Mr. Mercedes Sæson 3 anmeldelse: Serien "Den bedste sæson, men alligevel bevæger sig ud over dens navn

I sæson 3 finder Mr. Mercedes nyt liv takket være bortfaldet af den titulære seriemorder og leverer hvad der kan være seriens mest opfyldende sæson endnu. De første to sæsoner af Audience Networks bedste originale serie var overvældende og forståeligt nok optaget af begyndelsen af ​​Brady Hartsfield (Harry Treadaway), den forvirrede morderen, der løb ned ad en gruppe jobsøgende på en jobmesse med en stjålet luksusbil. Treadaways chillende præstation sætter hans karakter blandt alle, der har spillet en baddie (overnaturlig eller på anden måde) i enhver tilpasning af Stephen King's arbejde, men det er seriens team af efterforskere, ledet af den vidunderlige Brendan Gleeson, som den cranky ex-cop Bill Hodges, det gør Mr. Mercedes kryds. Og i sæson 3 fokuserer serien meget af sin opmærksomhed tilbage til Team Hodges med underholdende resultater.

Oprettet til tv af Big Little Lies 'David E. Kelley, og med nogle sæson 2 skrivehjælp fra forfatteren Dennis Lehane ( Shutter Island, Live By Night ), turde serien at vove sig ud over den åbenlyse appel fra en tidligere politimand jage efter en forvirret morder ved at bruge så meget tid på at komme ind i tankerne på Bill's årgang - som inkluderer succession 's Justine Lupe som Holly Gibney, Maximiliano Hernández som Antonio Montez, Jharrel Jerome som Jerome Robinson, og selvfølgelig Holland Taylor som Bills kærlighedsinteresse / nabo Ida Silver - som det gjorde Bradys demente hjerne. Denne indsats i den første sæson lønner sig pænt i begyndelsen af ​​sæson 3, der deler sin tid i kølvandet på Lou Linklaters (Breeda Wool) retssalmord på Mr. Mercedes samt mordet på en berømt amerikansk forfatter spillet af Bruce Dern.

Mere: Spy review: Sacha Baron Cohen spiller alvorligt i en overraskende sedated thriller

Den nye sæson er stadig interesseret i Brady, dog ved Lou, der står over for anklager mod første grad i en retssal, ledet af en dommer, der ser forsøg på sagen om et vigilante-drab som et tabt-tab-forslag for hans fremtid om bænk. Lou's udsigter ser ikke særlig rosenrøde ud på trods af at have Brett Gelman ( Stranger Things ) som hendes advokat, Roland Finkelstein. Gelman tilbyder et velkendt, men lidt mere sympatisk tag hans komiske mærke af hyper-aggressiv mani som Finkelstein, og arbejder som et nødvendigt surmagemiddel for at opveje Wools præstation som en stadig mere tortureret Lou.

Endnu i denne tredje sæson lever Mr. Mercedes op til dens navnebror, på trods af at han blev skudt i ansigtet i slutningen af ​​sidste sæson gennem en række løst forbundne, men stadig stramere historier, hvoraf mange enten fører direkte tilbage til Brady - for eksempel Lou's verserende retssag - eller til det indledende Mr. Mercedes-angreb på jobmessen. For at gøre dette introducerer serien Gabriel Ebert som Morris Bellamy, en kriminel, der er nede på hans held, og som ønsker at få en stor score ved at frarøvet den amerikanske forfatter John Rothstein (Dern). Dette er den anden af ​​Derns forestillinger i 2019, hvor han bruger størstedelen af ​​sin skærmtid med at råbe til ubudne gæster fra en seng. I modsætning til Once Upon a Time

.

I Hollywood bliver tingene imidlertid straks dårlige for Dern og eskalerer meget hurtigt derefter.

Rothstein-røveri-mordet gnister seriens første ikke-Brady Hartsfield-relaterede historie, og det er overraskende overbevisende. Eberts Morris Bellamy er en fascinerende tempoændring, da serien tager sit synspunkt på ikke kun at fortsætte sin udforskning af arbejderklassens vanskeligheder i en rystet økonomi, men også begynde at undersøge rollen som fandom, fanforventninger og følelsen af ejerskab af visse rabiate fanbaser over deres yndlingshistorier og karakterer. Mens det er lidt af en strækning at tænke nogen i 2019, så meget mindre en fyr i midten af ​​tyverne, ville være en superfan af en årtier gammel litterær karakter, langt mindre en skrevet af en cantankerous forfatter og amalgam af Philip Roth og JD Salinger (og måske nogle af Stephen King selv), når han kunne være besat over Spider-Man ikke længere er i MCU, er det dejligt at se Mr. Mercedes anvender sin suspension af vantro for at gøre litteratur til en nøglefastur i så mange af dens karakterers liv.

Og selvom det ville være det værd, hvis Mr. Mercedes var fra væg til væg, Gleeson og Taylor nippede af skotsk og fik hinanden til at grine, lykkes serien også at give plads til sine mange nytilkomne og skabe en overbevisende fortælling, der er mere småbykriminalitet thriller end overnaturlig massemorder. Sæson 3 introducerer også Kate Mulgrew som Alma Lane, en slags femme fatale, der bruger det sving, hun har over Bellamy, i sit vrede med Rothstein. I mellemtiden falder Bellamys dårligt opnåede gevinster i hænderne på Peter Saubers (Rarmian Newton), en teenager, hvis familie er faldet på hårde tider, efter at hans far, Tom (Josh Daugherty) næsten var krøllet i Mr. Mercedes-angrebet og satte dem på et kollisionskurs med Rothsteins morder og til sidst Hodges.

Det hele tilføjer en ny sæson, der dygtigt begynder fodarbejdet med at distancere sig fra en historie, der mere eller mindre har nået sit højdepunkt. Resultatet er så en fascinerende karakter-drevet udforskning af den følelsesmæssige og lovlige nedfald af Mr. Mercedes 'forbrydelser, og hvordan til trods for at han er død, kan Brady Hartsfield aldrig virkelig være væk. Det er lidt trick at fortælle en historie, der ikke længere spiller den karakter, som serien blev navngivet til, men Mr. Mercedes er klar til at genopfinde sig selv uden at opfinde hjulet igen.

Mr. Mercedes sæson 3 har premiere tirsdag kl. 22 på Audience Network.