"Ouija" anmeldelse
"Ouija" anmeldelse

Som en film er Ouija lige så fjollet og spinkel som dit gennemsnitlige Ouija-bord.

I Ouija finder den unge Laine Morris (Olivia Cooke) sig rystet af tragedie, når hun mister sin bedste ven Debbie (Shelley Henning). Laine kan ikke acceptere omstændighederne ved Debbies død, Laine begynder at undersøge efter et svar og opdager snart et mystisk gammelt Ouija-spilbræt blandt Debbies besiddelser.

Husk huskede det spil, hun og Debbie plejede at spille som børn, og reb topper hendes ven Isabelle (Bianca A. Santos), søster Sarah (Ana Coto), kæreste Trevor (Daren Kagasoff) og Debbies kæreste Pete (Douglas Smith) i en Ouija séance, i håb om at komme i kontakt med Debbies ånd. Som det kan ske, når man handler med de døde, går tingene hurtigt forkert, og Laine og Co. finder snart ud af, at døren, de har åbnet, har løsnet en ondskabsfuld ånd løs - en der kommer for hver enkelt af dem.

Den seneste inden for trenden med brætspilsfilm, Ouija er noget, man måske kun kalder "high-concept" i ironi - for ligesom Battleship før det, viser denne film sig at være alt andet end. En latterlig forudsætning, stilt og osteagtig manuskript, træ skuespilning og billige, klichéske skræmmer overalt; som en film er Ouija lige så fjollet og spinkel som dit gennemsnitlige Ouija-bræt.

Regissør / co -writer Stiles White og hans mangeårige forfatterpartner Juliet Snowden har skrevet en hel del glatte genricks (Knowing, The Besat, Boogeyman), og denne film er stort set på niveau med deres andet arbejde. Vi får en sjusket forudsætning; uklare mytos; masser af dårlig dialog (ofte sjove); dårlig logik og mere fokus på dum skræmmetaktik og vendinger end på nogen form for faktisk karakter eller tematisk udvikling. Kort sagt: scriptet er en stor fiasko.

Visuelt lykkes White at skabe nogle pænt spændte og uhyggelige sekvenser - men ved sjældent, hvordan man afslutter dem på en effektiv måde. Store sporingssekvenser ender med de mest trætte og slidte agn-og-switch hoppe skræmmer (åh, det er bare din ven bag døren!) - og gode opbygninger fizzles ofte uden at betale sig overhovedet. Det er som at få en vittighed uden punchline: frustrerende - eller endnu værre, kedelig.

På den positive side formår White at skabe en temmelig god uhyggelig atmosfære og gøre mere god brug af et hjemsøgt hus end mange andre film i undergenren. Ouija er på sit bedste, når det går i spøgelse med os, og bruger den overnaturlige kreative frihed til at trække nogle inspirerede frights. Desværre, som historiens spøgelsesrige ånd, er selve filmen for evigt bundet til behovet for at skubbe Ouija-brætteproduktet i spidsen. Du kan næsten lave et drikkespil ud fra hvor mange tilfælde, hvor normal (og allerede ufuldkommen) filmskabende logik afspores af en salgsfremmende forpligtelse. Og alligevel, med nogle bedre planlægning og udførelse af sekvenser (og en meget bedre redaktør), kunne White tænkeligt vokse til at være en solid instruktør.

Skuespillerne fanget midt i rodet gør hvad de kan med dette hule produkt - men i sidste ende viser den hollandeth sig igennem. TV-dyrlæger som Cooke ( Bates Motel ), Smith (Big Love), Kagasoff (Secret Life of the American Teenager) og Henning (Teen Wolf) har alle bevist sig, når de får bedre materiale - men disse resultater viser ikke, hvornår de bliver tvunget at recitere dialog, selv de synes at vide, er latterligt. Den eneste relative newcomer Ana Coto (DisCONNECTED) har ilden for at gøre hendes punk rebelsk søster karakter værd at holde øje med; resten af ​​de vigtigste rollebesætninger er dybest set en generisk forsamling af ofre for horrorfilm.

Ouija får et skud i armen fra skuespillerinde Lin Shaye (There’s Something About Mary, Insidious), der dukker op sent i anden akt for en sjov bit, der faktisk gendanner noget af filmens spildte potentiale. (Indtil det dumme bræt kommer ud igen …) Et andet horror hat-tip er lavet ved at inkludere Paranormal Activity 2s overtroiske husholderske i mixen - skuespillerinde Vivis Colombetti - men denne film gør næsten ingen brug af hende, bortset fra at klæbe hende med nogle af den værste dialog kan manuset samle (og i dette tilfælde siger det noget).

Filmfans spurgte fra starten, hvad en Ouija Board-film muligvis kunne handle om - og ud fra det endelige produkt (nøgleord) ser det ud til, at filmskaberne heller ikke rigtig har fundet ud af et godt svar på det spørgsmål. Brætspil eller legetøjsfilm kan inspireres til kendte produkter (se: Clue, The Lego Movie), men Ouija er bestemt ikke et af disse tilfælde. Måske når man får chancen for at fortælle en faktisk filmisk historie - snarere end at skubbe produkt - vil bedre ting komme fra Stiles White.

Ouija er nu i teatre. Den er 89 minutter lang og er klassificeret PG-13 for forstyrrende voldeligt indhold, skræmmende rædselsbilleder og tematisk materiale.

Følg os og snak film @screenrant & @ppnkof

1,5 ud af 5 (Fattige, nogle få gode dele)