"The Apparition" -anmeldelse
"The Apparition" -anmeldelse

Apparition er et sjældent eksempel på fiasko, der er så komplet, at det forværrer sit publikum på næsten enhver mulig måde.

I The Apparition er Twilight Saga-stjernen Ashley Greene samarbejdet med Gossip Girl / Captain America-stjernen Sebastian Stan som det unge par Kelly og Ben, der flytter ind i et nyt forstads ørkenhjem ejet af Kelly's forældre. I en nat virker alting i huset perfekt, indtil døre på mystisk måde åbner på egen hånd, møbler begynder at bevæge sig, og en syg, pockmærket form begynder at vises tilfældigt i visse rum.

Kelly er straks freaked og klar til at køre, men indvendinger fra Ben og en frygt for forældres skuffelse bringer hende til at forblive i det hjemsøgte hus. Efterhånden som de paranormale begivenheder øges i sværhedsgrad, begynder Kelly at afsløre hemmeligheder fra Ben's fortid, der peger på en forfærdelig virkelighed: det er ikke det hus, der er hjemsøgt, det er dem.

Apparition er debutfilm fra forfatter / instruktør Todd Lincoln, og filmisk set er det en fiasko på alle niveauer. Manuskriptet er ubetydeligt dårligt, fyldt med skrækfilmklichier, sjove dårlige karakterbeslutninger og motiveringer, med dialog så dagligdags og cookie-klip, at du vil være i stand til at kalde hver forfærdelige linje ud, før en karakter uundgåeligt udtaler det højt. Retningen er amatørmæssigt tungvint med skud, indramning og vinkler, der ofte er distraherende underlige eller bare ligefrem forkerte. Redigeringen er lige så akavet, hænger for længe på bestemte øjeblikke til ingen virkning - eller omvendt, hopper publikum fra en scene / situation til en anden så brat og groft, at det er tegneseriefuldt sjovt.Selv soundtracket er forkert - en mærkelig blanding af low-key techno-trance beats og den sædvanlige ildevarslende horror film perkussion - ofte så dårligt synkroniseret med den visuelle komponent, at det slår dig lige ud af filmen.

Håb ikke på nogen hjælp fra de smukke unge kundeemner, da teenage-hjerteryttere Greene og Stan har den mest akavede og døde skærmkemi, jeg har set på et stykke tid. De første tyve minutter af The Apparition er nok til at fastslå, at denne film bliver DOA - og ikke kun på grund af dens spøgelsesrige antagonist. Kelly og Ben er aldrig i det mindste et overbevisende par, hvilket betyder, at det senere, når de er så gung-ho om at redde hinanden, er svært for publikum at være interesseret i, om de overhovedet klarer natten igennem (nogle folk eventuelt endda beder om, at de ikke gør det, for ikke at filmen trækker videre).

Harry Potter alumn Tom Felton dukker op for at slumre det som en mystisk person fra Ben's fortid, der har specialiseret videnskabelig spøgelsesviden. Felton har faktisk reelt talent og formår at kaste sig ind i rollen som "Patrick" med ægte overbevisning. Desværre for Felton trækker historiens håndtering af hans karakter (især den unødvendigt udtrukne introduktion) øjeblikkeligt fra dens effektivitet, mens dialogen Felton overleveres (en forbløffende blanding af videnskab og overnaturlig geek techno-babble) dybt sekserer forestillingen helt. Faktisk er afsløringerne og fortællingen, som Patrick leverede stort set seks af hele filmen; vi får dybest set en blanding af Paranormal aktivitet, Grudge og Ghostbusters - kun noget meget,meget dummere end nogen af ​​disse film (og med undtagelse af sidstnævnte, er det virkelig at sige noget).

Som en sidste fornærmelse: The Apparition er endnu et tilfælde af markedsføring af lokkemad med agn og switch, med trailere og reklamer, der ikke kun afslører enhver saftig eller skræmmende bit af filmen (inklusive afslutningen), men de repræsenterer også helt forudsætningen. Hvis du blev fascineret af hele "Når du tror, ​​dør du," tagline, skal du ikke narre: det har lidt (til intet) at gøre med handlingen i den faktiske film.

Apparition er et sjældent eksempel på fiasko, der er så komplet, at det forværrer sit publikum på næsten enhver mulig måde. Det er ikke kitschy nok til at være 'så slemt, det er godt' sjov; den eneste grund til, at den får en halvstjerne, skyldes det ene eller to tilfælde, hvor Lincoln er i stand til at iscenesætte en uhyggelig eller nervøs spøgelsesskræk på noget kreativ måde. Men en eller to (halvvejs) vellykkede ideer udgør ikke en god rædselfilm - især når vi allerede så disse øjeblikke i traileren.

Apparition spiller nu i teatre, men tænk længe og hårdt, før du betaler billetprisen (eller nogensinde ser filmen overhovedet). Det er bedømt til PG-13 for terror / skræmmende billeder og noget sensualitet.

(SPOILER ALERT: Se traileren nedenfor, så har du set hele filmen.)