Den sidste exorcism anmeldelse
Den sidste exorcism anmeldelse

Jeg vidste ikke rigtig, hvad jeg kunne forvente at gå ind i Den sidste eksorsisme. Det så effektivt uhyggeligt ud fra, hvad jeg havde set i traileren - og det at have Eli Roths navn knyttet som producent svajede mig ikke den ene eller den anden måde. Det blev instrueret af Daniel Stamm, en fyr med et par små film under bæltet, så i gik jeg uden forventninger.

Da filmen startede, blev jeg overrasket over at se, at de gik den første person faux dokumentarute. Lige væk fra flagermus, der gned mig den rigtige måde af en eller anden grund - det fortalte mig, at jeg ikke fik bare endnu en glat, pakket horrorfilmproduktion.

Vi bliver præsenteret for præst Cotton Marcus, en karismatisk mand og far, der kan få hans menighed til at spise ud af hans hånd med sine fyrige prædikener. Han blev plejet til at være en predikant, siden han var en ung dreng, og mens han har været en troende hele sit liv, er han begyndt at være i tvivl om hans tro på Gud.

Men en fyr skal spise, ikke?

Så trods sit nylige tab af tro fortsætter han med at prædike - og for at tjene et par ekstra bukke på siden udfører han eksorcismer nede i Louisiana, hvor han har base. Nu er han ikke alle bedragerikunstnere - han har læst i avisen mere end én gang om børn, der utilsigtet dræbes under eksorcismer på grund af de metoder, der bruges til at udvise de formodede dæmoner. Han tror naturligvis ikke på noget sådant - at der i stedet er psykologiske årsager bag opførelsen af ​​angiveligt besatte mennesker. Hans logik er, at hvis han først kommer til dem, før religiøse typer, der virkelig tror, ​​at de udøver dæmoner, kan han redde disse mennesker fra mulig skade eller død - og fremsætte henstillinger, der kan få dem nogen hjælp.

Af en eller anden grund (måske skyld) afslører han alt dette for en dokumentarfilmskaber og hendes kameraman - og han ønsker, at de skal komme med på det, han mener er en typisk pseudo-eksorcisme. De kører dybt ud i landet for at finde en far (Louis Herthum), der opdrager sin teenage søn og datter i virtuel isolering fra byen. Han mistede sin kone for ikke længe siden, og det var kun hans tro og henvendelse til Bibelen, der gjorde det muligt for ham at komme igennem det. Men nogle gange om natten dræbes hans husdyr, og om morgenen vågner hans 15-årige datter Nell (Ashley Bell) dækket af blod uden noget minde om, hvad der skete.

Bomuld bliver travlt med at lægge grunden til sin falske eksorcisme - ved at opsætte sit værelse til at projicere uhyggelige lydeffekter, ryste sengen, få røg til at hælde fra et krusifik osv. I mellemtiden spørger han hende og hendes familie om at prøve at komme til bunden af det virkelige problem. Til sidst bliver ting naturligvis langt mere alvorlige og bisarre end noget andet han er stødt på før, og efterhånden som tingene skrider frem, begynder han at undre sig over, om hun muligvis kan være så dybt forstyrret - eller om der virkelig foregår noget overnaturligt.

Filmen ville slet ikke fungere, hvis det ikke var for den charme, som Patrick Fabian bringer til rollen som bomuld - helt sikkert, han er en fidus-kunstner, der prøver at tjene flere penge til at forsørge sin familie, men du kan se det i bunden af ​​det alt hvad han har et godt hjerte. På et tidspunkt med en chance for at forlade sig med en fed rulle med regninger beslutter han sig for at vende tilbage, fordi han virkelig er bekymret for Nell.

Apropos Nell gør Ashley Bell et fremragende stykke arbejde med at fremstille en virkelig vidøjet uskyldig fanget i noget, hun ikke kan forstå, men ønsker desperat at flygte. Det gør det desto mere effektivt, når hun går over til at være besat.

Personligt er jeg en fan af denne filmformatik, når det sker en gang imellem - der kan være sammenligninger med Paranormal Activity, men for mig virkede det mere som det originale Blair Witch Project (på en god måde). I modsætning til Blair Witch er der ingen ødelæggelse af filmen, når du helt sikkert ved, at det er fiktion - det er en given indgang.

Alt optages med et håndholdt kamera, men det er ikke overdrevent rystende, som man måske frygter. Der er meget brug af fotografering med lavt lys (til stor effekt), og der er en lav budgetfølelse for det hele, der bare får det til at komme under din hud så meget mere. Der er ikke meget kæmpe (det er trods alt PG-13), men nogle af Nells fysiske forstyrrelser (som er reelle og ikke CGI) er i det mindste foruroligende at se på. Filmene løber langsomt ud og holder publikum på hegnet om, hvorvidt Nell virkelig er besat af en dæmon, eller om hun lider af et dybt psykologisk traume fra nylige begivenheder.

Alt godt indtil videre, ikke? Nå, den første ting, der forringer filmen, er beslutningen om at tilføje musik til lydsporet omkring 2/3 af vejen igennem. Det var overraskende og tog mig ud af den dokumentariske følelse af, at filmen havde arbejdet så hårdt for at etablere indtil det tidspunkt. Det var intet overdrevent "filmisk" på nogen måde - bare lidt lav nøglespændingsmusik til at øge spændingen … men jeg fandt, at den havde den modsatte effekt, hvilket trak mig ud af filmen.

Hvis du er religiøs, vil skildringerne af de lokale som ret uvidende udsætte dig, selvom de ikke overdriver det meget, og med Fabian på skærmen som guide blødgør det det ganske lidt. I det hele taget skal du være opmærksom på, at den samlede "besked" af filmen ikke er nøjagtigt gunstig for mennesker, der er troende.

Da filmen skred frem, var jeg nysgerrig, hvor den ville føre - ville Cotton opdage, at Nell virkelig var besat, og at han skulle komme dybt for at genskabe sin tro og redde hende? Eller ville han (på en antiklimaktisk måde) opdage, at hun alligevel bare havde brug for psykologisk hjælp? Desværre, efter en temmelig interessant rejse, springer den sidste eksorcisme HELT skinnerne i sine sidste 10 minutter.

Det er som om de enten ikke vidste, hvordan de skulle færdiggøre filmen, eller tænkte "Hej, lad os kaste denne vilde, skøre slutning derinde, der vil banke folk for en løkke." Nå, jeg er her for at fortælle dig, at det så vidt jeg angår, var en kæmpe miss - at sprænge den velvilje, som filmen havde opbygget hos publikum i de foregående 90 minutter. Det er latterligt ikke kun et niveau, men mange - helt latterligt og utilfredsstillende.

Jeg inkluderer normalt en trailer til filmen her, men hvis du planlægger at se filmen, og du ikke har set den endnu, er det bedst, at du gør dig selv en tjeneste og ikke - overlade alt til filmen i sig selv. Åh, og selvom det er PG-13, er den virkelige verden tilgang til hvad der sker på skærmen de ting af mareridt til børn, så jeg ville lade dem være hjemme til denne.

I sidste ende ville jeg virkelig have ønsket at have givet dette en stærkere anbefaling, men hvis du leder efter noget lidt anderledes i en rædselfilm og er fan af den første person / dokumentarstil, vil du sandsynligvis nyde The Last Exorcism - lige indtil den virkelig dumme afslutning.

Hvis du har set filmen, kan du besøge vores sidste eksorcism-spoilers-indlæg, hvis du gerne vil diskutere filmen uden at bekymre dig om at ødelægge den for dem, der endnu ikke har set den.