"The Walking Dead" Sæson 3 Finale anmeldelse - Ingen gør det alene

Det er sikkert at sige, at The Walking Dead- sæson 3 siden introduktionen af ​​guvernøren har ført til et klimaksforhold mellem Philip's velbevæbnede borgeresoldater og Rick's gruppe af bedrøvede overlevende tilbage i fængslet.

I slutningen af ​​sidste uges 'This Sorrowful Life' gav Rick alle i fængslet mulighed for at beslutte, om deres nye hjem var værd at kæmpe (og sandsynligvis dø) for, eller om de simpelthen havde det bedre ved at skære deres tab og bevæge sig ned ad vejen - måske komme ind hos Morgan og hjælpe ham med at opbygge sin zombiehindringsbane.

Overraskende nok valgte The Walking Dead ikke at bruge en betydelig del af sæsonfinalen, der viste demokrati i aktion, og i stedet gik agn-og-switch-ruten ved at insinuere, at gruppen havde besluttet den relative, men alligevel uhyggelige sikkerhed tilvejebragt dem af det mest robuste fængslets mure var ikke værd at dø over. Carl blev set pakke sine ejendele op og trak på sig sin fars forsøg på samtale, hvilket fik os til at tro, at afstemningen måske ikke gik hans vej, og på trods af hans børnesoldatprotester var gruppen igen på vej mod vejen.

Men det er selvfølgelig ikke det, der skete, og det er heller ikke den eneste lokkemad-og-switch, 'Welcome to the Tombs', har at tilbyde.

Tidligt ses Philip, der giver nogen et brutalt slag, som i betragtning af, at det spiller ud fra offerets POV, kan publikum oprindeligt tro, at det er Andrea - som sidst blev set vidende og bundet i Philip's tand- / torturstol.. Uanset hvor problematisk og inkonsekvent hendes karakter var blevet, er det svært at tro, at nogen så frem til en episode, hvor guvernøren faktisk torturer Andrea, og heldigvis vandt forfatternes bedre dømmekraft, og ingen sådan begivenhed fandt sted. I stedet tænder Philip på Milton for at have fyret på vandrere og efterlader ham til at dø i samme rum som den lænkede Andrea.

I sidste ende ville dette vise sig at forsegle Andrea og Miltons skæbne. Da de to venter på, at den alvorligt sårede Milton udløber, advarer han Andrea om den tang, han stakede, før guvernøren gjorde ham i. Det er en så spændt scene, som det er vanvittigt forenklet, hvilket underligt nok når det kombineres med det er-han-stadig-trækker vejret på Milton formår faktisk at øge spændingen, hvis ikke ønsket om at seeren skal råbe på deres fjernsyn.

Andrea og Milton-situationen afspilles i løbet af hele episoden, som til sidst ender på det mest sandsynlige sted: Milton går i fuld zombie og angriber Andrea, ligesom hun frigør sig selv. Der er et øjeblik, hvor seeren efterlader at undre sig over, hvad der skete. Chow Milton ned på Andrea, eller formåede hun at få det bedre af ham? Som det viser sig, er det lidt af begge. Andrea lider af en udød Milton-bid, og selvom hun er i stand til at sende zombien, er det dybest set gardiner til en anden karakter, der helt sikkert havde sin rimelige andel af modstandere for nylig.

Og det er her The Walking Dead er i stand til at spille efter sine styrker. Meget som serien gjorde med sidste uges farvel til Merle, og tidligere i sæsonen med Lori og T-Dogs død, ser tegnene ud til at få en bedre rystelse i døden end de nogensinde var, mens de stadig trak vejret.

Hvilket bringer diskussionen tilbage til guvernøren - en anden potentielt stærk karakter, der for det meste var en bold med inkonsekvent karakterisering og tvivlsomme motiver i denne sæson. Og her i 'Welcome to the Tombs' synes han at eksistere udelukkende for at tjene plottet i stedet for at udvikle sig til en mere interessant karakter.

Hvad klimakampe angår, er der ingen tvivl om, at den, der var blevet antydet i løbet af sæsonens forskellige tidsfyldte episoder, ville have været betragtet som seriøs fan-service. Men i stedet besluttede finalen at gå i en anden retning ved at se på, hvordan Philip i det væsentlige selvdestruerer; først at få hans folk fanget i en fælde, der er indstillet af Rick og Co., og derefter skyde alle undtagen en ned, efter at de stopper halen og løber.

Mens dette desværre lader døren stå åben for, at guvernøren kan vende tilbage, tillod det også en noget forfriskende optimistisk begivenhed, der, selv om det fik Rick til at se absurd uklar, endnu en gang, frembragte en interessant ideologisk konflikt mellem ham og Carl.

Til sidst fungerede 'Welcome to the Tombs' på samme måde som 'This Sorrowful Life' og til en vis grad som sæson 3 som helhed. Omkring halvdelen af ​​sæsonen (for det meste præ-hiatus-delen bortset fra 'Clear') var temmelig stærk, men disse øjeblikke blev for det meste fortaget af mudrede karakteriseringer og en trukket konflikt, som, som vi ser her, ikke rigtig leverede.

------

The Walking Dead vender tilbage til sæson 4 i efteråret 2013 på AMC.