"Led Zeppelin: Celebration Day Concert" Filmanmeldelse

Med kun de gode minder fra mine ældre og den konstante visning af Sangen forbliver den samme, har jeg ikke noget rigtigt koncept for, hvordan det er at være i nærværelse af det legendariske rockband, Led Zeppelin. Alligevel forbliver de uden tvivl det største rockband nogensinde. Deres musik: en sammensmeltning af blues, rock og psykedelisk ærefrygt. Deres berømmelse sammenlignet med guder eller mytologiske væsner, ligesom teksterne til nogle af deres sange. Af de snesevis af hits inden for de ti udgivne albums er næsten ingen af ​​dem glemmelige. Hvis de kun skulle genforenes (i kødet) for en ny generation at værdsætte …

Den 10. december 2007 gjorde Led Zeppelin netop det. De resterende bandmedlemmer tog scenen med tilføjelsen af ​​den afdøde trommeslagers søn, Jason Bonham, i Londons O2 Arena for at overføre en hyldestkoncert til deres kære ven, Atlantic Records-grundlægger, Ahmet Ertegun. Indtil nu var det kun dem, der var heldige nok til at have været til stede, der ville vide, hvad der gik ned den aften. Resten af ​​os bliver nødt til at drømme om vores lyd- og videosamlinger fra fortiden. Men efter fem år kommer O2 Celebration Day- koncerten til live for alle at se på storskærmen. For nylig havde jeg den ære at få vist eksempler på, hvad der nøjagtigt gik ned den aften i midten af ​​december.

Da koncerten åbnede med "Good Times, Bad Times", spekulerede jeg på, "Ved de, at de er Led Zeppelin?" Sangen lød rigtigt, men det var ikke klart, om de indså, hvor specielt det hele var. Dernæst kom "Ramble On", og Robert Plant begyndte at snurre mikrofonen, bevæge hofterne og vride sit lange krøllede hår. Nej, han har stadig ikke skåret den. "Black Dog" og "In My Time of Dying" fulgte, og Page følte det, ligesom John Paul Jones og Jason Bonham. Det var som om John Bonhams ånd var blevet kanaliseret gennem sin søn for at lege med sine venner en sidste gang. Det blev meget klart, hvem de var, og deres tillid begyndte at skinne.

Plant talte til publikum og lod fansen kende de følelser, der gik i forberedelsen til koncerten. Deres næste sang "For Your Life" havde "Dens første eventyr offentligt." Jeg ville have troet, at det var hundrede gang, de spillede det, og da hitsne rullede videre, blev det hele klart, dette er virkelig et af de største band nogensinde

.

ingen argumenter.

Bassist John Paul Jones viste sine alsidige musikalske evner med sit keyboardensemble i "No Quarter". Ved den tiende sang "Dazed and Confused" bragte Page sin signaturfiolinbue frem og skabte en berusende lyd grundlagt af mesteren selv. "Stairway to Heaven" bragte dobbeltgitaren frem, og "The Song Remains The Same" kom kort efter. Da "Kashmir" blev bæltet, gik jeg tabt i en verden af ​​fabrikeret nostalgi - et sted jeg aldrig troede, jeg kunne besøge indtil nu.

Hele koncerten var seksten sange over en to-timers periode, og bandet syntes at gelere mere og mere med hvert hit. Et hurtigt smil og udveksling mellem Plant og Page, og man kan mærke den samme kemi, der i første omgang bragte disse guruer sammen. Uanset om de har været adskilt i årevis eller ej, viste det sig ikke på den scene i London.

Efter filmvisningen kom et øjeblik lige ud af Willy Wonka og Chokoladefabrikken. Vi kender alle legenderne. De spiller i så mange hovedtelefoner dagligt, og alligevel er vi ikke helt sikre på, hvad de har lavet op gennem årene. Hvis vi kun kunne se på guderne og vælge deres hjerner - selvom det kun er i en halv time. Ak, bandet gik på en lille scene på MoMA Museum i Midtown Manhattan foran omkring hundrede pressemedlemmer. Hvis kun Jimmy ville have revet dobbeltgitaren ud, kunne det have været den mest intime Zeppelin-koncert nogensinde. Men bandet var lige så skarpt som nogensinde - selv uden deres instrumenter.

Plant begyndte at kvæle med sin linje, ”Der er mennesker i dette rum, der ikke er journalister. Der er en massør herinde, og det er så spændende. ” På spørgsmålet om bandet er kritisk over for deres arbejde og selvbevidst om at se Celebration Day-filmen, svarede Plant: ”Jeg plejede at se bedre ud end dette. Så selvfølgelig er jeg kritisk. ” Da en kvindelig reporter undskyldte sin forvirrede stemme, sagde Plant hende til ikke at bekymre sig, men bare at møde ham i ryggen. Faktisk var der stadig en charme, der kun kunne erhverves gennem år med rockstjernestatus.

Men blandt vittighederne var en forklaring på den virkelige grund til, at hele denne koncert blev oprettet i første omgang: Atlantic Records 'grundlægger, Ahmet Ertegun. ”Det var den største ting på planeten at blive betragtet og underskrevet af Atlantic Records,” sagde Plant. Bandet mindede om de sjove tider, de havde med Ahmet, og følte, at de havde brug for at vise, hvor meget de elskede ham. Vi elsker dig også, hr. Ertegun, fordi du bragte os Led Zeppelin.

Hvis der er en lektion, jeg har lært af det vidunderlige møde, er det aldrig at spørge bandet, om de har nogen planer om en genforening. Svaret forbliver det samme ifølge Side: "Jeg kan ikke se det."

Medmindre det ændrer sig, se filmen af Led Zeppelin's Celebration Day-forestilling, som vil være tilgængelig i flere video- og lydformater den 19. november 2012.