Inglourious Basterds Review
Inglourious Basterds Review

Jeg er ikke en Quentin Tarantino-discipel (tænkte bare, at jeg ville få det ud af vejen).

Gå ikke op til konklusionerne - jeg kan godt lide de fleste af Tarantinos film, jeg er bare ikke farvet i Tarantino-ulden. Jeg kan godt lide de fleste af hans film, men jeg har ikke gjort nogen hemmelighed om, at jeg absolut foragtede det meste af Death Proof.

På trods af en instruktionshistorie, der går tilbage til 1987, er Inglourious Basterds kun den syvende film, han har instrueret. Hvis der er en ting, du kan sige om ham, er det, at han har en følelse af stil, når det kommer til hans film, og denne er ingen undtagelse.

Inglorious Basterds (og medmindre jeg har savnet det, forklares det aldrig, hvorfor det ikke bare er stavet Inglorious Bastards) er historien om et lille hold jødisk-amerikanske soldater samlet af løjtnant Aldo Raine (Brad Pitt) for at slå frygt ind i soldaterne fra det tredje rige ved brutalt at dræbe ("vi tager ikke fanger") og skalpere nazister. Til sidst krydser de stier med Shosanna (Mélanie Laurent), en ung fransk-jødisk kvinde, hvis familie blev myrdet, da hun var yngre og nu driver en biograf i Paris.

Filmen er opdelt i kapitler, der begynder med: "Kapitel én - engang i det nazi-besatte Frankrig." Det er en cool retro måde at segmentere filmen på i sine forskellige sektioner. Også retro var musikken under åbningskreditterne, som så ud til at komme lige ud i 1960-tallet Sergio Leone spaghetti western - det satte et grin i mit ansigt og var en god måde at få publikum i det rigtige humør til filmen.

Nu kan jeg godt lide hurtige scener lige så godt som den næste fyr, men dette første kapitel åbner i 1941 på en landdistrikts gård i en scene, der er (og jeg tøver med at bruge dette ord) lækker langsomt. En landmand spionerer en last af nazister en kilometer væk, der kommer mod gården. Han har fire døtre, er bekymret for dem og har dem hovedet inde i deres lille hjem. Her møder vi første gang oberst Hans Landa (briljant spillet af Christoph Waltz) - en charmerende på ydersiden, Machiavellian på den indvendige nazi-officer med kaldenavnet "Jødejæger". Spændingen i denne scene bygger og bygger og er uhyggeligt god. Tarantino er kendt for dialogen i sine film og bruger den til stor virkning her.

Det er i kapitel to, at vi møder "Basterds", en række af, hvad der ligner hovedsageligt en masse blyant-halsede jødiske fyre, sammen med en vanvittig Eli Roth, der spiller Sgt. Donny "Bear Jew" Donowitz - en soldat med en tilbøjelighed til at basse nazistiske hjerner ind med en baseball bat. Vi ser Brad Pitt ligesom han gør sit bedste ansigtsindtryk af Marlon Brando som The Godfather, men med en alvorlig sydlig accent. Han fortæller mændene (og publikum) formålet med deres mission, som er at dræbe nazister på de mest brutale måder, der er muligt for at slå frygt ind i dem og få den spredt gennem deres rækker.

Vi får se dem i aktion, og deres skal vi sige "no nonsense" -tilgang er øjeblikkeligt tydelige i deres forhør af en tysk officer og derefter en vervet mand.

Annoncering og trailere til side, den virkelige historie her handler om Shosanna. Hun er smuk, og en Rigets helt er blevet forelsket med hende. Selvfølgelig i betragtning af, at hendes familie blev myrdet af nazister, er hun slet ikke svækket af hans charme. Det er, hvad de er, hun bliver trukket til for at blive tvunget til at vise en nazistisk propagandafilm på sit teater, og hun udtænker en plan for at drage fuld fordel af det.

Til sidst svækker hendes planer (ikke glat) med Basterds-planen sammen med en plan fra britiske officerer om også at skade nogle nazister. Tip: Dette er en alternativ universversion af 2. verdenskrig.

Tarantino har fundet ud af en anstændig kombination af et tilbageslag til 2. verdenskrigsfilm fra 40+ år siden blandet med mere grafisk (hvad med svastikas at blive udskåret i panden?) Vold, hans signatur dialog og stor brug af musik. Jeg nævnte spændingen i åbningskapitlet, men der er en masse spændte scener i hele filmen - dog ud over åbningsscenen (som selvom længe og trukket ud, fungerede godt), lider nogle scener senere i filmen under den typiske Tarantino "over-dialoget" stil og gå for længe. Blandet mellem dramaet og volden var øjeblikke af humor, der fungerede meget godt og ikke sugede dig ud af filmen.

På den anden side skal du ikke forvente, at du får en action-film, der ikke er til noget, fordi det ikke er det. Mens der er action-sæt stykker i filmen, handler det mest om dialogen. Der er mange karakterer i filmen, hvoraf nogle ser ud til, at de kunne have været klippet uden at gøre filmen meget skade. Og for Brad Pitt-fans - ved, at selvom han har ganske mange scener i filmen, er han ikke i det så meget, som du måske håber.

Bortset fra Eli Roth (der virkelig virkede malende) var forestillinger gennem hele filmen meget godt klaret (igen, Christoph Waltz er min absolutte favorit). Laurent fascinerede i sin præstation ud over at være let på øjnene. Jeg fik et spark ud af Brad Pitt, men jeg kunne ikke få visionen om Brando med bomuld i kinderne ud af mit hoved.:)

I øvrigt er det bedre at være fan af undertekstede film, fordi der er MEGET af det i denne film - de fleste scener, der involverer franskmennene eller tyskerne, tales på deres modersmål.

Alt i alt er dette en typisk over den bedste Tarantino-film, skiftevis intenst seriøs og derefter ikke tager sig selv alvorligt. Helt ærligt, ville jeg have foretrukket (og forventet) mere af The Dirty Dozen type film, der fokuserede på, at Basterdserne tog mange tonsvis af nazister gennem hele filmen. Hvis du er en Tarantino-fan, vil du sandsynligvis nyde Inglourious Basterds - hvis du ikke er det og ikke har et problem med grafisk vold blandet med tæt på campiness, kan du også have det godt med det.