Mortal Engines Review: Peter Jacksons Mad Max er overraskende blandet

Mortal Engines har noget fantastisk verdensdesign og visuals, men dens uinspirerede fortælling og ugudelige filmfremstilling skaber en hul seeroplevelse.

På trods af hvad filmens markedsføring måske får dig til at tro, dirigerede Peter Jackson faktisk ikke Mortal Engines. The Lord of the Rings-filmskaberen købte filmrettighederne til Philip Reeves post-apokalyptiske kildemateriale i 2009, men placerede senere projektet på hold, mens han i stedet lavede The Hobbit-trilogien. Til sidst overgav Jackson jobbet med at lede Mortal Engines til Christian Rivers, hans betroede storyboard-kunstner og Oscar-vindende visuelle effektvejleder. Rivers har aldrig kaldt skuddene på en spillefilm før (kun et par shorts) … og undskyld at sige, det vises her. Mortal Engines har noget fantastisk verdensdesign og visuals, men dets uinspirerede fortælling og ugudelige filmfremstilling skaber en hul seeroplevelse.

Dødelige motorer finder sted i en fjern post-apokalyptisk fremtid, hvor en gammel begivenhed kendt som Sixty Minute War ødelagde den menneskelige civilisation og ændrede selve jordens geografi. Siden da har meget af menneskeheden dannet mobile trækkraftbyer og strejfer rundt på planeten og søger efter de ressourcer, de kan finde. Den største af disse byer (som London) er kendt som "rovdyr" -byer og føder - noget bogstaveligt - mindre trækkraftbyer i overensstemmelse med et princip kendt som "kommunal darwinisme". Imidlertid modsættes de sig af Anti-Traction League, en civilisation, der forbliver statisk og er beskyttet af en massiv skjoldmur.

Filmens plot er sat i gang, da Thaddeus Valentine (Hugo Weaving), Londons chef for Guild of Historians, næsten bliver myrdet af en mystisk kvinde ved navn Hester Shaw (Hera Hilmar), efter at hun formår at komme sig om bord i London. Hester modvirkes af Tom Natsworthy (Robert Sheehan) - en lavere Londoner og lærlinghistoriker - men formår at undgå at blive fanget, og får Tom utilsigtet sparket ud af London ved at fortælle ham sandheden om hendes mørke forbindelse til Valentine. Efterladt uden noget rigtigt valg, danner Tom og Hester således en alliance som et middel til at overleve i denne farlige verden … alt imens Valentine gennemfører sine hemmelige planer om at udvikle et våben, der kan ændre planets skæbne.

Mens Jackson ikke instruerede Mortal Engines, skrev han stadig filmen med Fran Walsh og Philippa Boyens og lavede en anden enhedsretning ud over at fungere som producent. Mortal Engines forsøger at give både Tom og Hester tilfredsstillende heltes rejser, mens de samtidig jonglerer med en hel masse verdensopbygning og yderligere karakterunderviser. Desværre, som et resultat, Mortal Engines ofte bryder kardinal "show, tell tell" -reglen og ender med at være fast i uinspireret redegørelse. Filmen har også en underlig vane med enten at gøre tingene mere forvirrende, når den forsøger at forklare, hvad der foregår, eller ikke forklare tegn, begivenheder og / eller placeringer, der rent faktisk kunne bruge en afklaring. Mens noget som Mad Max:Fury Road sætter publikum ned i sine post-apokalyptiske omgivelser og stoler på dem til at forstå, hvordan det fungerer gennem observation, Mortal Engines varierer vedvarende sin verdensopbyggende tilgang og kommer af med at føle sig mere forvirret for det.

Fra et direktørperspektiv har Rivers og hans besætning dog mere succes med at bringe Mortal Engines 'vision om postapokalypsen til passende episk filmliv. Filmens kampsekvenser og trækkraftbyjagter er imponerende massive i deres iscenesættelse og fanger virkelig denne verdens skala gennem deres fotografering. Dens dødstykker er lige så rige på detaljer og tekstur takket være produktionsdesignet af Dan Hannah (en mangeårig Jackson-samarbejdspartner) og de tilsvarende smukke futuristiske kostumer af Bob Buck (The Hobbit-trilogien) og Kate Hawley (Edge of Tomorrow, Suicide Squad). På samme tid er Mortal Engines imidlertid langt mindre selvsikker, når det kommer til at udføre sine menneskelige kampe og fodjagter, hvilket resulterer i noget klodset redigering og akavet rystende cam-billeder under disse segmenter. Stadig, hvis du 're planlægger at se Mortal Engines, en IMAX screening kan være i orden til den spændende score af Tom Holkenborg / Junkie XL, mere end Simon Rabys forholdsvis blandede film.

Desværre ender filmen med at ofre meget af sin karakterudvikling for at give mere plads til al verdensopbygning og skuespil. Mens Tom og Hester i sidste ende tildeles enkle, men tilstrækkelige buer, er de begge mærkbart todimensionelle med hensyn til deres personlighed. Dette gør den iboende problematiske beslutning om at nedtone Hesters ansigtsardannelse fra Mortal Engines-bogen så meget mere tvivlsom siden, hvis hun havde bevaret sit originale udseende, ville det have været en god visuel stenografi for hendes overlevende mentalitet og personlige traume. Da der er endnu mindre plads til, at filmens massive understøttende ensemble uddybes, udvikles nøglespillere som Valentine og Anti-Traction League-piloten Anna Fang (Jihae) heller ikke ud over grundlæggende skurk og heltearketyper.Dette gør det også næsten umuligt for Mortal Engines at gøre retfærdighed ved hjælp af historietrådene, der involverer Thaddeus 'datter, Katherine Valentine (Leila George), og Shrike (Stephen Lang): det sidste medlem af en udød soldatbataljon genopstået via maskindele og vigtigere, Hesters tidligere værge.

Hvad frustrerende ved alt dette er, at Mortal Engines faktisk har nogle ret interessante karakterer - for ikke at nævne nogle fascinerende verdensopbygningskoncepter og sociopolitiske overtoner. Det formår også at hente inspiration fra en række kilder (lige fra Mad Max til Star Wars og endda Terry Gilliams Brasilien), men undgår alligevel at føle sig for afledt af en bestemt inspiration. Desværre er udførelsen bare ikke op til snus, og den resulterende film ender med at blive overfyldt med ideer og karakterer, der aldrig indser deres fulde potentiale. Mens fejlen utvivlsomt delvis ligger i filmens manuskript, er Rivers manglende erfaring bag kameraet helt klart også en del af problemet. Han ved selvfølgelig, hvordan man laver en film, der ser stor ud,men hans fortællingsfejl hindrer Mortal Engines og resulterer i et eventyr, der føles klodset mere end at feje.

Med så mange lige så store, men generelt bedre teltstænger, der rammer teatre denne måned, er Mortal Engines langt fra et must-see på den store skærm - selv for dem, der er fascineret af ideen om en Peter Jackson-epos udført i stil med en Mad Max film. Når det er sagt, ville de, der stadig er interesserede i at tjekke denne ud, gøre det godt at gå hele ni værfter og se det i IMAX (hvis det er muligt), da dets øjen slik og lyd virkelig drager fordel af formatet. Som for alle andre: her er at håbe, at tingene bliver bedre, næste gang Jackson selv kalder skuddene på en stor-budget produktion.

Mortal Engines spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det er 128 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for sekvenser af futuristisk vold og handling.