Lucy in the Sky Review: Det er et lille skridt for Natalie Portman

Lucy in the Sky bliver for fanget af tekniske blomstrer og gentagne filosofer til at gøre noget overbevisende med sin forudsætning eller karakterer.

Legion og Fargo tv-skaberen Noah Hawley er ret beskyldt for (til tider) at prioritere stilfulde billeder på bekostning af historiefortælling i sit arbejde. Det er en kritik, der også gælder for hans debut af Lucy in the Sky, en film, delvis inspireret af den tidligere NASA-astronaut Lisa Nowaks forsøg på kidnapning, indbrud og overfald i 2007. Filmen forsøger at bruge denne hændelse som startpunktet for en historie, der overvejer, hvad det at være i det ydre rum i lang tid kunne gøre for en person psykologisk, efter at de vender tilbage til jorden, men enhver potentiel indsigt går tabt i udførelsen. Lucy in the Sky bliver for fanget af tekniske blomstrer og gentagne filosofer til at gøre noget overbevisende med sin forudsætning eller karakterer.

Natalie Portman spiller i Lucy in the Sky som Lucy Cola, en astronaut, hvis vilje til at få succes får hende til et sted på en udvidet mission i rummet. Men efter at have set tingene fra kosmos perspektiv, finder Lucy, at hendes gamle liv på jorden virker lille og trivielt i sammenligning. Lucy er ivrig efter at komme tilbage i rummet så hurtigt som muligt og forpligter sig næsten al sin energi og opmærksomhed til at lande et sted på den næste mission, hun kan kvalificere sig til. Men da hun går ind i en affære med playboy-astronauten Mark Goodwin (Jon Hamm) i et forsøg på at genvinde spændingen ved at være uden for planeten, befinder Lucy sig i fare for at gå ud af den dybe ende.

Lucy in the Sky starter lovende nok med sin åbning, som finder Lucy i slutningen af ​​hendes livsændrende mission. Mens en række nyere film har forsøgt at skildre rummet på en realistisk måde (se: First Man, Ad Astra), får Hawleys film universets kolde intethed til at virke strålende og psykedelisk i disse første par minutter. Derfra anvender filmen et visuelt trick, hvor scenerne i Lucys verdslige liv på jorden præsenteres i det gammeldags firkantede 4: 3-billedformat i modsætning til det mere sædvanlige fuldskærmsforhold, der bruges til de øjeblikke, hvor hun enten er i rummet, forestille sig sig selv der eller leve livet på kanten. I teorien er det en smart måde at vise, at livet på jorden føles (bogstaveligt talt) mindre for Lucy nu. Desværre i aktiondet kommer på tværs af som en gimmick, der er beregnet til at distrahere fra, hvor meget af Lucy i Sky's første to handlinger svarer til de samme tre begivenheder, der gentages igen og igen - nemlig Lucy besætter med rummet, opfører sig hensynsløst, og de omkring hende udtrykker deres bekymring.

Hawley fortsætter med at bruge mange af de samme teknikker (hyper-stiliserede skud, fragmenteret redigering) som tidligere Portman-ledede psykologiske dramaer (især Black Swan og Jackie) er nødt til at udtrykke hendes personers forværrede mentale tilstand. Her overskygger de tekniske aspekter Portmans præstationer snarere end at forbedre den, og Lucys interaktion med de mennesker, der er tættest på hende, ringer desto mere hule for det. Portman forpligter sig fuldt ud til at gøre Lucy til en subversivt engagerende antihelt, og den talentfulde støttebesætning (inklusive Legions Dan Stevens som Lucys støttende, hvis noget glemsom mand) gør det bedste de kan, men de spildes alligevel. Dette går dobbelt for Zazie Beetz, som koster som den unge astronaut og Lucys "rival", Erin Eccles. At dette er den anden nylige film sammen med Joker,hvor Beetz er blevet sadlet med at spille den glorificerede plot-enhed til en hvid hovedpersons nedadgående spiral, ja, det er en diskussion i sig selv.

Til sidst, i løbet af sin tredje akt, forvandles Lucy in the Sky-scriptet (som Hawley skrev med Brian C. Brown og Elliott DiGuiseppi) til mere af en Fargo-lignende krimiethriller, der bringer det tættere på Nowaks virkelige historie i processen. Det er et akavet toneskift og kommer endda med en noget bizar pseudo-empowerment-besked, der kun henleder mere opmærksomhed på, hvordan underskrevne filmens kvindelige karakterer (herunder Pearl Amanda Dickson som Lucys niece og Ellen Burstyn i en morsom vending som hendes fejl) mormor bedstemor) er virkelig. Det er også her, filmen begynder at efterlade en dårlig smag i munden. Ja, det skærer en af ​​de mere ydmygende detaljer i Nowaks forbrydelse ud, men Lucy in the Sky er stadig uden tvivl skyldig i at udnytte sin historie i sidste ende og bruge den som en undskyldning for at vokse filosofisk,snarere end at udtrykke ægte medfølelse med hende via hvad der sker med Lucy.

For at være klar var det bestemt ikke meningen, og Lucy in the Sky prøver virkelig bare at være en tankevækkende karakterundersøgelse (en løst inspireret af forfærdelige begivenheder i den virkelige verden), der bruger sine trippy-billeder og redigering for at trække publikum ind i sit urolig hovedpersons tankegang. Men som det er sket før på hans tv-shows, bliver Hawleys instruktørstilpasning gradvist hovedattraktionen, hvilket resulterer i en historie, der er helt rodet og halvbagt. Uanset om det er fordi filmens forudsætning er grundlæggende mangelfuld (som den virkelige livs pensionerede astronaut Marsha Ivins argumenterede i en TID-redaktion, der blev offentliggjort tilbage i 2017), er der diskussion, men Hawleys ambition er ubestridelig alligevel. Som Lucy selv ville han stadig gøre det bedre at fokusere lidt mindre på stjernerne næste gang og være mere opmærksom på, hvad der foregår omkring ham,i stedet.

Lucy in the Sky spiller nu i udvalgte amerikanske teatre og vil udvide til yderligere markeder i løbet af de kommende uger. Det er 124 minutter langt og er klassificeret som R for sprog og noget seksuelt indhold.

2 ud af 5 (okay)