Judy Review: Zellwegers Biopic går (næsten) over regnbuen

Zellweger har succes nok med at fremkalde Garland med sin sang for at hæve Judy, på trods af dens kæmper for at skabe ny grund for Hollywood-memoarer.

Judy, det biografiske Judy Garland drama med Renée Zellweger, åbner med den perfekte tone-setter; i et glat, enkelt taget skud (eller tæt på et), vises en teenageret Judy spillet af Darci Shaw omkring The Wizard of Oz, der er indstillet af Louis B. Mayer, Harvey Weinstein-esque MGM-mogul, der formår at smigre, fornærme, og forfør hende med løfter om superstardom på én gang. Det er en skam, så resten af ​​filmen lever aldrig helt op til dette foruroligende glimt på den rigtige "mand bag gardinet", og hvordan han i en ung alder satte Judy Garland ned en mørk sti. Hvad filmen mangler for opfindsomhed, gør den stadig med medfølelse og selvfølgelig musik. Zellweger har succes nok med at fremkalde Garland med sin sang for at hæve Judy, på trods af dens kæmper for at skabe ny grund for Hollywood-memoarer.

Filmen kommer op i slutningen af ​​1968, da Zellwegers Judy står overfor hævende gæld og en forvaringskamp med en af ​​hendes eksmænd, Sidney Luft (Rufus Sewell). I et forsøg på at sørge for deres børn (Bella Ramsey og Lewin Lloyd) og bevise sig selv som en velegnet mor, tilmelder Judy sig til et fem ugers løb med udsolgte koncerter i Londons Talk of the Town. Undervejs bliver hun fanget i en hvirvelvindende kærlighedsaffære med den karismatiske iværksætter Mickey Deans (Finn Wittrock), slår hoveder sammen med hendes medfølgende assistent Rosalyn Wilder (Jessie Buckley) og pianisten Burt (Royce Pierreson), og tilbringer endda tid med nogle af hendes forguder fans. Men ligesom livet endelig begynder at arbejde i hendes favør igen, truer Judys personlige dæmoner med at ødelægge det hele.

Judy-scriptet fra Tom Edge (The Crown), som er tilpasset fra Peter Quilter's skuespil End of the Rainbow, spiller ned de fantastiske elementer i dets kildemateriale for at sætte sig tættere på sandheden. Det er klart, at der tages friheder (især når det kommer til begivenhedernes tidslinje), men filmen er ellers temmelig autentisk i sin skildring af Garlands livlige personlige liv. De drømmelignende flashbacks til Judys barndom er især magtfulde, idet de undersøger, hvordan hendes muntre ungdom var en facade, der blev udtænkt af MGM til PR, og fremstiller Mayer som en kontrollerende misbruger, der fik hende afhængig af piller og formede hendes fremtidige forhold til mænd. Disse scener (som inkluderer en hentydning til Mayers seksuelle misforhold, som beskrevet i Garlands upublicerede memoir) undgår heldigvis at komme ud som udnyttende og i stedet male Malys diva opførsel som voksen i et sympatisk og mere kompliceret lys.

Desværre har Judy ikke meget at sige om den mørke side af showforretningen, som tidligere biografier ikke har sagt lige så tydeligt og med langt mere panache. Dets fortælling er mindre på grund af numre end andre nylige skuespiller og / eller sanger biopics, men filmen er lidt tynd på plot generelt, og graver ikke dybt nok i Judys forhold til dem omkring hende til at udgøre forskellen. I teorien, burde Judy have været i stand til at fokusere mere på, hvem Garland som person, ved at nulstille en lille periode i hendes liv. Men i bevægelse er det stadig ender med at være mere interesseret i hendes arv end noget andet. Dette illustreres måske bedst med en velment intentioneret delplan, der henviser til hendes status som ikon blandt homoseksuelle mænd. Det'en venlig gestus, der alligevel kommer ud som ønsket om opfyldelse mere end en troværdig tilføjelse til historien - især under afslutningen.

Hvor Judy virkelig kommer til live er scenerne, når Garland indtager scenen på Talk of the Town. Så ekspressiv som Zellwegers skuespil er (for meget så til tider), det er øjeblikke, hvor hun bælter melodier, at hendes præstationer kommer mindst ud som et berømthedsindtryk gennem metodeskuespill (men et indtryk alligevel) og virkelig fanger liv af en klart falmende, men stadig levende legende. Dette er de samme sekvenser, hvor instruktionen af ​​Rupert Goold (True Story) og kinematografi af Ole Bratt Birkeland (Den lille fremmede) bliver den mest dynamiske og livlige og kontrasterer den triste visuals af Garlands off-scene-eksistens. Det er ingen hemmelighed, at Zellweger kan synge takket være sit arbejde i Chicago, men hun trapper virkelig tingene op et hak her, så hun kan sætte sit præg på et antal Garland 's mest berømte show-stoppere (inklusive naturligvis den).

I sidste ende falder Judy i den samme fælde som andre musikalske biografier og prøver alt for hårdt for at indkapse dets subjekt arv på bekostning af dets kvaliteter som karakterundersøgelse. Zellwegers præstation har et lignende problem; det er mest naturligt, når hun ikke prøver at efterligne Garland, men snarere kanaliserer sin ånd gennem (bogstaveligt talt) sin egen stemme. Og selvom Zellweger altid kinda syntes bestemt at indsamle priser for sæsonens trækkraft til filmen (Akademiet elsker trods folk, der producerede film, når alt kommer til alt), er hendes sang alene en anerkendelse værd. Judy i sig selv er på lignende måde en respektabel biografi på trods af dens mangler og tilbyder en gripende påmindelse om de tragiske sandheder, der var skjult bag den skinnende regnbue.

Judy spiller nu i udvalgte amerikanske teatre. Den er 118 minutter lang og er klassificeret PG-13 for stofmisbrug, tematisk indhold, noget stærkt sprog og rygning.