Mosaic Review: Et fængslende spil om rædselshorror

Der er skønhed skjult lige uden for konstruktionen, der skyer vores misfarvede byer. Folk laver musik, men vi er for travlt begravet i vores telefoner, sat i en rutine, til at deltage i deres sang. Mosaik maler en verden af ​​monokrom dystopi, hvor ulydighed er nødvendig, og den eneste måde at fejle er ved at overholde.

Fra Killbrite Studios, teamet bag Among the Sleep, er Mosaic et kort, men tilfredsstillende spil (først udgivet udelukkende på Apple Arcade), der håndterer en række problemer, der plager vores moderne verden. En navngivet organisation ser ud til at køre alt fra det meget vanedannende spil, der - i starten - er den eneste app på spillerens telefon til skyskraberen, der huser et stort antal identiske medarbejdere. Annoncer, der er pebret over hele den grå og brutalistiske verden, indikerer et behov for, at folk føler sig forbundet. Appen Love (TM) hjælper ens søgning efter en soulmate; en anden ordinerer et stof, der garanterer lykke.

Men man behøver ikke at rejse langt for at afsløre grebet om magten lige under virksomhedens smil. Et robot, gentagne behov for at kontrollere, regulere og til sidst eliminere kreativitet. En avisudgave beskriver kriminalisering af gadeprestationer, en usikker måde at gøre din daglige pendling mere kedelig på. Det er let at se parallellerne mellem Mosaics verden og vores egen. Holdt op under forstørrelsesglasset i et industrielt, glødende spejl, er vi beregnet til at stille spørgsmålstegn ved, hvad der trækker os tilbage til vores telefon hver dag. Og hvad er det hele til?

Mosaik tager kun et par timer at slå, hvis færdiggørelse af spillet virkelig føles som enhver præstation. Du spiller som en kontor drone, marcherende for at arbejde i din futuristiske by dag efter dag, med fiasko lige rundt om svingen og succes altid uden for rækkevidde. Underretninger på din altid tilstedeværende telefon minder dig om arbejdsforsinkelse og truslen om opsigelse. Appen Love (TM) registrerer ingen kampe; når alt kommer til alt er vi alle alene.

Gameplayet i Mosaic er mere eller mindre forslag: træk dig selv ud af sengen hver morgen, børste dine tænder. Kontrollerne fører din mopey hovedperson gennem hans dystre eksistens, som en positiv kraft i hans liv. Det er som om dine handlinger er det eneste, der forhindrer ham i at fortsætte som normalt og ikke stoppe med at sætte pris på sommerfuglen, der farver hans banale gåtur til arbejde.

Når du ikke hjælper en mand med at bryde fra rutinen, vidner spilleren både og bidrager til den. Appen BlipBlop på arbejdstagerens telefon giver dig mulighed for at trykke på en knap "Blip" og modtage "Blops". Med blops kan du købe power-ups, der giver dig mulighed for hurtigere at samle flere blops. Det er et uendeligt og med rette vanedannende mønster; hvert klik giver en tilfredsstillende lyd, hvor det voksende antal blops fodrer dig bare det burst af dopamin, du har brug for at glemme verden omkring dig.

Dit job er også formålsløs: at ramme en ukendt "milepæl" ved at føre punkter gennem en slags fælder-labyrint. Prikkerne bevæger sig opad fra det sted, de genereres til en markør, der skal være mættet. Dets mekaniske ønske gentager spillerens underlige omveje til powerbokse på hans pendler. Skærmens glød ringer til ham; hvorfor skulle ikke den iskolde blå blinkning af en metal, uhåndterlig kraft?

Mosaics grafik er enkel, lav-poly med dæmpede farver, karaktererne ansigtsløse, hver en uhyggelig doppleganger af det sidste. Det lette, bluesy soundtrack (med stunder af glans i øjeblikke) en perfekt baggrund for det verdslige. Spillet skinner i sine surrealistiske øjeblikke de lyseste, fra sekvenser, hvor gigantiske sko springer ned ad en karrig sti til genbrug (helt bogstaveligt) af den menneskelige oplevelse til noget mere fordøjeligt; læs, du skal undslippe et skraldespand som en kuberversion af dig selv.

Er spil beregnet til at være sjovt, eller blot noget for at distrahere os fra uretten omkring os: hjemløshed, afskovning? Mosaics gameplay er målrettet uigennemsigtig, men meningen bag dine handlinger er sløret til et punkt, hvor fortsættelse kan virke meningsløs. Det er måske ikke altid engagerende, men dem med tålmodighed vil afsløre en opløftende besked om menneskelig forbindelse. Ironien går forhåbentlig ikke tabt på spilleren; at et spil om at befri sig fra din telefon … spilles på et.

Mosaic fås på pc og Apple Arcade med planlagte udgivelser på Xbox One, PlayStation 4 og Nintendo Switch til $ 19.99. Screen Rant blev forsynet med en digital pc-kopi til formålet med denne gennemgang.