabarov (Mark Strong), hvis forbrydelse var med i en film, som den russiske regering anså forræderisk. Khabarov hævder at kende en vej ud af lejren, og sammen planlægger de to deres flugt. Undervejs gør Janusz allierede med flere andre fanger - amerikaneren Mr. Smith (Ed Harris), Zoran (Dragos Bucur), Kazik (Sebastian Urzendowsky), Tamasz (Alexandru Potocean), Voss (Gustaf Skarsgård) og den morderiske Valka (Colin Farrell).

The escape scene is actually very short and seeing more of how they pulled it off would have been interesting; ultimately, all we get to see is a generator stop working then the guys in the woods running from dogs and soldiers. I understand why director Peter Weir shortened this part of the story, though, because the film is about the journey, not the escape.

Med meget lidt mad, ikke vand, en kniv, noget flint og kun det splittede tøj på ryggen, udholder gruppen modigt det hårdeste vejr, som man kender - men i det mindste er de gratis. Mens de vandrer sydpå mod den transsibiriske jernbane i et forsøg på at komme ind i Mongoliet (hvor de mener kommunismen ikke findes), skal mændene undgå alle landsbyer af frygt for at blive afleveret til myndighederne. Undervejs møder de en ung teenagepolsk pige, Irena (Saoirse Ronan), der slutter sig til dem på deres rejser. Der er nogle virkelig rørende scener mellem hver af skuespillerne og Irena, da hun bliver den lim, der holder dem sammen, gør hvad ingen af ​​dem havde gjort, før de mødte hende - engagér i samtale. I løbet af den næste time ser vi gruppen, når de overlever en række vilde møder fra ulve, kølige temperaturer,mangel på mad og myggeanfald.

Det er ikke en kort tur på nogen måde, da gruppen går i uger og derefter måneder. Når de når den grænse mellem Mongoliet og Rusland, indser de med rædsel, at der ligger endnu tusind eller flere miles foran dem. Denne del vil være den hårdeste, da de krydser hundreder af miles af ørkenen og derefter vandrer gennem Himalaya-bjergene.

Weir har gjort et fantastisk stykke arbejde, der gør det muligt for publikum at få forbindelse til tegnene. Jeg gennemgik den samme følelse af følelser, som mændene gjorde, da udmattelse vendte sig til ophidselse, derefter til sorg, så til fortvivlelse og til sidst lindring. De sidste tredive minutter af filmen er de mest magtfulde og er fulde af følelser, da det barske miljø endelig begynder at tage sin vejafgift. Den sidste scene i filmen havde tårer i mine øjne, da Weir bragte alle de følelser, karaktererne og publikum havde oplevet sammen på denne episke rejse i fuld cirkel.

Peter Weir har ikke instrueret en film siden hans episke havbaserede film Master and Commander: The Far Side of the World, men du ville ikke vide det ved at se vejen tilbage. Mens løbetiden på 133 minutter føles en smule lang, og filmen ser ud til at trække lidt rundt om halvvejs, har Weir stadig formået at skabe en historie, der er fantastisk, tragisk, interessant, bevægende, inspirerende og hjertevarmende - alt sammen på en gang.

Hvis du vil se en film fyldt med action, komedie eller romantik, så er dette ikke filmen for dig. Men hvis en overbevisende historie fyldt med figurer, der bare prøver at overleve ekstraordinære omstændigheder, lyder interessant, så skal du bestemt se Vejen tilbage.

Tjek traileren til The Way Back:

httpv: //www.youtube.com/watch? v = 87kezJTpyMI