One Strange Rock Premiere Review: A Blockbuster-Sized Documentary Series

NatGeo's One Strange Rock , kanalens 10-delige udforskning af planeten Jorden, repræsenterer blockbusteriseringen af ​​naturdokumentarer. Den nye serie fra udøvende producent Jane Root gennem hendes produktionsvirksomhed Nutopia sammen med showrunner Arif Nurmohamed leverer et fascinerende dybt dyk ind i forbindelsen mellem alle ting på planeten, fra den luft, vi indånder til de elementer, der holder solens skadelige stråling fra madlavning os i vores skind. Men det tager også tingene op et hak, idet Will Smith er vært som vært og indrammer mange af episoderne fra astronauternes perspektiv, der har haft det privilegium at se ned på planeten fra rummet. Det er en trekantet tilgang, der gør serien til en sand begivenhed, en, der føles passende ekspansiv i betragtning af emnet.

Ved første øjekast læser One Strange Rock, som om det bliver offer for “Men også

”Forbandelse af tv-shows, der ikke vidste, hvornår man skulle sige hvornår med hensyn til bredden af ​​ikke kun deres indhold, men også de involverede mennesker. Will Smith og astronauter virker som et ret let salg for de fleste seere, men bare hvis det ikke er tilfældet, tæller serien også Darren Aronofsky som en af ​​sine producenter. Det er meget at tage i, og bekymringen for, at der kan være alt for mange bevægelige dele, er bestemt forståelig. Men fra de tre episoder, der blev stillet til rådighed for kritikere, fungerer One Strange Rock og alle dens forskellige komponenter ret godt sammen.

Hver episode er indrammet omkring et enkelt koncept, og dette koncept udforskes delvist gennem oplevelser fra en primær astronaut - skønt de ikke er den eneste astronaut, der vises - og også gennem en smuk kinematografi, der tager seere over hele kloden, og ikke overraskende ud over. Der serveres en masse information, men i stedet for den typiske fortællerenhed bruger One Strange Rock Smith som en slags allier eller fuldmægtig for publikum. Han er der for ikke kun at destillere informationen, men også at dele i det vidunder, som en hype mand for planeten.

Premieren, 'Gasp', udforsker hvordan luften, vi indånder, er skabt, hvordan den bevæger sig, og hvordan planeten opretholder sine iltniveauer. Astronaut Chris Hadfield tjener som timens primære fokus. Han husker en tid, hvor han udførte en rumvandring, og hans øjne begyndte at vandre. Det er et stort problem i tyngdekraften nul, forklarer Hadfield og beskriver en voksende klat vand, der skjuler hans syn inde i hjelmen. Hans eneste mulighed var at udlufte noget af hans dyrebare ilt ud i rummet og udvise væsken i processen. Hadfield er en så overbevisende tilstedeværelse, at hans anekdote ikke kræver fancy visuals eller dramatisering; det understreger simpelthen, hvor vitalt vigtigt ilt er, selvom vi går igennem vores dage og tager det for givet det meste af tiden.

Denne indramningsenhed hjælper med at holde timen fokuseret og på punkt, selvom nogle af de steder, serien er villige til at gå i løbet af en time, nogle gange kan overraske. 'Gasp' er måske den bedste til at forbinde episodernes forskellige placeringer med den centrale idé ved hånden. Et af de mest overbevisende steder, det tager publikum, er til en kæmpe ”flod på himlen”, en usynlig sti, som ilt bevæger sig i planetens atmosfære. Og som One Strange Rock er så interesseret i at udforske, viser den de overraskende måder, hvorpå denne usynlige styrke forbinder planeten på overraskende måder.

Igen vender serien sig til astronauterne og beder dem om at beskrive, hvordan det er at se en enorm sandstorm i Sahara spredt ud over Atlanterhavet, droppe partikler i Sydamerika og effektivt befrugte regionen fra den anden side af verden. Det er en fascinerende forbindelse, der i modsætning til Hadfields egen anekdote er bakket op med billeder af, hvad forskerne og astronauterne beskriver. Det er fængslende at se.

Ligesom lignende dokumentarserier lever One Strange Rock og ånder på det visuelle, men serien tager det et skridt videre med hensyn til den pakke, der leverer dem. Blockbuster-effekten er tydelig fra starten, de skæve ture til Smith, som han holder på i parken med sine hunde eller rammer gymnastiksalen for at lave en lille boksning, kan være lidt desorienterende, især når man betragter en af ​​de største filmstjerner på planeten er blevet kastet i rollen som "enhver". Men sammenlignet med erfaringerne fra mennesker som Hadfield eller astronaut og ingeniør Nicole Stott eller endda Jeff Hoffman, der var medvirkende til at rette Hubble-rumteleskopet, føles Smith underligt almindeligt.

Serien er i sidste ende endnu en fascinerende udforskning af planeten, en der tager overraskende skridt for at vise publikum ting, de sandsynligvis aldrig har set, og på måder, de ikke ville tænke at se dem. One Strange Rock er svaret på spørgsmålet ”Hvordan laver vi en naturdokumentar, men større end nogensinde før?” Det er en enorm opgave, der ofte er betagende i sin præsentation, en, der passer til den kæmpestor status, den stræber efter.

Næste: Barry Series Premiere Review: Bill Hader Shines In This Terrific Dark Comedy

One Strange Rock fortsætter næste mandag med 'Storm' @ 9:00 på NatGeo.