Mars sæson 2 anmeldelse: Nat Geo's hybrid-serie udforsker den røde planets fremtid

Som manuskriptede tv-serier går, Nat Geo's Mars er virkelig ulig noget andet på tv. Ikke alene er det et ligetil, grundlagt kig på, hvordan en potentiel menneskelig koloni på Jordens planetariske nabo kan se ud, men det giver også seerne noget mere. Det er interviewene med eksperter, forskere og andre, der har tænkt længe og hårdt på, hvad der skal til for at få mennesker på den røde planet, og hvor gennemførligt det er for det golde landskab til sidst at støtte menneskeliv. Desuden, mens de store tænkere har travlt med at dele deres viden og ekspertise om menneskehedens næste skridt ind i solsystemet, er showets fortælling travlt med at stille det næste logiske spørgsmål: Hvem får krav på Mars, og hvad sker der, når den profit-søgende private industri kører hovedet på videnskabelig forskning, der er der, formodentlig til det bedre?

Serien bevæger sig fremad med tiden fem år fra sæson 1-finalen til 2042, når IMSF-kolonien på planeten, Olympus Town, er stabil og, kan du sige, blomstrer. Skønt de er langt fra at gøre Mars virkelig beboelig, er processen med at terraformere planeten begyndt for alvor, men som man kunne forvente, er omkostningerne ved en sådan indsats så store, at der kræves økonomisk hjælp fra den private sektor. Gå ind i Lukrum Industries, som sender en koalition af minearbejdere til den røde planet med det formål at lægge sine penge-rystende hænder på alle disse uudnyttede ressourcer, før nogen andre kan. Resultatet er en ny række udfordringer for det oprindelige IMSF-missionsteam, da de er tvunget til at dele knappe ressourcer som vand med en gruppe, der nægter at anerkende grænser eller respektere Mars-missionens oprindelige mål.

Mere: Sally4Ever anmeldelse: tager beundringsværdigt Cringe Comedy til det punkt af irritation

Overskrift op Lukrum Industries side af tingene er serien nyankomne Jeff Hephner ( Boss , Chicago Med ) , og Esai Morales ( Ozark ). Selvom parret er 34 millioner miles fra hinanden, tjener de tilsyneladende den samme funktion, hovedsageligt fordi de tjener den samme mester: kapitalismen. Ankomsten af ​​Lukrum Industries er omtrent så ildevarslende for IMSF-besætningen som muligt, når landingsfartøjet sprøjter kolonien med snavs og næsten dræber missionskommandør Hana Seung (Jihae) og afbryder en spændt række konfrontationer mellem minearbejdere og forskerne.

De duellerende interesser fra Lukrum og IMSF skaber en fascinerende konflikt for anden sæson, en der suppleres med det dokumentariske aspekt af serien, da Big Thinkers anvender deres respektive viden på virkeligheden i noget så monumentalt som menneskeheden, der koloniserer en ny planet.. I sæsonpremieren har de store tænkere til opgave at pakke deres hoveder omkring forestillingen om, at Mars vil se temmelig lokkende ud for industrielle bekymringer, der ønsker at berolige aktiehavere ved at love utallige overskud fra alle de ressourcer, der bare venter på at blive udvundet af virksomheder som Lukrum. Og til Mars 's æren ser showet på udsigten til private industrier, der sigter mod at få overskud fra perspektivet for de mennesker, der arbejder for dem.

Med interviews lige fra Neil deGrasse Tyson til Elon Musk til Michio Kaku til Martian- forfatteren Andy Weir, undersøger premieren drevet for at udforske, og hvordan det kan sammenlignes med drevet for at tjene penge. Episoden gør dette ved at demonstrere forholdene og livsstilen for de personer, der arbejder på en massiv olierig i Arktis. Disse medarbejdere arbejder 12 timer om dagen i 3 ugers intervaller for at forsørge deres familier. Seriens dokumentarside tager disse bekymringer alvorligt og er omhyggelig med at nævne, at de mennesker, der arbejder der, gør det af grunde, som alle seere kan forholde sig til. Det er en interessant tilgang, der bevidst fjerner publikum fra dem, der i sidste ende tjener mest på sådan praksis.

I det væsentlige er alle tilbøjelige til at være enige om, at hvis mennesker kan se en fortjeneste ved at gå et eller andet sted, vil de finde en måde at komme derhen på godt og ondt. Det er et af de store temaer i Mars sæson 2, der gentagne gange refererer til den rolle, ”iværksætterånden” spiller i ting som at opbygge samfund. Det er alt godt og godt, men når olieindustrien bruger millioner af dollars på at påvirke valg og forhindre, at der vedtages et statsinitiativ, der ville have tvunget det til at reducere kulstofemissioner, bliver det eksponentielt sværere at male sådan en iværksætteri i et positivt lys. Serien med det scriptede element ser ud til at trække slagene lidt mindre i den henseende. Især Hephners missionskommandør er en skarp person, hvis igangværende konflikt med kommandør Seung står for at gøre tingene ret interessante i denne sæson, især når hverken show eller skuespiller har nogen betænkeligheder med at male Lukrum som den invasive art på den røde planet.

Heldigvis er der mere til Mars sæson 2 end bare de negative virkninger af for-profit industrier, der bliver involveret i at hjælpe menneskeheden med at kolonisere solsystemet. Showet indeholder også nogle interessante tråde om, hvor længe mennesker muligvis kan være væk fra Jorden, før den fysiske, følelsesmæssige og psykologiske vejafgift bliver for meget. Især forholdet mellem Javier Delgado (Albert Amman) og Amelie Durand (Clémentine Poidatz) kommer tidligt på spidsen, når sidstnævnte simpelthen ikke længere kan være på den røde planet. Tilføjelsen af ​​disse personlige historier hjælper med at bygge bro over kløften mellem Nat Geos typiske edutainment og dets bestræbelser på at bringe mere traditionelt manuskriptdrama ind. Mars har vist sig overraskende dygtig til begge dele i sin første sæson, og i sæson 2 ser det ud som om serien vil bygge videre på den indledende succes på fascinerende nye måder.

Næste: Patriot sæson 2 anmeldelse: En excentrisk spionfortælling blander strålende melankoli og humor

Mars sæson 2 fortsætter næste mandag med 'Worlds Apart' @ 21:00 på National Geographic.