Klar eller ikke gennemgang: Schlocky Horror-komedie når det er bedst

Blødt klodset og villig til at bære sin sociale kommentar på ærmet, Ready or Not giver en vidunderlig skamfuld og spændende spænding.

Ready or Not er en mørkt satirisk horror-thriller, hvor velhavende jager enkeltpersoner med lavere indkomst som en del af et sygt og snoet spil, kun for at en blond heltinde vender bordet på dem. Hvis dette lyder bekendt, er det fordi det også er synopsis til Blumhouse's The Hunt, som blev annulleret i kølvandet på de nylige masseskydninger i Dayton og El Paso og kritiseret for sin politiske undertekst. Det hele er en smule ironisk, da Fox Searchlight's nyeste tilbud er lige så voldsomt og politisk som The Hunt angiveligt er, ud over at være bare ondt underholdende. Blødt klodset og villig til at bære sin sociale kommentar på ærmet, Ready or Not giver en vidunderlig skamfuld og spændende spænding.

Samara Weaving spiller en rolle i Ready or Not as Grace, en ung brud, der er ivrig efter at gifte sig med sin brudgom, Alex Le Domas (Mark O'Brien), og endelig have en egen familie, selvom de er så ultrarige, snodige og ellers rodet som Le Domas-klanen. På deres bryllupsnat opfordrer Graces nye svigerforældre hende til at deltage i et tilfældigt valgt spil som en del af en tradition, der går tilbage til deres oldefar og en pagt, han indgik, så han og hans efterkommere kunne opbygge deres imperiumbaserede om spil (brætspil, sportshold osv.). Men når Grace har til opgave at spille Skjul-og-søge, finder hun sig selv jaget af resten af ​​Le Domas-stammen (undtagen Alex), som er fast besluttet på at dræbe hende inden daggry. Kan Grace klare det igennem natten i live?

The Ready or Not manuskriptet af Guy Busick (Stan Against Evil) og R. Christopher Murphy (Minutes Past Midnight) har nuancer af alt fra The Purge to Clue, Evil Dead, and You're Next (samt filmene, der inspirerede dem), men kommer aldrig over som værende afledt. I stedet remixer den disse indflydelser på en forfriskende smart og ofte subversiv måde, og det ser altid ud til at vide, hvornår man skal tegne sit tætte plot med en smule latterligt chokerende uro eller lige så mørk komedie. Historien om en blåblodsfamilie, der er rådnet til kernen og bygget på et fundament af blod og grusomhed, kan være omtrent lige så subtil som dens dialog ("Rige mennesker er rodet op", eller en eller anden variation på dette tema, er en almindeligt afstå), men det er helt i tråd med dets generelle tone.

Instruktører Matt Bettinelli-Olpin og Tyler Gillett (Devil's Due, segmenter fra V / H / S og sydgående) er på samme måde og tydeligt velbevandrede i rædselsgenrenes traditioner og bruger dette til deres fordel, når det kommer til opadgående forventninger. Dette strækker sig til deres behandling af Grace, der bliver sat igennem vrideren på måder, der minder om de store overlevende i de ovennævnte film, såvel som noget nyere som Crawl. Vævning giver det hele i rollen og leverer en fantastisk forestilling, der er anklaget for skræmmende raseri, frygt og gradvist løsrevet forvirring over den bizarre situation, hun befinder sig i. Hele Ready or Not-ensemblet ser ud til at have en blast på det, det være sig Adam Brody som familieforbindelse Daniel, Melanie Scrofano som koks-fnysende datter Emilie,og især Nicky Guadagni som den gribende grib, der er tante Helene.

Måske er det eneste, der er mere dekadent end Le Domas-dynastiet, deres hjem, der bringes til live som et overdådigt gotisk, stearinlys-palæ (fuld af skjulte passager og dumbwaiters) af The Handmaid's Tale-produktionsdesigner Andrew M. Stearn. Det giver ikke kun et slående sæt, men giver også mulighed for en skarp visuel komedie i de øjeblikke, hvor karakterer bryder indstillingens stemning ved at konsultere deres iPhones for vigtig information (som hvordan man betjener deres forældede våben) eller bruger nogen form for teknologi der kolliderer levende med den raffinerede baggrund. Igen er Ready or Not's skewering af amerikansk aristokrati ved hjælp af blodig horror-komedie omtrent lige så på næsen, som det bliver, men det har en masse sjov undervejs.

Dens ekstremt dystre sans for humor, komisk over den øverste vold og den unapologetisk trashy stemning gør Ready or Not svært at anbefale til seere over hele linjen. Men igen af ​​samme grunde burde det være en fryd for hardcore horror-buffere, gorehounds eller enhver, der er i humør til at se nogle grimme, ultra-rige overklassetyper får deres bare desserter i en glat halvfems -minutepakke. Lad heller ikke filmens udgivelsesdato for slutningen af ​​august narre dig; for dem der er fascinerede og villige, er dette spil absolut værd at spille.

Ready or Not spiller nu i amerikanske teatre. Det er 95 minutter langt og er klassificeret som R for vold, blodige billeder, sprog igennem og noget stofbrug.