"Mad Max: Fury Road" Tidlige anmeldelser: Et mesterværk af Blockbuster Madness

Der er mange mennesker (især i en yngre alder), der aldrig har hørt om George Millers Mad Max-film med Mel Gibson i hovedrollen - den sidste af dem, Mad Max Beyond Thunderdome, blev udgivet helt tilbage i 1985. Hvad der er interessant er at Millers kommende Mad Max: Fury Road udformes til at blive lige så meget en unik oplevelse for mangeårige Max-fans, som det vil være for dem, der aldrig før har besøgt Millers vision om en solforbrændt helvede post-apokalyptisk verden, befolket stort set af voldelige galninger (og deres lige så voldsomme transportformer).

Tom Hardy overtager fra Gibson og spiller stoisk og brodende overlevende Max Rockatansky i Fury Road. Charlize Theron koster i filmen som Imperator Furiosa, en kriger, der fører en pakke kvinder på flugt fra styrkerne fra en krigsherre kendt som Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne) - med Furiosas plan om at finde sit barndomshjem og danne et sikkert et paradis for dem og hendes kære. Det handler om alt, hvad der er, for så vidt som filmens vigtigste plotpoint går.

Fury Road's trailermarketing har bestemt fået et stærkt svar blandt medlemmer af filmbuff-samfundet, især dem, der har ventet i årevis på, at Miller endelig skulle lave endnu en Mad Mad-funktion. Filmen kommer i biograferne denne fredag ​​(i skrivende stund), og de første bølger af Fury Road-anmeldelser, der oversvømmer 'Net' antyder, at dette er et sommerbudget med stort budget, der ikke kun imødekommer de høje forventninger - det kan bare overstiger dem også.

Metacritic lister Fury Road med en rating på 90% efter tolv anmeldelser, mens på Rotten Tomatoes har filmen en 100% "frisk" rating efter 22 anmeldelser (i gennemsnit en score på 9,2 / 10). For at lære mere om hvorfor kritikere er begejstrede for filmen, læs videre for nogle fortællende (men SPOILER-FRI) uddrag fra en håndfuld anmeldelser. (For at nå den fulde kritik skal du blot klikke på de tilsvarende links.)

Variety - Justin Chang

Tredive år er gået siden vores sidste besøg i George Millers solforbrændte post-apokalyptiske ødemark, og alligevel synes ”ventetiden” stadig et dårligt svar på de to timers voldsomme, uhæmmede B-film lykke tilbudt af “Mad Max: Fury Vej." Den slags spændende gonzo-underholdning, der får selv de nuttier "Fast and Furious" -film til at ligne Autopia-testdrev …"

The Wrap - Alonso Duralde

På samme måde som det originale "Mad Max" fra 1979 var "Citizen Kane" i den australske udnyttelsesbiograf for tarmespanden, kan "Mad Max: Fury Road" meget vel være "Götterdämerung" af drive-in-film. Det har sine rødder i den vestlige og den postapokalyptiske action-saga (som den anden "Mad Max" -udflugt, 1981's "The Road Warrior", var med til at skabe), men det føles også som en episk mikrofon-drop, hvor Miller tør nogen andre følge i sine dækpropper.

THR - Todd McCarthy

Tredive år efter at have overlevet Thunderdome, er den tilbageholdende kriger af moderne films første og mest mindeværdige post-apokalyptiske action-fantasy-serie endelig tilbage og klar til mere i Mad Max: Fury Road. George Miller har kun instrueret fem film på al den tid, hvoraf tre medvirkede grise og pingviner, men det kan med sikkerhed siges, at denne vanvittigt underholdende nye action-ekstravaganza sparker mere røv såvel som alle andre dele af anatomien end nogen anden film nogensinde lavet af en 70-årig - og gør det langt mere dygtigt end dem, som de fleste unge tyrker, der er halvdelen af ​​hans alder, viste.

Total film - Jamie Graham

Miller, der storyboardede 3.000 billeder og huggede sin film fra 480 timers optagelser, fanger det hele i en ballistisk ballet med spor, dukker og zoomer. Der er skønhed i volden (som er mærkeligt blodløs, deraf det 15 certifikat), ligesom der er skønhed i ørkensletterne og bølgende klitter, kvægmyrer og saltsøer. I slaget ved 2015-behemoth sætter Mad Max's maxed-out galskab: Fury Road en ekstraordinært høj bjælke - så polhvælvninger rydder over den og knuser hele riggen til smithereens.

/ Film - Russ Fischer

Film er omhyggeligt bygget i fraktioner, et øjeblik ad gangen, men Fury Road er som en ting, der er født i en eksplosion, brølende til livet fuldt ud dannet som slutproduktet af et filmisk Big Bang. Det føles mere nyt, end vi har ret til at forvente af enhver efterfølger, og selv med fejltagelser i tankerne er det spændende progressivt og et triumferende afkast for George Miller.

Cinemablend - Eric Eisenberg

Mad Max: Fury Road er en særlig film. Det er bombastisk underholdende og actionfyldt, men det ser ikke bort fra følelser og historie; og det er en passende opfølgning, der gør elskere af Road Warrior svimlende. Men det er også helt tilgængeligt for dem, der aldrig engang har hørt om Mel Gibson-stjernerne. Det er en enorm filmoplevelse med tilladelse fra George Miller og et must-see.

Empire - Ian Nathan

Uundgåeligt er de tidlige films tyndhed gået tabt, men uden tvivl forbliver Fury Road værket af en visionær. Miller har lagt alle pengene, alle de perverse og poetiske flyvninger af hans fantasi, på skærmen. Omfanget er mere operatisk, holdningen er stadig punk rock. Det er næsten som om en benzinhoved David Lynch har fået licens til at ødelægge den homogeniserede tegning af den moderne kæmper … Fury Road er en trodsigt, til tider ondskabsfuld, filmisk oplevelse.

The Guardian - Peter Bradshaw

Dette adjektiv i titlen er nøjagtigt. Ekstravagant forstyrret, øreklyvende kakofon og helt over toppen har George Miller genoplivet sin Mad Max punk-western-franchise som en bizar konvojse-action-thriller i den post-apokalyptiske ørken … Det er som Grand Theft Auto moderniseret af Hieronymus Bosch, med en dråbe Robert Rodríguez's From Dusk Till Dawn.

Time Out - David Ehrlich

Den fjerde del af George Millers punky post-apokalyptiske 'Mad Max' saga føles som en tornado, der rives gennem et teselskab. I en tid med vægtløse filmbriller er her en film, der føles som om den blev lavet ved at kidnappe 150 millioner dollars i studiepengene, flygte med dem til den namibiske ørken og sende optagelser tilbage til Hollywood som de amputerede kropsdele af en løsesløs gidsler.

De fleste af anmeldelserne synes at være enige i, at det er Theron, der leverer filmens fremragende præstation (for så vidt angår de to førende i Fury Road), selvom Hardy's også får sin retfærdige andel for at følge i Gibsons fodspor og bringe Max til et overbevisende liv i en stort set ordløs rolle. Imidlertid er det også helt klart fra anmeldelserne, at den ægte stjerne af Fury Road er filmfremstillingen - herunder både Miller's dristige regissørstilstand og den rene sindssyge det stunt-arbejde, der var nødvendigt for at bringe filmens mange bils action-sekvenser. (nedbrud, kollisioner, rampager) til operalivet.

Fury Road er ved lyden af ​​det meget den fremtidige kultfilm lavet med kæmpeproduktionsværdier, som mange biograffans har glædet sig til. Det er stadig at se, om filmen vil have cross-over appel - noget der vil være nødvendigt, hvis Fury Road skal inddrive sit budget på 150 millioner dollars og give et sundt overskud (en stor nok til at sikre, at en efterfølger eller to får lavet, alligevel).

Hvis det ikke sker, ser det ud til, at vi i det mindste har fundet vores næste midnat filmklassiker.

-

Mad Max: Fury Road åbner i amerikanske teatre den 15. maj 2015. Kom tilbage her den dag for Screen Rants officielle gennemgang!