Anmeldelse af "Justice League: War"
Anmeldelse af "Justice League: War"

Krig er kun lidt bedre end sit lidt gode kildemateriale - men forhåbentlig vil det tjene som en god introduktion til mainstream-seere.

Justice League: War er DC Universes animerede funktionstilpasning af Justice League: Origin "Ny 52" -start, der kørte i DC-tegneserier tilbage i 2011. Formålet med genstart var at genindføre DC superhelte-mytologi i en moderne tid indstilling med moderne ideer (og kostumer), der kører oprindelsen af ​​de berømte helte.

I denne nye vision får vi historien om, hvordan Batman, Superman, Wonder Woman, Flash, Green Lantern og andre Justice League-medlemmer først blev opmærksomme på hinanden, mens de blev samlet sammen for at forsvare Jorden mod en fremmed invasion spydet af Darkseid, ond herre fra planeten Apokolips. Men med så lidt erfaring med at spille med andre, kan de enkelte helte i ligaen mødes i tide, før Jorden føler brosten for Darkseids vrede?

Justice League: War markerer den nyeste DCU-animerede funktion fra instruktør Jay Oliva, som bestemt har sat sit stempel på det DC-animerede univers med funktioner som The Dark Knight Returns 1 & 2, Under the Red Hood og Justice League: Flashpoint Paradox, som er nogle af de mest anerkendte DC-animerede film i de senere år (i varierende grad, selvfølgelig). Men med Justice League: War håndterer Olivia og Co. hot-knappen "New 52" kontinuitet, hvis "justeringer" til det traditionelle DC Universe (og indflydelse på andre medier som Man of Steel-filmen) har delt fans. Det hjælper heller ikke, at JL: W går videre og foretager ændringer i den allerede splittende "New 52" Justice League oprindelseshistorie, som langt fra var universelt elsket i sin oprindelige form.

På instruktørfronten er Oliva behagelig i førersædet og har neglet kunsten at skabe episke og actionfyldte DC-animerede film. Justice League: Krig er stort set all-out action, med karakterudvikling presset ind på farten - alligevel balancerer begge halvdele (action og historiefortælling) meget godt. Dette er især tydeligt i filmens åbningsakt, der smart segmenterer tiden i henhold til populariteten af ​​dens individuelle helte. Det vil sige: Cyborg og Shazam får meget tiltrængt baghistorie, mens Batman og Superman simpelthen kan introduceres med lidt forklaring (for virkelig, hvem kender dem ikke begge nu)?

Oliva har også formået at polere sin anime-påvirkede animationsstil til noget meget sprødere og elegant i bevægelse - og det visuelle er kun mere spektakulært i Blu-ray HD. Karakteranimationerne er for det meste godt designet, tilpasset fra kunstner Jim Lees New 52-visuals med nogle små justeringer. I nogle tilfælde (se: Superman) er der dog stadig problemet med en vis "ikke-hals" bulkiness, som vi så i Flashpoint Paradox. Hvad angår kampsekvenserne? De lever op til DCU-standarder og gør meget god brug af Justice League-teamets dynamik.

Det er manuskriptet til Justice League: War, der bliver svært for nogle fans. Begyndermanuskriptforfatter Heath Corson mister point for den lejlighedsvise dårlige dialoglinje (den "skarpe skænder" mellem heltene falder ofte fladt), men historienes og karakterbueres tempo og faktiske vinkel er godt koordineret og udviklet - i nogle henseender bedre end Geoff Johns 'tegneseriehistorie nogensinde var! Ironisk nok stammer det meste af, hvad fans sandsynligvis vil have problemer med i filmen fra kildematerialet, ikke filmmanus; for eksempel skildrer en kompleks skurk som Darkseid som en tyndt, halvt stum brute for heltene at pummelere på.

Et element i filmmanuskriptet, som VIL være nødt til at bære hovedet af skylden, er i stedet for Shazam med Aquaman i en liste over Justice League. Til sin ære gør Corson, at den nye 52-version af Billy Batson / Shazam passer ind i beretningen om Justice League Origin med meget mere resonans og logik, end Aquaman antagelig havde haft i tegneseriehistorien - men King of the Seas er ikke desto mindre savnet (men kun et øjeblik … mere om det senere).

Det andet store emne, der vil sejre nogle seere op, er den samlede nye kant til New 52 DCU. Dette er ikke de traditionelle skildringer af Justice League-heltene (Superman er vredere, Wonder Woman mere Thor-lignende, osv.), Og i at "modernisere" noget traditionelt er der uundgåeligt dem, der er utilfredse med ændringerne. Vi har ikke set disse versioner af vores yndlingshelte på skærmen før - og det er bestemt noget andet, der kan tage at vænne sig til.

Denne nye tilgang til materialet filtrerer også ind i stemmebesætningen af ​​Justice League: War. De, der håber på at finde fan-favoritter som Kevin Conroy eller Tim Daly vil blive skuffede: nye stemmer til en ny Justice League. Det nye blod repræsenterer nogle underlige valg inden for stemmeafstemning, og med undtagelse af Jason O 'Mara (Terra Nova) - der indtaster en solid Batman for anden gang efter Flashpoint Paradox - er de alle noget af en erhvervet smag.

Du har Justin Kirk (Weeds) som Green Lantern; Shemar Moore (kriminelle tanker) som Cyborg; Michelle Monaghan (sand detektiv) som Wonder Woman; Sean Astin (LoTR) som Shazam; Christopher Gorham (Covert Affairs) som Flash; og fan-favorit Alan Tudyk som Superman. Stemmene skurrer uden tvivl med det første, men (i det mindste i mit tilfælde) vokser de på dig.

I sidste ende vil Justice League: War ligesom hele den nye 52 genstart have en hit eller miss-effekt på folk. For dem, der ikke allerede er bekendt med ændringerne, vil det være en justering; og selv de, der allerede læser det komiske kildemateriale, vil finde nye justeringer, der skal foretages for at se filmen. På en mærkelig måde føles det mere sammenhængende og organisk end Justice League: Historiebuen for tegneserierne, som (efter min mening) lige lidt over gennemsnittet til at begynde med. I den forstand er krig kun lidt bedre end sit lidt gode kildemateriale - men forhåbentlig vil det tjene som en god introduktion til mainstream-seere for at få kendskab til det nye DC Universe, til det bedre eller værre.

BEMÆRK: Sørg for at fange mid-credits knappen scene til den animerede Aquaman-funktion - kommer snart!

__________________________________________________

SE: Son of Batman Preview