"Lucy" anmeldelse
"Lucy" anmeldelse

Lucy vil ikke tale med et bredt publikum, men dem, der falder inden for dets mål rækkevidde, bør belønnes med tankevækkende science fiction.

I Lucy spiller Scarlett Johansson titelfiguren - en uskyldig ung kvinde, der er tvunget til at arbejde som et narkotikemule for pøbel i Taipei, Taiwan. Truet med skade på hendes familie og venner, indvilliger Lucy i at transportere et eksperimentelt stof via kirurgisk implantation inde i hendes mave. Men når en af ​​bøllerne ondskabsfuldt angriber Lucy inden hendes flyvning, går stofpakken åbent - lækker en dødelig dosis kemikalier i hendes system.

Alligevel dør hun ikke, men i stedet for at indse, at stoffet har forbedret nervøs respons radikalt - sætter Lucy på en vej til at frigøre hjernens fulde potentiale. Ved at bevæge sig forbi de 10% (ifølge filmen), som normale mennesker bruger, begynder Lucy at opdage en række nye evner - herunder telekinesis og tankelæsning, blandt andre superkræfter, der trodser vores forståelse af menneskelig fysiologi. Bevæbnet med magtfulde færdigheder forsøger Lucy at samle de resterende prøver af stoffet - for at holde stoffet ud af ondsindede hænder samt blusse fremad på sin oplysningsrejse.

Den franske filmskaber Luc Besson (Léon: The Professional and The Fifth Element), som også har produceret og skrevet en række succesrige thrillere (som Taken og The Transporter) instruerer Lucy. På trods af sin sci-fi-actionmarkedsføring er filmen mere passende beskrevet som sci-fi-drama med et par stiliserede actionbeats. Dette er ikke at sige, at Bessons film på sine egne vilkår er en fejlagtig brand - det er måske ikke bare den pistol-opsamlende, hopsparkende slagsmål, som nogle filmgæster forventede. I stedet leverer Besson en ujævn, men interessant blanding af filosofi og videnskabelig teori, der forsøger at kommentere den menneskelige natur og vores plads i hele skabelsen - med subtile og ikke så subtile filmbeslutninger for at hamre sit budskab hjem. Som et resultat vil reaktionerne på Lucy variere meget - visse cinephiles vil nyde i Besson 's legende (og kompromisløs forpligtelse til hans kernekoncept), mens afslappede filmgæster måske finder filmens excentriske egenskaber direkte distraherende (og latterværdige).

I sidste ende, da Lucy begynder at frigøre hjernens potentiale og nye evner, er Besson mindre interesseret i, hvad karakteren rent faktisk kan gøre, idet han fokuserer størstedelen af ​​hans opmærksomhed på, hvordan hun opfatter andre, samt hvad disse opdagelser kan betyde for menneskehedens fremtid. Historien er fyldt med uhyggelige sci-fi-ideer, og Besson gør sit bedste for at sikre, at når Lucy rejser til 100%, udvikler hendes karakter sig sammen med handlingen. Men i betragtning af at historien er limet til Lucys perspektiv, kan nogle seere have svært ved at få forbindelse med både hovedpersonen og de omkringliggende spillere.

Efterhånden som Lucy lærer mere om menneskeheden og det større univers, bliver hun stadig mindre "menneske" - og efterfølgende mindre i stand til at danne en ægte forbindelse med andre. Som et resultat kommer de fleste af de understøttende spillere over som tyndt formede konturer, der er repræsentative for hvordan Lucy ser dem, lidt mere end tandhjul i en stor maskine. Det samme kan siges om filmens action-scener. Hver giver interessant grafik, men få bærer betydelig vægt - da Lucy er overdrevet og for det meste ligeglad med sine antagonister. Når alt kommer til alt, hvis hovedpersonen ikke er bange eller bekymret for hendes liv (eller livet for dem omkring hende), er det usandsynligt, at publikum vil være mere investeret eller ængstelig.

Ikke desto mindre leverer Scarlett Johansson en spændende forestilling i hovedrollen - med netop nok opsætning og en særlig rørende scene i åbningsakten til at grundlægge Lucy, før hun begynder at adskille sig fra resten af ​​menneskeheden. Lucys ligegyldighed fungerer inden for filmens sammenhæng, men hun er mere en kød og blod-mulighed for at fremvise forudsætningen end en udviklet person - levende videnskabelig teori i stedet for en mindeværdig eller særlig sympatisk person. Til det formål lykkes skuespillerinden og Besson med at skildre en kvinde, der mister kontakten med de ting, der gør hende menneskelig, men nogle seere vil forståeligt nok blive overvældet af hovedpersonens samlede løsrivelse.

Desværre hjælper rollebesætningen ikke meget med at supplere Lucy med humor eller relatabel empati. Morgan Freeman er charmerende i sin rolle som professor Samuel Norman - men karakteren forvandles næsten udelukkende til at give en redegørelse for filmens videnskabelige teorier sammen med at forklare, hvad Lucy faktisk gør på et givet tidspunkt. På samme måde er Amr Waked lige så tynd som en fransk politibetjent, der bliver viklet ind i Lucys søgen efter at skaffe mere af det eksperimentelle stof - dedikere sit liv til hendes beskyttelse næsten øjeblikkeligt (uden fuldt ud at forstå hendes motiver). Choi Min-sik fungerer som filmens primære skurk, Mr. Kang - støttet af en horde af ansigtsløse håndlangere for Lucy at undgå / dræbe / uarbejdsdygtighed. Kang får en mindeværdig introduktion, men når han mister kontrollen,bliver lidt mere end en håbløst overgået flue, der surrer i Lucys forhøjede periferi.

Uden tvivl vil fans af action-thriller blive overvældet af Bessons seneste indsats - som prioriterer hjernefysiske videnskabelige teorier frem for hårdtslående slagsmål ved hver eneste sving. Tilsvarende, mens filmskaberens valg om direkte parallel med Lucys historie med naturen og evolutionær biologi giver mening i sammenhæng, kan et antal øjeblikkelige øjeblikke ulovlige øjenruller og utilsigtede griner fra seere, der kæmper for at få forbindelse med Bessons vision. Når det er sagt, for filmgæster, der er interesserede i et bogligt sci-fi-drama, der ofte stiller flere spørgsmål end svar, kunne Lucy give en værdifuld, omend til tider klodset, udforskning af denne centrale forudsætning.

I sidste ende vil mange elementer, der gør Lucy modbydelige for afslappede filmgæster, være de samme kroge, der gør filmen engagerende og troværdig for sci-fi-elskere. Lucy vil ikke tale med et bredt publikum, men dem, der falder inden for dets mål rækkevidde, bør belønnes med tankevækkende science fiction.

_____________________________________________________________

Lucy løber 90 minutter og er bedømt som R for stærk vold, forstyrrende billeder og seksualitet. Spiller nu i teatre.

Følg mig på Twitter @benkendrick for fremtidige anmeldelser samt film-, tv- og spilnyheder.