Skyskraberanmeldelse: Dwayne Johnson kan ikke redde denne kedelige actionfilm

Skyskraber er et brugbart action-køretøj til en charmerende Dwayne Johnson, men selv han kan ikke redde det fra gentagne sætstykker og en uaktuel historie.

Skyscraper er den femte instruktion fra Rawson Marshall Thurber, der sparkede sin karriere bag kameraet med Owen Wilson og Ben Stiller sportskomedie DodgeBall: An Underdog Story. Med hovedrollen i Dwayne Johnson markerer skyskraber den anden lejlighed, som skuespilleren og instruktøren har arbejdet sammen, med den første 2016's Central Intelligence. Den film parrede Johnson sammen med komiker Kevin Hart, inden duoen gik videre til Jumanji: Velkommen til junglen sammen. Nu sammenholder den stadig travle Johnson med Central Intelligence-filmskriveren om en solohandler, der blev skrevet og instrueret af Thurber. Skyskraber er et brugbart action-køretøj til en charmerende Dwayne Johnson, men selv han kan ikke redde det fra gentagne sætstykker og en uaktuel historie.

Johnson spiller i Skyskraber som Will Sawyer, en tidligere FBI Hostage Rescue Team Leader og hærveteran. Ti år før filmens hovedbegivenheder fører Will sit team på en redningsopgave, men den går sidelæns, og han er alvorligt såret. Den resulterende skade fører til, at Will har et ben amputeret, og han møder sin kommende kone, Sarah (Neve Campbell), mens han er på hospitalet. I den aktuelle dag besøger Will, Sarah og deres børn - Georgia (McKenna Roberts) og Henry (Noah Cottrell) - verdens højeste skyskraber, The Pearl i Hong Kong, da Will foretager en sikkerhedsvurdering for bygningens visionære, Zhao Min Zhi (Chin Han). Will blev anbefalet til jobbet af sin nære ven og tidligere FBI Hostage Rescue holdkammerat (Pablo Schreiber), der også bærer ar fra missionen, der er gået galt.

Mens han udfører en del af sin sikkerhedsvurdering af The Pearl, der finder sted offsite, går der noget galt i selve skyskraberen, og Will vender tilbage for at finde den brændende. Selvom bygningen har sikkerhedsforanstaltninger for at holde ilden indeholdt, er der et problem, der får branden til at sprede sig, og Wills familie ligger kun et par etager over faren, når den begynder. For at gøre tingene vanskeligere bliver rammer for Wills ild i The Pearl, og han skal undvige Hongkong-politiet, hvis han ønsker at komme til sin familie og bringe dem i sikkerhed. Som et resultat må Will kæmpe med en række forhindringer, hvis han kommer ind i perlen, finder sin familie over ildlinjen og redder dem fra den brændende bygning - og det er uklart, om han vil være i stand til det.

Konceptet med skyskraber er interessant nok og sætter denne action-thriller i verdens højeste bygning - en, der har alt, hvad dens beboere muligvis har brug for, fra en park og et sundhedscenter til en biograf og et indkøbscenter. Og at kaste en skruenøgle ind i det, der i det væsentlige er beregnet til at være et moderne vidunder af teknologi, er en overbevisende nok forudsætning til at udforske i en film. Skyskraber kapitaliserer dog aldrig rigtig godt på forudsætningen om, at der er noget galt i en bygning, der er beregnet til at eksistere, da dets eget samfund fjernes fra resten af ​​verden. Sikkerhedsvurderingen, Will udfører for Zhao Min Zhi, er for forsikringsselskabet, og bygningen skal være forsikret, før nogen kan flytte ind i boligområdet i Perlen. Så Will og hans familie er de første, der faktisk boede i Perlen, men det betyder også, at de 'er de eneste i fare, når perlen tænder. Den resulterende film sætter fokus på Will og hans familie, men Skyskraber ofrer et stort potentiale (med hensyn til at udforske dets koncept) for en rutinemæssig handlingsforudsætning.

Desuden føles historien om Will og hans familie stort set som den løse bindetråd, der binder Skyscraper's actionsekvenser sammen. Desværre er action sættene ikke særlig innovative. Bestemt, skyskraber leger med spændingen fra Will, der forsøger dødsdådsfulde feats tusinder af fødder i luften, og det fungerer i visse scener, da publikum holder vejret for at se, om han vil være i stand til at overleve. Denne spænding slider dog tyndt, mens filmen fortsætter, så truslen om, at Will falder til hans død, bliver svagere og svagere, når han formår at redde sig selv bare i spidsen af ​​tid, igen og igen. Uden tvivl var Skyskraber nødt til at finde en balance mellem sætstykker, der fokuserede på truslen om bygningens højde og ilden, der brændte indeni, og filmens endelige kampsekvens indeholder noget andet.Men fordi det sidste store action-sæt ikke kapitaliserer bygningens højde overhovedet, er det som at selv filmen bliver træt af at hænge Will og hans familie højt over jorden eller over ilden for at gøre en scene spændende. Balancen og organiseringen af ​​action-sæt i Skyscraper efterlader noget at ønske, især når man ser på, hvor stort potentiale der var i begrebet The Pearl, der er dets eget, separate samfund.især når man ser på, hvor stort potentiale der var i konceptet om, at Perlen var dens eget, separate samfund.især når man ser på, hvor stort potentiale der var i konceptet om, at Perlen var dens eget, separate samfund.

Men selv om skyskraber tilsyneladende vælger at fokusere på sin helt og hans familie til skade for at udforske perlen som et fuldt realiseret miljø, er Will's bue i sidste ende også tynd. Det er en historieforudsætning, vi har set i actionfilm i årtier: Heltens familie er i fare, og han vil gøre hvad han kan for at redde dem. Ligesom Perlen er der masser af muligheder for, at skyskraber kan miner for ægte drama, ligesom Will er amputeret og hans modvilje mod våben, efter at gidslingsredningssituationen er gået galt. Men efter at have været etableret, er Wills proteseben kun nogensinde revideret igen, når det kan skabe en mere spændende actionscene, eller i tilfælde af Will's modvilje mod pistoler, er det vagt henvist til kort i bestemte øjeblikke, men ikke nok til at have nogen form af påvirkning. I stedet,Skyskraber fokuserer på det velprøvde tema i genren, en helt, der går i ekstreme længder for at redde sin familie - skønt deres figurer ikke er særlig veludviklede, så denne bue har heller ikke den vægt, den fortjener.

Som mange andre Dwayne Johnson-køretøjer viser Skyscraper med succes stjernens charme, da han bringer nogle levity til filmen. Balancen mellem disse øjeblikke og vittighederne Vil revner fungerer imidlertid ikke helt, hvilket får scenerne til at slippe af som billige efterligninger af klassiske one-liners fra andre, lignende actionfilm (specifikt Die Hard). Alligevel har Johnson nok charme og karisma til at få dem til at fungere så godt som han kan. Hans præstation er fornøjelig nok, da han skifter fra alvorlig familiemand til klok-krakkende actionhelt, selvom historien og manuskriptet ikke tilbyder meget i vejen for en overbevisende bue. Det er en temmelig typisk rolle for Johnson, og han tilbyder en solid præstation, der hverken er out-of-the-box eller revolutionær.

Skyskraber havde potentialet til at være en frisk og sjov sommerhøst, hvor Johnson bragte sin charme til at hjælpe med at skille den fra lignende action / thrillere, men filmen kommer i sidste ende til kort. Handlingen sæt stykker aldrig virkelig kapitaliserer på potentialet i Skyscraper unikke rammer, og i stedet bliver gentagne, når filmen fortsætter. Eftersom den følelsesmæssige kerne i filmen er underudviklet, er der desuden meget lille vægt til handlingen, der fremhæver sindets stygges sindeløshed. Som et resultat kan Skyscraper være sjove sommerpopcorn-billetpris for Johnsons die-hard-fans (ingen ordspil beregnet), men det tilbyder ikke meget ud over det.

Skyskraber spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det kører 109 minutter og er klassificeret PG-13 for sekvenser af pistolvold og handling og for kort stærkt sprog.

2 ud af 5 (okay)