Sneaky Pete-gennemgang: Amazons Con Drama går til Broke i sæson 3

Der er ikke mange dramaer på tv, der er lige så blæsende og sjove som Sneaky Pete , langt mindre dem, der til trods for en tilsyneladende fyrrig karakter, alligevel formår at udvikle vægtige fortællingstråde for at gøre sæsonens historie overbevisende for 10 episoder. Del con man drama og del dysfunktionel familieensemble, serien har været en under-værdsat fjer i Amazons streaming-cap siden 2015, med Giovanni Ribisi i spidsen for en stjernernes rollebesætning, der inkluderer Marin Irland, Margo Martindale, Libe Barer, Shane McRae, Peter Gerety, og lejlighedsvis optræden af amerikanernes Alison Wright. Men mens Sneaky Pete kan prale med forbløffende forestillinger, bringer den også den slags hårdt savnede Elmore Leonard-inspirerede, wryly sjove, hurtigt talende sensibilitet, som Begrundet sørget for seks sæsoner på FX, stort set tak til Graham Yost.

Idet serien begynder sæson 3, hvor hun flytter sin produktion til Californien efter at have optaget i New York State i to sæsoner, bliver et par ting let synlige. For det første distraherer grøngrønne baggrunde af Big Apples skyline eller travle gader. Og to, serien har komprimeret to plus-sæsoner af tv til en relativt lille mængde fortællingstid. Resultatet er, at i starten af ​​showets tredje sæson er Marius 'lange svaghed ikke så lang (og er derfor mere troværdig), men på samme tid verden omkring ham - i det mindste når Marius løber rundt NYC under de tidlige episoder - anstrækker lejlighedsvis.

Mere: Dead To Me Review: En overdrevent snoet mørk komedie bøjet af stærke forestillinger

For at være ærlig er den grønne screening ikke så meget af et problem; det er mere en flygtig forstyrrelse, der både er utilsigtet meta (dette er trods alt et show om en tillidsmand, der sælger fiktion efter fiktion), og sandsynligvis mere åbenlyst end producenterne gerne vil have det. Men det gør lidt for at afspore historien i sæson 3, som dukker op umiddelbart efter sæson 2-finalen. Det sætter Marius tid som Pete på et ur, da Julia (Irland) konfronterer grifferen om hans antatte identitet og hans bestræbelser på at fortsætte med at dyppe resten af ​​hendes familie. Marius 'identitet holdes hemmelig takket være Julias anholdelse for forskellige handlinger, hun begik i den foregående sæson, og som truer hendes bedsteforældres kautionsforretning.

Sneaky Pete er en af ​​de sjældne dramaer, der rent faktisk kan opsøge dramatiske indsatser fra en karakter, der holder fast på en hemmelighed. En del af dens succes har at gøre med den førnævnte tidsramme for den egentlige fortælling. Idet figurerne nævner gang på gang, udgør de første to sæsoner cirka to ugers tid i historien, så selvom showet selv formår at opbygge spænding omkring Pete's sande identitet, bruger hemmeligheden Marius til sin fordel virkelig marinering for publikums fordel. På den anden side synes tegnene kun at være langsommere ved optagelsen.

Det er bestemt til at blive sprængt vidt åbent i sæsonpremieren, hvilket giver Marius og resten af ​​Bowman / Bernhardt-klanen nogle nødvendige tid fra hinanden. Den tid bruges godt i de første to episoder, der er delt mellem Pete, der vender tilbage til New York for at engagere sig i et højt niveau-gridning med en tidligere partner / kærlighedsinteresse Lizzie (Efrat Dor), da Carly (Libe Barer) presser sin bedstemor og søskende på detaljer om hendes afdøde forældre. Det viser sig, at bedrag var temmelig voldsomt i familien længe før en fremmed, der foregik at være fætter Pete, dukkede op ved deres dør.

Sneaky Pete er en så ubesværet underholdende serie, at den let kunne have tryllet frem et andet flerlagsskema for Marius og hans kriminelle kohort til at trække af sted i sæson 3. Og mens der ikke er nogen tvivl om, at et sådant scenarie vil udfolde sig efter de to episoder, der var leveret til kritikere forud for tiden, giver afstanden serien mellem dens figurer dem alle en chance for at få deres åndedræt, udforske noget af Marius 'baggrund og lade Bowmans og Bernhardts arbejde gennem nogle af de smertefulde sandheder, der har været skjult som et middel til at beskytte familien. Rollebesætningen er særligt velegnet til det niveau af karakterarbejde, og det at se Martindale og Irland sparre over familiens middagsbord er alt det bevis, enhver måtte have brug for i sagen.

Andre steder har Ribisi og Dor en let kemi, da de charmerende trækker forskellige trængsler sammen. Deres værks flydende natur er delikat korthed for fortiden, de har delt. Flere detaljer er sikker på at komme ud, men Sneaky Pete kan tage sin tid. Tidlige scener mellem Marius og Lizzie peger på problemer i horisonten, men ikke helt fordi hun er dårlige nyheder. I stedet er det klart, at Marius mærker træk i det hjem, han næsten havde i Connecticut med Julia, Audrey, Carly og alle andre. Ribisi sælger Marius's nødvendige modvilje og hans ønske effektivt, en forestilling, der sporer en velkendt karakterbue uden at oversælge karriereforbryderens tilsyneladende hjerteskift.

I sin tredje sæson fortsætter Sneaky Pete med at være en pålidelig underholdende serie. Vigtigere er det, at det er ivrig efter at demonstrere de måder, det kan ryste op i dets centrale tankegang uden at ødelægge alt, hvad der får det til at arbejde i første omgang.

Sneaky Pete sæson 3 har premiere fredag ​​10. maj på Amazon Prime Video.