"Super 8" anmeldelse
"Super 8" anmeldelse

Screen Rant's Kofi Outlaw Anmeldelser Super 8

Super 8 har haft noget af en forvirrende marketingkampagne, der førte til frigivelsen. Nogle mennesker kender det som "den JJ Abrams og Steven Spielberg-film", mens andre kender det som "den Goonies-møder-ET" throwback-svirp. ' Så er der andre (mange andre), der ikke har den svageste idé om, hvad denne film handler om.

Som med enhver film er det vigtigt at nærme sig Super 8 med dine forventninger korrekt tilpasset hvad filmen har at tilbyde - og i dette tilfælde er dette tilbud en blanding af nostalgi, spænding og gammeldags filmmagi, fremkaldt af en rollebesætning af charmerende sjove og talentfulde unge skuespillere.

På trods af alle dets løfter om skabningsfunktioner er historien om filmen klassisk spielbergsk drama: i 1970'erne lille by Ohio mister den unge Joe Lamb (nykommer Joel Courtney) sin mor i en tragisk ulykke. Joes far, stedfortræder Jackson Lamb (Kyle Chandler), er brudt af tabet og begraver sin smerte under hans rolle som byens trofaste beskytter. Den unge Joe alene og forsømt finder sine egne måder at fortrænge sin sorg på - hovedsageligt ved at klamre sig fast i en medaljon, som hans mor havde på sig, og ved at hjælpe sin ven Charles (Riley Griffiths) med at lave en amatør super 8-film kaldet "The Case", som drenge håber at underkaste sig en lokal filmfestival.

En nat beslutter Joe, Charles og resten af ​​deres besætning (Cary, en pyro, Martin, en bekymringsurt og Preston, en godbåd-sko) at snige sig væk for at filme en afgørende scene ude ved togstationen. Drengene får følgeskab af en pige (selvfølgelig): Alice Dainard (Elle Fanning), en dygtig skuespillerinde, der tilfældigvis er byens oprørske datter beruset … og Joes hemmelige crush.

Everything is "mint" (you'll hear that term a lot in this film) until a pickup truck swerves onto the tracks and derails an oncoming train. In the aftermath of the destruction, the kids learn that this accident was no accident, and that the train was not your average train. They narrowly escape the scene before the military locks it down, but soon after, their town is plagued by a series of mysterious occurrences that force the kids to face an unimaginable situation - one that will inevitably bring Joe and his father face-to-face with their issues.

Lad os være klare: Super 8 er ikke den sci-fi monsterfilm, som nogle mennesker kan forvente. Der er virkelig en mærkelig væsen, der terroriserer børnenes by, men denne plottråd bruges mest til fortællingsdrev, og selve væsenet vises sjældent i filmen (indtil klimaks selvfølgelig). Hvad filmen vælger at fokusere på i stedet, er hvordan denne gruppe af børn binder sig og udvikler sig under denne ekstraordinære begivenhed - især Joe og Alice, hvis spirende romantik (og alle de problemer, den medfører) er mere en "Romeo & Juliet" -historie.

Nogle mennesker kan læse denne beskrivelse og føle, at Super 8 er en anden film til agn-og-switch, der lover en ting og leverer en anden. Hvordan en film markedsføres er et andet emne, men det er tydeligt i filmen, at filmskabernes (Abrams og i mindre grad Spielberg) har til hensigt at hylde 80'ers film som The Goonies, der fortalte om aldershistorier ved at placere børn i fantastiske (ofte farlige) situationer. Og som med enhver eventyrbarhedshistorie hviler oddsene for filmens succes tungt på skuldrene til den unge rollebesætning.

Børnekaraktererne i Super 8 er temmelig tyndt tegnet - trist barn, skør barn, egoistisk barn, bange barn osv. - Men de unge skuespillere, der spiller dem, er ret solide. Børnene er på en gang 70'ers årgang og meget moderne, ved hjælp af gammel slang ("mynte!") Kombineret med en moderne kant (noget bandeord, men intet for stødende). Flere af børnene er meget karismatiske (Griffiths som Charles og Ryan Lee som pyroman Cary stjæler næsten hver eneste scene, de er i), og de to kundeemner (Courtney og Fanning) er direkte talentfulde. Deres hvalpe-kærlighedsromantik har mange lag af sorg, skyld, ensomhed og længsel, der bobler under overfladen, og filmens bedste øjeblikke kommer fra at se Joe og Alice forbinde sig over deres smerte.

Som en nybegynder er Courtney ikke den største, når det kommer til nuance og subtilitet - men heldigvis opfordrer manuskriptet til Joe til at være mest følelsesløs og tom i stedet for åbenlyst følelsesmæssig; hans følelser udtrykkes i stedet på symbolske måder, såsom den medaljon, han klemmer for at trøste. Elle Fanning (søster til Dakota Fanning) er ligaer foran drengene, og Abrams lægger klogt de fleste af de tungere øjeblikke i filmen på skuldrene og lader hende bære dem hjem. Definitivt stjernepotentiale der.

De voksne i filmen (ligesom skabningen) bruges mest til baggrunds- og fyldstofmomenter i historien. Kyle Chandler fortsætter med at være en af ​​de bedre skuespillere, der arbejder i dag, og trækker en karakterbue, der er så undervurderet, at du er nødt til at se på hans øjne og selve linjerne i hans ansigt for at finde ud af kompleksiteten af, hvad der foregår i stedfortræder Lambs urolige hoved. Ron Eldard klarer sig ligeledes godt med at spille Alice's far, Louis Dainard, som han formår at løfte ud af klichéområdet (den berusede / voldelige far) til en lige så kompleks og nuanceret forestilling.

Andre ansigter dukker op her og der - Noah Emmerich som den onde militære kommandør, Richard T. Jones som sin håndleder, andre genkendelige ansigter som byens befolkning - men de er ikke ligefrem veludviklede, interessante eller endda mindeværdige. Undtagelsen er måske David Gallagher som Donny, byens pothead, en smule del, der malkes for maksimal hilaritet. Mens manglen på dybde i mange af tegnene er synlig, er det ikke så skuffende, da de unge hovedpersoner virkelig er i fokus her.

For det meste trækker JJ Abrams en god balance mellem let humor, drama, der aldrig er for tungt, og noget godt spring-i-dit-sæde spænding her og der. Ulempen er, at den sidste handling af filmen overgår til en standard sci-fi-actionjagt komplet med et Spielberg-mærke, klæbrig følelsesmæssig afslutning, der fjerner meget af det store fundament, der er bygget under det. Dette er dog ofte tilfældet med historier, der hænger sammen med en slags centralt mysterium: åbenbaringerne er sjældent så tilfredsstillende som forventningen. Skabningen (på trods af alt mysteriet omkring det) er ikke så imponerende, og for nogle vil karakterovergange føle sig forhastede eller ufortjente (jeg fandt dem subtile og nuancerede, men det er bare mig).

Alt i alt er Super 8 dog en ret fornøjelig filmoplevelse, og de unge figurer i centrum er ret underholdende. Historien er intet nyt eller revolutionerende, men nostalgi-elementet er gunstigt. Åh, og for dem der spekulerer på: Ja, Abrams formår stadig at passe nogle af hans underskrift "lens flares" ind i filmen. Tag det, hvordan du vil.

Hvis du stadig er ved hegnet om, hvorvidt du skal se Super 8, skal du tjekke traileren nedenfor. Hvis du vil vide mere om filmens mystiske væsen, skal du se denne afslørende virale video.

Endelig, for at diskutere filmen detaljeret uden at bekymre sig om at ødelægge den for dem, der ikke har set den endnu, gå over til vores Super 8 spoilers diskussion.