"Monsters" anmeldelse
"Monsters" anmeldelse

De, der går ind i forfatter / instruktør Gareth Edwards 'spillefilmdebut Monsters, der forventer at se den næste Cloverfield, vil blive meget skuffede. Dette er ikke den monster mayhem B-film hyldest, du måske har set det annonceret som.

Hvad du kan forvente af denne unikke, bevægende og smukke film er en oplevelse, som jeg bedst kan beskrive, da Sofia Coppolas Lost In Translation møder Steven Spielbergs genindspilning af War of Worlds. Og så mærkelig som denne kombination kan lyde, fungerer den absolut til denne film.

Monsters er dybest set din klassiske historie om dreng møder pige møder udlændinge: Andrew (Scoot McNairy) er en amerikansk fotograf, der rejser over Mexico, og prøver at få skud fra de tragiske efterspørgsler efter nylige fremmede angreb. Vi får at vide, at et stykke tid tilbage kom en meteorit styrtende ned i Jordens bane og brød op over Mexico; kort efter dette begyndte gigantiske, tentaklede, bioluminescerende udlændinge at stige op fra vandet og vandre i den nordlige del af landet og gengive med hurtige hastigheder. Udlændinge vandrer mest over de mexicanske jungler, men når de provokeres, angriber de den menneskelige befolkning og byområder og efterlader ødelæggelsesskår i deres kølvandet.

Efter et sådant angreb finder Andrew sig selv til opgave at lokalisere og ledsage Samantha (Whitney Able), datter af manden, der ejer publikationen, som Andrew håber at købe hans billeder. Chefen ønsker, at hans datter skal leveres hjem til sin forlovede, og Andrew ser en mulighed for at besværge karrieren som en fotojournalist, som han altid har håbet på, så han og Sam rejser ud på vejen sammen, bundet til færgen, der vil vogne dem hjem til Amerika. Selvfølgelig går tingene ikke helt som planlagt.

Hvad der i stedet udspiller sig er en rejse over et smukt jungellandskab, der vrimler af dødbringende udlændinge, mens det usandsynlige par står over for oplevelser, der langsomt bringer dem sammen, selvom deres liv bogstaveligt og billedligt hænger i balance. Hvad der udfolder sig for os, seerne, er historien om to mennesker, der skal lede hinanden gennem ekstraordinære omstændigheder for at hjælpe hinanden med at finde deres respektive centre.

Gareth Edwards har konstrueret en film, der opnår sammenhæng og følelsesmæssig resonans mod alle odds. Skudt geriljestil i flere sydamerikanske lande, Monsters har kun McNairy og Able som sine to anerkendte skuespillere; resten af ​​"karaktererne" i filmen er alle rigtige mennesker, der blev rodet til at spille deres roller på farten. Rigtige begivenheder (parader, festligheder osv.) Blev manipuleret for at passe til konteksten af ​​filmens fortælling, hvilket bragte en følelse af ægthed og virkelighed, som fuldstændigt styrker den fantastiske sci-fi-forudsætning for filmen. I den forstand er denne films ry som "Den mest realistiske monsterfilm nogensinde lavet" fuldstændig nøjagtig.

Edwards investerer også klogt i den naturlige skønhed i sine eksotiske lokaliteter og fanger det naturlige lys og natur, som junglerne giver dem, der har øje for at fange deres pragt på kameraet. Og Edwards har bestemt det øje. Tag alle de fremmede ting ud, og Monster er stadig et helvede af en stor rejsebrochure for Sydamerika.

Imidlertid er instruktørens sande forte visuelle effekter, og CGI, der bruges på mange punkter til at øge optagelserne, er næsten sømløs og forbedrer virkelig filmens virkelige atmosfære. Edwards er den type instruktør, der har den rigtige idé om, hvordan CGI skal anvendes: sparsomt og spidst. Ingen af ​​effekterne i Monsters føles useriøse eller tilfredsstillende, og alt det visuelle, der fremstilles, bidrager direkte til den visuelle subtekst af filmen, i stedet for bare at være der for "noget cool at se på."

Udlændingernes design låner stærkt fra tidligere værker, men deres tilstedeværelse og "personlighed" i filmen er igen det, der adskiller Monsters fra andre væseners funktioner: udlændingerne er ikke "onde" eller "misforståede," de er temmelig meget dyr der strejfer om Jorden og lever højder og lavet i deres livscyklus - det samme som enhver anden dyreart, inklusive menneskeheden. Du får direkte kig på udlændinge (normalt om natten), og de visuelle effekter holder bestemt op; visuelt er filmen meget smart og økonomisk i sin tilgang til at præsentere det ekstraordinære.

Naturligvis ville ingen af ​​den visuelle pragt betyde noget, hvis der ikke var en historie til at forankre den, og mens der er en løs fortælling på arbejde her (dreng møder pige møder fremmede, kan du huske?), Er de faktiske finere punkter med at formidle denne fortælling hviler udelukkende på filmens to lead, McNairy og Able. Heldigvis slår de to skuespillere en lys gnist af kemi, der langsomt brænder gennem hele denne film. Begge disse figurer er charmerende, sympatiske, mangelfulde og komplekse, og det at se organiske og naturlige, aldrig hokey eller overdrevent melodramatiske, at se dem langsomt falde for hinanden. Fordi vi interesserer os for Andrew og Sam og deres spirende romantik, er vi derfor interesserede i deres sikkerhed og gør de farlige øjeblikke af deres rejse anspændte og grebende - mens udlændinge føles som et nødvendigt element i historien snarere end klistrede plot-apparater. Det'er den slags ting, du håber på fra sci-fi-film af høj kvalitet.

Er monstre for alle? Nå, jeg ved, at der er en kontingent af filmfans, der foretrækker, at deres sci-fi-monsterfilm er chock-fulde af vanvittige udseende og masser af action, og disse fans kommer til at blive skuffede over det langsommere tempo og den tilbageholdne fremmede kaos udbydes af Monsters. Der er også en kontingent af filmfans, der elsker hjerteskærende romantiske eventyr, der måske bliver frataget af en film, der kaster udlændinge ind i den bestemte blanding. Så selvom jeg efter min personlige mening burde være noget, som alle tjekker, sandt set, er det ikke alle, der alle reagerer positivt på den.

I sidste ende er Monsters en film, der låner fra flere genrer for at syntetisere en ny film, der kom sammen på en meget unik måde. Det er hårdt at sælge på papiret, men dette er en af ​​de filmoplevelser, som jeg synes er værd at investere den tid (og billetpenge).

Se traileren til Monsters nedenfor. Filmen er i øjeblikket tilgængelig på Video On Demand (som jeg anbefaler), men vil få en begrænset frigivelse i USA den 29. oktober.