Shooter sæson 1 finalevurdering og diskussion

(Dette er en gennemgang af Shooter sæson 1-finalen. Der vil være SPOILERS.)

-

Da USA's Shooter- tilpasning havde premiere i efteråret, var den største bekymring, som serien præsenterede seerne for, muligheden for, at showets fortælling - med alle dets politiske manøvrer og krig-og-mus-krigsspil - ville blive for indviklet. Bestemt enhver forestilling, der beskæftiger sig med politisk spionage, føderale agenturer og udenlandske interesser, har potentialet til at komplicere tingene. Og mens Shooters første sæson ofte skørt den linje, favoriserede den også enkle løsninger på de komplekse problemer, dens plot skabte, som holdt tingene i bevægelse i et hurtigt tempo - ikke for hurtigt til at glans over vigtige detaljer, men ikke for langsomt til at miste seeren interesse.

Og da den første sæson sluttede, mens han bankede nogle af de største brikker ud af skakbrættet, kom den sande enkelhed i sæsonens kernehistorie tilbage i fokus. Når vi kom ind i aftenens finale, 'Primer Contact', så det ikke ud til, hvem der virkelig stod bag den ukrainske præsidents mord, og heller ikke hvilke motiver de havde for at blive involveret - om det var Jack Paynes (Eddie McClintock) søgning efter en lønningsdag eller Lon Scotts (Desmond Harrington) egodrevne søgen efter at bevise sig selv som den bedste snigskytte i verden. I stedet for, hvad der virkelig betyder noget, var Bob Lee Swagger (Ryan Phillippe) og hans evne til at beskytte de eneste to ting, han var interesseret i: hans familie og hans frihed.

Som det viser sig, syntes Shooter at lykkes mest, når han tog det klare og nemme skud med hensyn til dets karakterer og dens historie. Da showet gik for at koge plottet ned til Swaggers kamp for at redde sin familie - i modsætning til at svælge i genialiteten af ​​sine egne dramatiske vendinger - var det i sidste ende mere engagerende. Og når det valgte at bruge enkle enheder som et meget vigtigt flashdrev til at bevæge fortællingen frem - i stedet for at introducere lag af kompleksitet - er det, når serien rammer sit skridt.

Heldigvis tog finalen også denne afprøvede og sande tilgang (for det meste) ved at omfavne showets unægtelige B-filmfælder og banede vejen for en passende afslutning på en konventionel thrillerhistorie. Her havde vi Swagger over for dit typiske scenario mod alle odds, hvor hans familie havde brug for en dristig redning og et forestående opgør mod en lille hær af skurke. Opsætningen og Swagger's uundgåelige sejr var dybest set forudbestemt fra starten, men det gjorde ikke de endelige sekvenser mindre behagelige at se udfolde sig. Da Swagger tager kampen til sit hjemmebane i ørkenen og fortsætter med at nedtage sine modstandere en efter en med den uforklarlige evne til at danse omkring fjendens skud, bliver vi mindet om, hvor lækker en sød skive genre-tv lejlighedsvis kan være.

Ligesom Swagger og publikum ser ud til at have deres kage og spise den også, bliver Shooter selvfølgelig sød igen i episodens sidste øjeblikke. Efter at have lært, at Swagger er blevet fritaget for mordet (og i de mange blodige ildkampe, der fulgte), afsløres det, at Isaac (Omar Epps) har arbejdet for NSA hele tiden; og at Jack Payne, Lon Scott, Meachum (Tom Sizemore) og endda Krukov (Sean Cameron Michael) måske alligevel kun var bønder i det større skakspil.

Da showet allerede er blevet fornyet til en anden sæson af netværket, kan vi forstå behovet for at drille noget større foran os for at bevare seernes interesse gennem den kommende pause. Men hvad showets kreative team måske ikke er klar over (og det burde nu) er, at publikum, der nød showets første sæson, sandsynligvis bekymrer sig mindre om disse billige vendinger og mere om hovedpersonen. Dette er alt sammen at sige, vi er villige til at satse på, at fans af Shooter ville se Swagger gå i kamp mod næsten enhver og i nogen ret interessant omstændighed; komplikationerne ved plottet er i bedste fald af sekundær betydning.

For at være retfærdig blev nogle af Shooters forsøg på at opleve historien og holde seerne på tæerne værdsat. Til tider lavede serien nogle smarte bevægelser, der tilføjede den samlede glæde af serien, som når Swagger overvinder en beslutsom Lon Scott - i stedet for at skyde ham ud - ved at plante en defekt kugle ind med resten af ​​hans ammunition. Og vi er sikre på, at serien vil have mange flere tricks i ærmet, når den vender tilbage til sæson 2, men lad os håbe, at den forbliver fokuseret på, hvad der har fået det hidtil: en beundringsværdig helt og den rette balance mellem handling og intriger.

Shooter sæson 2 er planlagt til premiere på USA Network i sommer.

-

Billeder: USA Network